Hopp til innhold

Tesla Model 3 får en ansiktsløftning: Snart kommer oppgradert Model 3

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NY FORAN OG BAK: I løpet av året kommer det trolig kjærkomne nyheter på Tesla Model 3, selv om hovedmålet er å barbere kostnader og redusere bruk av komponenter.

Tesla kommer snart til å presentere en oppdatert Model 3, skal vi tro diverse kilder. Prosjektet med kodenavn «Highland» gir flere etterlengtede forandringer.

Tesla Model 3 ble vist første gang i 2016 og har sett omtrent lik ut siden.

Så langt i elbilhistorien har Tesla fortsatt ikke erstattet noen av sine modeller med en ny, og bilprodusenten har til og med vært sparsomme med ansiktsløftninger for modellene sine.

Tesla har i stedet satset på nyvinninger over lufta, og det skal sies at det har skjedd mye under skallet med bilens programvare.

Elektrisk dominans i Euro NCAPs sikkerhets-kåring:

Best når det smeller

Maskerte Model 3 på veien

Men nå er det visst på tide med en større oppdatering av Model 3.

I flere måneder har den amerikanske bilprodusenten testet maskerte biler. Den vanligvis så velinformerte nettsiden Not a Tesla App henviser til kilder på innsiden av Tesla, og skriver at det nå kommer flere forandringer.

Flere av disse skal visstnok komme på Model Y også, men på et senere tidspunkt.

BEDRE LYS, NY SNUTE: Flere kameraer må til for ikke å bli akterutseilt.

Nye lykter

Det har vært spekulert i om det allerede er klargjort for matriselykter i Model 3 og Y. Det kan se slik ut når du ser pixler mens du kjører i tåke eller mot en husvegg.

Det har den trolig ikke, for dette blir en kjærkommen nyhet på nykommeren.

Da vil vi få utmasking av trafikken foran, og dermed mye bedre lys. Om funksjonen blir tilgjengelig fra start, er ukjent.

Selve designen på lykta blir også annerledes, for å gi bilen et mer moderne utseende.

Test av Tesla Model 3 Standard Range Plus: Det beste elbilkjøpet?

Kamera på støtfangeren

Både Model 3 og Model Y mangler mulighet til fugleperspektiv på ryggekameraet.

Det er ganske uheldig når de samtidig fjerner parkeringssensorene, som var blant markedets beste.

Nå ruller de riktignok ut sine nye typer detektorvisning, basert på kameraene, men de har en blindsone foran.

Dette skal løses med et nytt kamera på støtfangeren, noe som er blitt observert på Cybertruck – og som trolig kommer til å dukke opp på samtlige modeller.

Baneduell: Vi har testet Audi e-tron GT mot Tesla Model 3 Performance

Model 3 får den såkalte HW 4.0-programvaren som rulles ut på Model S og kommende Model C.

Det snakkes om at bilen totalt sett skal få tre nye kameraer, i front og én på hver side med høyere oppløsning (5 megapixler mot dagens 1,2).

Nye støtfangere

Intet ansiktsløft uten nye støtfangere.

Både front og hekk får justeringer for å gjøre bilen moderne og aktuell noen år til. Siden stort sett hele hekken og fronten er i plast, har de relativt fritt spillerom til å gjøre endringer.

Speil og felger er også typiske detaljer som enkelt og billig lar seg endre. Vi kan riktignok ikke se noe på testbilene som kjører med maskering.

MÅLTE HESTEKREFTER: Snurr YouTube-filmen for å se hvem av disse to som vant duellen på Rudskogen – Tesla Model X Plaid eller BMW iX M60.

Fjerne dørhåndtakene

Dagens dørhåndtak er egentlig en dårlig løsning som krever fingerakrobatikk. Og de fryser fast om vinteren, noe som har ført til at de må ha en ekstra døråpnefunksjon i appen.

Not A Tesla App spekulerer også på om dørhåndtakene forsvinner helt, og erstattes av automatisk åpning når fører/passasjerer nærmer seg.

BEST I TEST: Se Elbilforeningens grundige gjennomgang av Tesla Model Y Performance.

Bort med tempmåler

Kan Tesla spare noen slanter, så gjør de det.

Nå skal visstnok bilens yttertermometer bort. Temperaturen vil heller hentes fra værmeldingstjenester basert på bilens GPS-koordinater.

Det blir en forverring, da man ikke får eksakte data. Kanskje vil dette gi dårligere data med tanke på veigrep for fremtidens stadig mer selvkjørende biler.

I EN KLASSE FOR SEG: Tesla Model S Plaid tar innersvingen på alt og alle.

Planken blir borte

Interiøret er så enkelt som det kan bli, så endringene kan ikke bli store hvis man ikke går for noe helt nytt.

Her snakkes det om at treimitasjonen blir byttet mot alcantara-lignende materiale som brukes i Model S og Model X.

Det mest spennende blir kanskje om de fjerner halve rattet og begge hendlene her også. Det er mange av oss som håper at dette ikke skjer.

18-åring med egenprodusert løsning:

Nordmann tilbyr knapper i Tesla

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også