Bli med på en sniktitt på Ioniq 6: Går langt, er rimelig og strømgjerrig – men er den pen?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
600 nordmenn sikret seg First Edition-utgaven nylig. I går fikk vi en sniktitt på Ioniq 6 i premium-utgave. Se videoen vi laget og les om inntrykket så langt her.
La oss få det ut av verden med én gang:
Da Ioniq 6 ble vist som konseptbil i 2021, fikk vi nærmest hakeslepp.
Den var råtøff, men slik vi har opplevd altfor mange ganger før, endte produksjonsbilen et godt stykke fra konseptutgaven.
Den strømlinjeformede designen opplevde vi, for å si det pent, som en smule utfordrende.
Heldigvis kan vi melde at under vårt første fysiske møte med Ioniq 6 på norsk jord, er formene fortsatt utfordrende, men absolutt til å leve med.
Men det som er definitivt godkjent, er utstyr, kvalitet, rekkevidde, forbruk og pris.
Og Hyundai har derfor all grunn til å sikte seg rett inn mot markedslederen Tesla Model 3.
Aero-triks
Bilens aerodynamiske silhuett og en rekke designelementer ligger bak den litt spesielle utformingen:
Det brukes fancy ord som active air flaps, wheel air curtains og wheel gap reducers – og bilen har en integrert dobbel-hekkspoiler.
Med luftmotstandskoeffisient på bare 0,21 Cd havner den i selskap med Tesla Model S, Mercedes-EQS og EQE. Det er hele 0,8 Cd mindre enn Ioniq 5.
I tillegg finner du innfelte dørhåndtak, luftspjeld foran som åpner seg i fart, luftinntak flankert på hver side av frontspoiler for å gi bedre luftgjennomstrømning og kjøling til bremsene og minimalistisk digitalspeil (tilleggsutstyr).
Til og med Hyundai-logoen er nå i 2D utfrest aluminium, for å sørge for mindre luftmotstand enn den gamle 3D logoen.
Se bildekarusellen under:
Romslig interiør
Ioniq 6 er basert på den samme E-GMP-plattformen som Ioniq 5, men har 185 mm lengre akselavstand, nærmere bestemt på 2950 mm. Dette merker vi umiddelbart på innsiden.
Både foran og bak er det rikelig med plass:
Flytende midtkonsoll, konkave dørutforminger og et dashboard som er godt trukket tilbake mot frontruten, gjør at plassen oppleves som den man får i en bilklasse over.
Dessverre er gulvet noe høyt bak i Ioniq 6. Vi får ikke plass til beina under forsetet, og undertegnede, som er på 188 cm høy, opplever at lårene «flyter» i luften.
Likevel har vi et hav av plass både i lengden og i bredden.
Dessverre kan vi ikke si det samme om takhøyden bak. Hodet subber lett i taket på grunn an det strømlinjeformede karosseriet.
Premiumkvalitet
Kvaliteten på innsiden er upåklagelig. Utstrakt bruk av skinn, børstet aluminium og høykvalitetsplast. Gulvmattene er laget av resirkulert fiskegarn.
Av mer praktisk art kommer sedanen med smart berøringsskjerm-dashbord som integrerer en 12-tommers infotainment-skjerm og et 12-tommers digitalt instrumentpanel som kan tilpasses etter eget ønske.
Ioniq 6 er den første bilen fra Hyundai som byr på OTA-oppdateringer (over-the-air) for en rekke av bilens kontrollenheter.
Det betyr at bilen ikke bare kan få trådløse oppdateringer av navigasjon- og infotainment-systemet, men at den også støtter oppdateringer av styringsenheter for blant annet elektriske komponenter, autonom kjøring, batteripakke og andre ting.
Apple CarPlay og Android Auto skal fungere sømløst på den store skjermen. Et stort pluss for å kunne koble til to Bluetooth–enheter samtidig – én for telefonsamtaler og én for musikkstrømming.
