Nå kan du abonnere på elsykler: Slår seg opp på elsykkelutleie
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Sykkelabonnement er det nye tilskuddet innen mobilitet. Og her snakker vi elsykler som erstatter stasjonsvogna. Det er i ferd med å bli business.
Gründer Kari Anne Solfjeld Eid i Whee! satser hardt på at folk blir like forelsket i el-lastesykkelen som hun selv ble for snart ti år siden.
Og hun har klokkertro på at folk vil ha minst mulig bekymringer med sykkelholdet sitt.
Sykkelen som erstatter bilen
Servicestedet i Nordlandsgata på Sagene i Oslo har nye elsykler i ulike varianter. Her kan du prøvesykle og tegne abonnement.
Og tegner du abonnement, vil du bli kalt inn til service når elsykkelen trenger det.
– Vi må gjøre det like enkelt for folk å ha elsykkel som å ha bil. Og vi mener det lettere med abonnement enn med en deleløsning, sier Solfjeld Eid.
De fleste elsyklene er av «midtail»- eller «longtail»-variantene. Disse har plass til inntil to passasjerer bak og har i tillegg plass og kraft nok til å tåle last i tillegg.
Whee hadde en pangstart ved oppstart i fjor og, fikk over 1,2 millioner kroner i omsetning. Og det var første driftsår.
Nå utvides virksomheten med et nytt servicepunkt. I tillegg økes antallet sykler. Målet er å nå en omsetning på fem-seks millioner i 2022.
– Vi opplever høy etterspørsel, så vi ser ut til å kunne tredoble antall sykler i flåten vår i år, sier Cathrine Movold, som nylig ble ansatt som administrerende direktør i Whee.
I tillegg har selskapet styrket seg på teknologikompetanse som gjør det mulig å satse bredere.
Skal gå internasjonalt
Whee satser på at suksessformelen fra Oslo på sikt kan utvides til andre land, i første rekke Sverige og Danmark.
Nå er selskapet på kapitaljakt, og pengene skal brukes nettopp til å utvide virksomheten. Ti millioner er tilstrekkelig til å skalere opp, og det er særlig teknologiplattformen det jobbes med.
– Overfor investorer med kapital er det viktig å understreke skalerbarheten i plattformen vår, påpeker Movold.
Et bekymringsløst elsykkelhold handler i første rekke om at service og vedlikehold går på skinner. For eksempel at du slipper å skifte dekk når det blir vinter og at du får reparasjon når du trenger det.
Forsikring og lås er inkludert i abonnementet, og trenger du noe, melder du fra i appen. Prisen på et abonnement er på nivå med to Ruter-kort per måned – akkurat nå fra 1600 til 1800 kroner i måneden avhengig av hvilken sykkel man går for.
Løsning i by
Flere folk, mindre plass og krav til reduserte utslipp gjør det stadig vanskeligere å ha bil i byen.
– Desto lettere er det å ha sykkel, påpeker Kari Anne Solfjeld Eid.
Hun har selv fem barn og to elektriske lastesykler – og understreker at elsykkel er gratis å bruke, den kommer frem overalt og gjør deg glad.
I tillegg er sykkel et forutsigbart fremkomstmiddel. Du bruker omtrent like lang tid på reisen hver gang, og er dermed uavhengig av både bilkø og strømbrudd.
– Og barna elsker altså slike elsykler, avslutter Solfjeld Eid.
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!