Kritiserer utspill fra den norske ladeboksprodusenten Zaptec: – Spekulativt om hurtiglading
Den siste uka har du kanskje lest nyhetssaker som advarer om at hurtiglading er skadelig for elbilen? Dette får Elbilforeningens ladeekspert til å reagere.
I forrige uke sendte den norske ladeboksprodusenten Zaptec ut en pressemelding om en spørreundersøkelse de har fått gjennomført om nordmenns ladevaner.
Zaptec gir her flere anvendelige råd, men kommer også med noen påstander som Lars Godbolt – fagrådgiver i Elbilforeningen og foreningens profilerte ladespaltist – anser som misvisende og til dels spekulative.
– Gjør folk skeptiske til å kjøpe elbil
I pressemeldingen, som har blitt plukket opp av flere medier, skriver Zaptec blant annet:
«Jevn og skånsom “saktelading” av elbil forlenger elbilbatteriets levetid. Det er ett av flere tiltak elbileiere kan ta for å ta vare på elbilbatteriet. Et annet tiltak er å hurtiglade elbilen kun hvis det er helt nødvendig.»
Ladeboksprodusenten følger opp med dette rådet:
«Bruk hjemmelader: Unngå hyppig hurtiglading som kan slite på batteriet.»
Dette får Godbolt til å reagere:
– Dette blir spekulativt. Det høres ut som at hurtiglading er helt katastrofalt for batteriet, noe det slett ikke er. Slike overdrivelser gjør folk skeptiske til å kjøpe elbil, og det uten grunn, sier han.
Trygt å hurtiglade når du trenger det
Elbilforeningens ladeekspert ønsker å berolige bekymrede elbilister:
– En elbil er først og fremst en bil som skal fungere for deg i hverdagen. Om du trenger hurtiglade, så tåler batteriet det, sier Godbolt.
Det finnes imidlertid studier som viser at hurtiglading sliter mer på batteriet enn vanlig lading, men det finnes også studier som viser at det ikke gjør det.
Også elbil.no har sett nærmere på tematikken tidligere:
Men å hurtiglade når du trenger det går helt fint, og batteriet er designet for å takle det.
De fleste elbilister unngår uansett unødvendig hurtiglading, fordi det er langt rimeligere å lade hjemme.
Godbolt mener derimot pressemeldingens råd om å unngå å fullade batteriet i det daglige for mange vil være et godt råd, men at det er greit å være klar over at det kan være ulike anbefalinger fra bil til bil.
– Sjekk derfor hva produsenten av din bil anbefaler her. Men å lade til 100 prosent når man trenger det, er selvsagt uproblematisk, sier Godbolt.
Få bruker bare hurtiglading
Overskriften i Zaptec-pressemeldingen slår opp at 7000 nordmenn kun bruker hurtiglader.
Det mener Godbolt er et lite oppsiktsvekkende tall.
– Vi har over 770 000 elbiler på veiene i Norge nå. At 7000 av elbilistene kun bruker hurtiglader, er egentlig svært lavt. Jeg vil tro mange av dem er yrkessjåfører, som trenger fylle batteriet raskt, sier han.
Uklokt å skape feil inntrykk
Zaptec skriver dessuten at undersøkelsen tilsier at 83 000 nordmenn «ikke tar noen hensyn for å ta vare på elbilbatteriet.»
Godbolt og Elbilforeningen peker på at selv om såpass mange ikke foretar bevisste tiltak for å passe på batteriet, betyr ikke det at batteriet lider noen nød av den grunn.
Elbiler har et avansert batteristyringssytem som passer på batteriet. I tillegg lader uansett elbilister flest hjemme, fordi det er mest praktisk og dessuten mye billigere.
Selv om Zaptec lever av å lage ladebokser, mener Godbolt altså at det er uklokt av ladeboksprodusenten å skape feil inntrykk av hurtiglading:
– Slik retorikk gjør mer skade på elbilens rykte enn den gjør ære på vanlig hjemmelading.
Udokumentert om forvarming?
Til slutt kommenterer Godbolt et siste råd fra pressemeldingen:
«Forvarm batteriet om vinteren: Dette gir bedre ytelse og mindre slitasje.»
Forvarming er en modus som gjør at bilen bruker ekstra mye strøm på å øke temperaturen i batteriet. Det skaper mer ideelle forhold for å lade bilen raskere om vinteren, men ikke alle biler kan gjøre dette.
– Forvarming er en nyttig funksjon og gjør at det går raskere å lade i kulda, men dette er noe man vanligvis gjør før man skal hurtiglade. Når man normallader vil bilen selv varme opp batteriet om det er behov for det, så dette er ikke noe man trenger å tenke på i hverdagen avslutter Godbolt.
PS: Vi gjør oppmerksom på at Norsk elbilforening har en medlemsfordel som innebærer at medlemmer kan skaffe seg ladeboksen Zaptec Go på kampanjetilbud:
De redaksjonelle vurderingene rundt artikler på elbil.no gjøres selvsagt uavhengig av dette.