Dashboardet er flankert av to ekstra skjermer ytterst til digitalspeilene (tilleggsutstyr).
Designet er enkelt og rendyrket. Likevel opplever vi at Hyundai har unngått å trekke den minimalistiske strikken for langt og blitt for «kliniske».
Mye takket være stemningslysene som kan stilles i 4000 forskjellige fargenyanser
Trang bagasjeplass
Bagasjerommet sluker 401 liter, og det er så vidt plass til ladekabelen under gulvet.
Utformingen av bagasjeåpningen gjør at lastingen kan oppleves litt som å få et seilskip i ei flaske.
Setene fordeles 40/60, men igjen er åpningen snevret betydelig inn mot baksetene noe som vil gi mange praktisk hodebry. Det hjelper heller ikke at det blir en markert kant når baksetene er nedfelt.
Man får heller ikke mye hjelp av frunken, i hvert fall hvis du bestiller Ioniq 6 med firehjulstrekk. Her er det knapt plass til ladekabelen. Som bakhjulstrekker er frunken noe større.
Se bildekarusellen under:
Rask på lading
E-GMP-plattformen Hyundai bruker, benytter seg som kjent av 800 V-teknologi.
Det betyr at IONIQ 6 kan lades fra 10-80 prosent på bare 18 minutter, eller at den kan få inntil 351 nye kilometer med rekkevidde på bare 15 minutters lading.
Kundene som bestiller ett års abonnement på Ionity Premium får gunstige priser på lynlading i det temmelig omfattende ladenettverket som inngår i avtalen.
Såkalt «vehicle to load» (V2L), altså batteribank på hjul eller strømuttak, på godt norsk, er også på plass.
Ioniq 6 leverer spenning på 230 volt (V), strømstyrke på 16 ampere (A) og effekt på 3,6 kW.
Går langt
IONIQ 6 leveres med to batteripakker på henholdsvis 53 kWt og 77.4 kWt. I utgangspunktet tar Hyundai inn kun sistnevnte batteripakke.
- Long Range-batteripakke (77.4 kWt) og bakhjulsdrift har et forbruk på 14,3 kWt/100 kilometer. Det gir en rekkevidde på hele 614 kilometer.
- Med firehjulstrekk og 77 kWt batteri leverer Ioniq 6 et forbruk på 15,1 kWt/100 km og en elektrisk rekkevidde på inntil 583 kilometer.
- Med Standard Range-batteripakke (53 kWt) og bakhjulsdrift er forbruket bare 13,9 kWt/100 km. Denne modellen har en rekkevidde på 429 kilometer WLTP.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Alle tall er med 18-tommers hjul. Samtlige modeller med største batteripakke er tilgjenglig med 20-tommers hjul (ekstrautstyr 5000 kroner), men da forsvinner noe av rekkevidden.
Til sammenligning har Tesla Model 3 Long range med firehjulsdrift og 75 kWt batteripakke, en rekkevidde på 602 km. Bakhjulstrekkeren går 491 kilometer med et batteri på 65 kWt.
En sterk konkurrent
Hyundai skal i utgangspunkt kun ta inn Ioniq 6 med den største batteripakke på 77.4 kWt. Da får du 325 hestekrefter og 0-100 km/t på 5.1 sekunder.
Med 605 newtonmeter dreimoment tilgjenglig skal det ikke være noe problem å trekke opp til 1500 kilo på kroken.
Premium-utgaven av Ioniq 6 har en startpris på 489 000 for bakhjulstrekk-utgaven og 519 000 for firehjulstrekk, begge med 77.4 kWt batteripakke.
Kombinert med plass, kvalitet, utstyr og rekkevidde vinner Hyundai på mange vinnende argumenter sammenlignet med konkurrentene.
Men er det nok til å kompansere for en litt diskutabel design og bagasjeplass-utfordringene? Basert på måten 600 First Edition Ioniq 6 biler ble revet bort er svaret – ja!
Bestillingen på Premium-utgaven åpnet i dag (23.11.2022 kl.09:00)