Hopp til innhold

Elektrisk med stil: Sykkelpikene pimper opp elsykkelsalget – også vinterstid

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

SYKKELSUKSESS: Sykkelpikene har satset på de designbevisste syklistene. Illustrasjonsfoto: Sykkelpikene

Gründerbedriften Sykkelpikene traff et eget marked med trendy bysykler. Nå selger de i hovedsak elsykler, fortsatt med stil og design som sin fremste merkevare.

«I Danmark ser folk bra ut når de sykler, og tråkker seg rundt med stil. Hvorfor er norske syklister så trauste?»

Noe sånt tenkte Marit Løvstuen, gründeren av Sykkelpikene, da hun fikk forretningsideen om å pimpe opp norsk sykkelkultur. Slik ble Sykkelpikene til i 2013.

VARM MED STIL: Sykkelpikene selger ikke bare sykler, men også utstyr som disse håndvarmerne. Foto: Sykkelpikene

Luktet suksess

Gründeren skjønte raskt at hun hadde truffet et marked, og solgte bedriften til familien Ertzeid/Nyborg, som nå eier Sykkelpikene.

SNART VINTERKLARE: På Sykkelpikenes verksted i Oslo strømmer det på med kunder som vil gjøre sykkelen sin klar til vinteren. Foto: Kirsti Ellefsen

I dag har den familieeide bedriften 32 ansatte og åtte butikker. Tre av dem er i Oslo, der to er rene butikker og ett er verksted.

Og bedriften klarer seg svært godt. I 2021 hadde Sykkelpikene en omsetning på 99.6 millioner.

Arne (80) syklet alene på elsykkel i tre uker:

– Jeg fikk litt vondt i rumpa

Skjønte tidlig at fremtiden var elektrisk

Etter å ha gjort stor suksess med bysykler med trendy design og friske farger, selger Sykkelpikene i dag først og fremst elsykler. 

Allerede i 2014 så Sykkelpikene at elsykler var fremtiden.

– Eierne våre har vært gode til å tenke og satse strategisk, sier Elisabeth Eldor, daglig leder i Sykkelpikene.

Hun forteller at kundene deres – som først og fremst er kvinner – gjerne er mer opptatt av det estetiske enn det tekniske. 

– Stilen kommer i første rekke. Så kommer motorkraft, rekkevidde, vekt. Har de med seg en mann, er han gjerne mer opptatt av det tekniske, sier Eldor.

– Et ganske stereotypt kjønnsrollemønster?

– Ja, det er nok på mange måter det.

Selv om vintermånedene er lavsesong hos Sykkelpikene, merker de at stadig flere bruker elsykkelen hele året.

– Folk har nok blitt tryggere på å sykle om vinteren. Det merker vi, sier Eldor.

Vinterrush på verkstedet

Inne på Sykkelpikenes verkstedet nederst på Grünerløkka i Oslo er det stappfullt av sykler, med dekk som skal skiftes, og mekanikere med olje på fingrene.

Men denne dagen: ingen piker.  

Det feminine innslaget på verkstedet er de fargerike syklene med kurver og bagasjebrett som venter på å bli klare for den fine kalde tida.

ALT FOR PIKENE: Rodolfo Vikte har intense dager med å gjøre syklene klare på Sykkelpikenes verksted. Foto: Kirsti Ellefsen

Argentinske Rodolfo Vilte og de andre gutta på verkstedet jobber på spreng for å få unna alle syklene som hoper seg opp.

– Ja, det er mye å gjøre, sier Rodolfo før han dykker ned i arbeidet med dekk og olje igjen.

Vintersykling – piggene ut!

Vintersykling

– Folk kommer gjerne med syklene sine tidlig om morgen. Vi merker det er større pågang på dekkskift og folk som sykler hele året, sier områdeansvarlig for  Oslo-avdelingene til Sykkelpikene, Daniel Stensæth Eide.

De har omtrent 20 bookinger om dagen, i tillegg til drop in-kunder. Det krever effektivitet og full konsentrasjon.

GODE DEKK OG VEDLIKEHOLD: Vintersykling er ikke noe problem , så lenge du har gode dekk og steller godt med sykkelen, mener Sykkelpikenes Oslo-ansvarlig, Daniel Stensæth Eide. Foto: Kirsti Ellefsen

– Er helårssykling for alle? 

– Ja det vil jeg si. Men du må ha gode dekk og være flink til å vedlikeholde sykkelen, spyle vekk salt og smøre og rengjøre drivverk. Hvis du bare lar det stå til, går det ikke så bra med sykkelen, advarer han.

– Bortsett fra de dagene det har kommet 30 cm nysnø, da er det nok best å la sykkelen stå.

Stor guide:

Slik velger du riktig type elsykkel

Tro mot konseptet

Bysykler i trendy farger med brede seter og svanehalsramme, der du sitter oppreist – dette har blitt Sykkelpikenes varemerke.

Det gjelder også de elektriske syklene. 

– Våre elsykler er ikke så lette å se at er en elsykkel, sier Elisabeth Eldor, som har valgt å satse på denne nisjen fremfor elektriske terrengsykler.

Elsykkelen åpnet opp marka for Terje (75): – Dette anbefaler jeg alle!

Også vinterstid er Sykkelpike-konseptet å se kul ut. Håndvarmere i ulike farger og mønstre, setetrekk i lammeull, hjelmer med ørevarmere og visir som hjelper mot vind og regn, går unna hos kundene.

Og selvsagt vinterdekk.

– Kundene våre er gjerne damer som ønsker å komme seg fra A til B uten å være slitne og svette, og se freshe ut når de kommer fram. Også om vinteren.

Sykkelpikene

  • Ble opprettet i 2013. 
  • Hadde i 2021 en omsetning på 99,6 millioner. 
  • Konseptet var bysykler inspirert av dansk sykkelkultur.
  • Hovedvekten av sykkelsalget er i dag elsykler.
  • Elsyklene Sykkelpikene selger, koster fra 30.000 kroner og oppover.
  • Sykkelpikenes suksess har blitt lagt merke til, og de har både i 2018, 2019 og 2021 fått utmerkelsen «Gasellebedrift», en kåring Dagens Næringsliv har drevet med siden 2003.
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også