Bestselger i ny og forbedret utgave: Så mye koster nye Kia e-Niro

NY NIRO: Og den nye elbilmodellen heter ikke lenger e-Niro, men Niro EV, i tråd med Kia-familiens nye elbilnavntradisjon.

Den nye versjonen av den populære folkeelbilen starter på 379.900 kroner. Og den heter ikke lenger e-Niro.

Kias opprinnelige e-Niro har solgt jevnt og trutt i Norge, og kundene er tilsynelatende også svært godt fornøyde med den.

I vår årlige spørreundersøkelse, «Elbilisten», har modellen helt siden den kom ut skåret høyt på tilfredshetsskalaen – og i fjor var det bare Tesla Model 3-kundene som svarte at de var mer fornøyde med bilen sin enn nettopp e-Niro-eierne.

Elbilisten 2021: Tesla-eierne er mest fornøyd med bilen sin

Nå har Kia publisert den norske prislisten for den nye utgaven av e-Niro, ergo kan det bli spennende å se om den grundig overhalte varianten vil kunne jekke Tesla ned fra popularitetstronen i Norge.

Bilen kommer i fem utstyrsnivåer, se faktaboks nederst i artikkelen med startpriser for hver enkelt.

Den nye modellen vil kunne bestilles til sommeren, og de første bilene ventes til Norge i løpet av høsten.

Fremstår som en ny bilmodell

Både på utsiden og på innsiden fremstår den nærmest som en helt ny bilmodell.

Nye Kia e-Niro har knapt et eneste fellestrekk med forrige generasjon og representerer et kraftig klyv opp.

Designen stammer fra Habaniro Consept, som ble vist for to-tre år siden, og Kia hevder de har hatt store fordeler ved å designe helt på nytt.

Her er saken vi skrev i fjor høst da det ble kjent at e-Niro i år skulle komme i helt ny utgave:

Helt ny versjon kommer neste år:

Her er nye Kia e-Niro

Kia har blant annet droppet grillen oppe og erstattet den med en tynnere stripe mellom lyktene, noe vi også ser hos EV6 og Soul. Kjøling skjer lenger ned.

Lysene har havnet litt lenger ned i nytt lampearrangement. Kia hevder LED-stripa for kjørelys skal imitere hjerteslag, men om hjertet ditt slår fortere av å se bilen, er vel smak og behag.

Ladeporten er for øvrig fortsatt plassert i fronten, mens de stående baklyktene synes nesten like godt fra siden som bakfra.

Kia EV6 ble «The Car of the Year» 2022:

Dette er årets bil i Europa

… og nå heter den Niro EV

Den nye Niro-modellen kommer, i likhet med sin forgjenger, i tre utgaver, altså som hybrid, ladbar hybrid og som elbil.

Den ikke-ladbare hybrid-modellen vil ikke engang bli solgt i Norge, og spørsmålet er vel om de kommer til å selge noe særlig av den ladbare hybriden her til lands også.

Men det er ikke bare bilmodellen som fremstår som ny, også navnet på elbilvarianten som det selvsagt kommer til å gå mest av i Norge endres fra e-Niro til Niro EV.

Her følger de altså mønsteret som Kia nå har etablert for resten av bilmerkets elbilnavn.

Test av Kia e-Niro: Mil etter mil på norsk og svensk motorvei

Får forvarming og kan trekke 750 kg

Den nye utgaven av det som nå altså heter Niro EV kan i disse dager ses på bilmessen i Frankfurt.

«Nye Niro er i praksis designet fra bunnen av, ifølge Kia, og bygges på tredje generasjon av selskapets såkalte K-plattform. Dimensjonene på bilen er 4,42 meter lang, 1,83 meter bred og 1,57 meter høy, som er drøye seks centimeter lengre og to centimeter bredere enn dagens Niro. Akselavstanden, som gjerne sier noe om romsligheten innvendig, er økt med to centimeter, til 2,72 meter», skriver Tek.no fra Frankfurt.

Selv om også batteriet er nytt, blir kapasiteten omtrent den samme, og rekkevidden vil ifølge Tek kunne bli åtte kilometer lenger enn de 455 km som dagens e-Niro har etter WLTP-standarden.

Og dessuten vil Niro EV kunne trekke større tilhengere enn tidligere:

«En gledelig nyhet for mange potensielle kunder er nok likevel at Niro EV får mulighet til å trekke 750 kg henger, som er opp fra de ganske forsiktige 300 kiloene 2021-versjonen av e-Niro kan trekke», skriver Tek.

I tillegg vil Niro EV forvarme batteriet når du legger inn et hurtigladestopp på navigasjonsskjermen.

Dette er utvilsomt en etterlengtet forbedring, ikke minst for norske elbilister under vinterhalvåret.

Priser: Kia Niro EV

Niro EV kommer med totalt fem utstyrsnivåer, alle med samme batteripakke og motorytelse:

  • Comfort: 379.900 kroner
  • Active: 399.900 kroner
  • Active Pluss: 419.900 kroner
  • Exclusive: 439.900 kroner
  • Exclusive Pluss: 449.900 kroner

Den komplette prislisten fra Kia Norge finner du her (pdf).

Det lønner seg å være medlem!

Få startpakke med Elbilforeningens ladebrikke, eksklusive medlemsfordeler og markedets beste medlemstilbud på veihjelp. Gjør som over 110 000 andre elbilister!