På sin Instagram-konto hinter Polestar-sjefen Thomas Ingenlath om en sintere versjon av Polestar 2.
7. mars viste han bilder av en hvit Polestar 2 med blanksorte 21-tommers Glossy Diamond Cut fra Polestar 1. Dekkene er på grensen til ulovlig brede, skal man tro bildene, så det ser ut til at dekkene fra Polestar 1 på forhjulene 275/30R21 fortsatt er med. De er 3 cm bredere enn på Polestar 2 Performance. (245/40R20)
Sjekk vår test av Polestar 2 her
Det kan også se ut til at den har de 6-stemplede bremsene med 400×40 mm skiver fra Polestar 1. Polestar 2 Performance har slankere aerodynamiske 4-stemplede bremsecalippere som klyper rundt 275×35 mm skiver foran.
Det store spørsmålet er om man har tatt den helt ut og montert bakhjulsopphenget fra Polestar 1 med to elektriske motorer i hekken. Da vil den i så fall se rimelig vill ut, med potensielt 295 mm brede bakdekk.
Bilen har fått kledelige blanksorte speil samtidig som de mattsorte «offroad»-detaljene rundt skjermer, på kanalene og frontfanger var byttet ut mot nye i karosserifargen. Endringen gjør den visuelt lavere og sportsligere.
Svensk beist?
I Innlegget skriver han kort og godt «Experiment». 2. april viste han igjen et nytt bilde, da bare av framfelgen tatt skrått bakfra, da med teksten «PS2BST1» med blant annet taggene Tuning og Öhlins.
Les hva vi mener om Tesla Model 3 Performance
Beast, Tuning og Öhlins mer enn hinter om en bil som både skal bli sprekere og få enda mer handling. For det gir lite mening i å komme med enda en Performance-pakke over den allerede potensielt pinnestive Performance-modellen som finnes i dag.
Dagens Polestar 2 klarer 0-100 km/t på 4,7 sekunder og er vesentlig treigere enn selv Tesla Model 3 Long Range. Tesla Model 3 Performance flyr av gårde til 100 mk/t på 3,3 sekunder og topper på 261 km/t.
Polestar gir seg på 210, noe som også er langt over Volvos selvpålagte fartssperre på 180 km/t på alle sine modeller.
Karbonnøytrale med Polestar 0
Svenskene har akkurat sluppet sin første årlige rapport, og i den annonserer de Polestar 0-prosjektet som altså skal kutte alle karbonutslipp ved å endre måten biler lages på, uten at de nevner konkrete forslag til hvordan de skal nå målene.
Men de vil ikke satse på kompenserende tiltak som treplanting, og andre miljøtiltak, men se grundig på hva som forurenser i produksjonen og gjøre tiltak der.
‒ Motregning er taktikk som bare unngår problemet. Ved å presse oss selv til å lage en helt klimanøytral bil, blir vi tvunget til å tenke utover det som er mulig i dag, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.
‒ Vi må stille spørsmål ved alt. Vi må innovere og se på eksponentiell teknologi når vi designer mot null.
Dette er for så vidt ikke noe nytt. Da BMW bygde fabrikken som skulle produsere i3, ble også denne bygd for å gi karbonnøytral produksjon. Det betyr alt fra strømproduksjon til fabrikken og rensing av alle utslipp.
Volkswagen har også tallfestet størrelser på vind- og solcelleparker og er i full gang med både utslippsfri fabrikk for produksjon av batterier i Skellefteå og fullskala resirkuleringsanlegg for batterier.
Bentley med flere har også kommet med meldinger om karbonfri produksjon av biler.
2030
Det er deres Polestar «0 Project» som blir deres ultimate test på karbonfri produksjon. I mellomtiden vil vi få flere modeller. Først i løypa blir trolig Polestar 3, en mellomklasse SUV.
Selv om det er nærliggende å tro at man også her kunne brukt Volvo XC40 eller C40 som base, later det til at den vil bygges på den helt nye elektriske SEA-plattformen til Geely.
Merker bilene
Polestar ønsker å være transparente med utslipp i forhold til produksjonen av bilene. Dette har de allerede startet med Polestar 2, hvor de avdekker karbonavtrykket og sporer risikomaterialer.
Merking vil vises på Polestars nettside og i visningssentrene, og dette setter ifølge svenskene en unik presedens for bransjen. Gjennomgående kontinuerlige oppdateringer av bærekraft, detaljer og informasjon vil bli lagt til over tid.