Advarer om dobbeltmoral i bilbransjen og fremvekst av "segregerte" bilmarkeder: Slik kan elbilandelen i ulike deler av verden se ut i 2035
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Mens vi i vår del av verden tenker elektrisk, følger ikke alle etter. – Det kan ende i en verden med to ulike bilmarkeder, sier Monica Araya i Drive Electric Campaign.
Bevegelsen Drive Electric Campaign jobber for 100 prosent elektrisk mobilitet innen 2050 – og en verden fri for eksos.
Norsk elbilforening er med som partner, i tillegg til over hundre andre internasjonale ikke-statlige organisasjoner, stiftelser og koalisjoner.
Felles for dem er at de jobber tett på myndigheter og selskaper verden over.
Konkrete mål
De ulike delmålene kampanjen har satt seg, har tydelige tidsfrister:
- Innen 2030 skal alle nye busser, i tillegg til motorsykler og trehjulinger, være elektriske.
- Innen 2035 skal alle nye personbiler, inkludert lettere varebiler, pickuper og SUV-er, være elektriske.
- Innen 2040 skal alle nye lastebiler være elektriske.
Dette er vel å merke målene Drive Electric Campaign aspirerer mot, men virkeligheten kan fort vise seg å bli en annen.
I beste fall …
Studier fra blant annet Boston Consulting Group (BCG) viser at andelen for nye elektriske biler i ulike deler av verden kan se slik ut i år 2035:
- Europa: 91 prosent
- Nord-Amerika: 68 prosent
- Kina: 67 prosent
- Afrika: 41 prosent
- Sør-Asia: 37 prosent
- Sør-Amerika: 20 prosent
Det er verd å merke seg at selv disse anslagene er basert blant annet på at elbilpolitikken beveger seg i positiv retning i disse markedene.
Monica Araya, seniorrådgiver i Drive Electric Campaign, har i over tjue år jobbet med utslippsfri transport, og ble i 2021 løftet frem av BBC som av en av klodens mest inspirerende og innflytelsesrike kvinner.
Hun har jobbet mye inn mot EU, og hadde derfor ting å melde i elbil.no-artikkelen ovenfor – men mener tematikken strekker seg lengre enn til bare et spørsmål om biler:
– Til syvende og sist handler dette om grønn produksjon, om innovasjon og arbeidsplasser, om bærekraftige batterier, fornybar energi og smart lading.
I verste fall …
Men det finnes opptil flere hodepiner, en av dem kom tilbake igjen nylig. For Tyskland, Italia, Polen og Bulgaria var likevel ikke helt enige om et dødsstøt for fossile biler i EU.
Disse landene ombestemte seg i tolvte time, og prøver nå å sørge for at det i EU skal være mulig å kjøpe enkelte nye fossildrevne biler også etter 2035.
Araya og Drive Electric Campaing opplever at det er vanskelig å jobbe i enkelte deler av verden, som Araya omtaler som de fremvoksende (emerging) markedene.
Men på tross av vanskelighetene, er det ekstra viktig å jobbe også med disse bilmarkedene. På sikt kan nemlig disse områdene havne så langt som 45 prosent bak de ledende markedene i elektrifiseringen.
Araya er overrasket over hvordan enkelte bilprodusenter, særlig i Europa, tilsynelatende lever godt med å praktisere det hun omtaler som en dobbel standard.
Altså god, gammeldags dobbeltmoral.
For samtidig som de utvikler og produserer elektriske biler til rike Europa og USA, selger de fortsatt villig vekk fossile biler i hopetall i de fremvoksende bilmarkedene.
– Og de ser ikke ut til ha noe hastverk med å elektrifisere disse markedene selv om de vet utmerket godt at forurensningen er skadelig for byene, befolkningen og klimaet.
– Det er også dokumentert at noen av bilprodusentene bedriver lobbyvirksomhet mot elbil-insentiver og strengere regulering, sier Araya.
– Det kan ende i en verden med to ulike bilmarkeder, sier Araya.
– Vi har et vindu nå mellom 2023 og 2026
Noe av problemet er at når enkelte land ikke har konkrete reguleringer eller planer for å redusere utslippene fra veitrafikken, vil bilindustrien fortsette å produsere og selge fossilbiler til disse markedene.
Ifølge Araya må vi alle imidlertid handle nå om verden skal klare å nå sine klimamål i henhold til Paris-avtalen.
Av den grunn jobber Drive Electric Campaign nå ekstra mye inn mot de fremvoksende markedene, som i Sør-Afrika, Indonesia, Chile, Mexico, Brasil og Costa Rica.
Et argument hun ofte får servert, er at elektrifisering vil skje uansett, men Araya er tydelig på at da vil ikke omstillingen skje raskt nok til å forhindre store klimaendringer.
– Vi har et vindu nå mellom 2023 og 2026. Vi er nødt til å akselerere tempoet dersom vi skal nå det overordnede målet vårt om 100 prosent elektrisk mobilitet i 2050, sier Araya.
«Rik onkel i Amerika»
Pengene til å drive Drive Electric Campaign kommer fra filantroper i USA og Europa – typisk søkkrike individer som via ulike kanaler og kampanjer vil bidra med pengene sine til å gjøre verden til et bedre sted.
Årlig gir de bort 800 milliarder dollar, men kun 15 av disse er øremerket klima.
Derfor jobber Araya og kollegene hennes i Drive Electric Campaign også med å få rike givere til å forstå at de kan utrette store ting for verden og konkret bidra til å redusere klimagassutslippene om de bare hjelper elbilen opp og fram.
Til å drive dette arbeidet, som har pågått siden 2021, har Drive Electric Campaign mottatt én milliard dollar (nærmere 10,7 milliarder kroner).
Alt av penger brukes på å få den elektriske utviklingen til å skje fortere.
– Det handler om oppnå konkrete resultater raskt. Om hvor vi kan sette inn støtet for å oppnå mest mulig på kortest mulig tid for å motvirke klimakrisen.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!