Hopp til innhold

Nasjonal transportplan behandles i Stortinget i dag: Tapt mulighet for elektriske varebiler

TAPT MULIGHET: Elbilforeningen har foreslått flere virkemidler for å elektrifisere varebilene. I dag kunne Stortinget ha vedtatt bompengefritak for elvarebilene, men benytter denne ikke muligheten til dermed å få fart på elektrifiseringen av denne kjøretøygruppen. Foto: Ford

– Stortinget burde ha fått på plass en nasjonal regel om bompengefritak for elektriske varebiler, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Elbilforeningen er skuffet over at Stortinget ikke vedtar et eneste tiltak som kunne fått fart på elektrifiseringen av varebilene når de i dag behandler Nasjonal transportplan.

Generalsekretær Christina Bu mener at Stortinget burde laget en troverdig klimaplan for de over 500.000 varebilene på norske veier, men at man her feiler.

Det er ikke mulige virkemidler som mangler, men politisk vilje til å satse, sier hun.

Så langt i år er bare 3 av 10 nye varebiler elektriske. Til sammenligning er 85 prosent av nye personbiler elbiler. 

Målet om at alle nye lette varebiler skal være nullutslipp i 2025, er nå dessverre langt utenfor rekkevidde. Likevel klarer ikke Stortinget å gjøre det som trengs, sier en oppgitt Bu.

Nesten flertall, men regjeringen ville ikke

I behandlingen av Nasjonal transportplan er det blitt flertall for en nasjonal regel som slår fast at elektriske lastebiler skal få bompengefritak.

Det samme fritaket ønsker Høyre, SV og Venstre for elektriske varebiler, men uten regjeringspartiene blir det ikke flertall.

Dermed gjør Stortinget ikke et eneste vedtak for å få fart på utskiftingen av forurensende varebiler.

Bli bedriftsmedlem:

Fem grunner til at bedrifter velger Elbilforeningens nye ladeløsning

Verktøykassa er stappfull, men det trengs politisk vilje

Elbilforeningen har foreslått en virkemiddelpakke for å elektrifisere varebilene.

I tillegg til bompengefritak, inkluderer forslaget økt engangsavgift ​for fossile varebiler, skjerpede miljøkrav i offentlige anskaffelser, tilgang for elektriske varebiler i kollektivfeltet og fritak for trafikkforsikringsavgift.

Sistnevnte har regjeringen og SV blitt enige om å se på fram mot statsbudsjettet for 2025, men kun for de lette varebilene, som utgjør bare en fjerdedel av markedet. Det skrev elbil.no om her:

Enighet om revidert nasjonalbudsjett:

Noen få elektriske varebiler slipper trafikk­forsikrings­avgift

Norge trenger et nytt klimamål for varebilene

Stortingets har gjennom behandlingen av tidligere nasjonale transportplaner vedtatt at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslipp i 2025, mens alle nye tunge varebiler skal være nullutslipp i 2030. 

– Det er nå ingenting i salgstallene som rettferdiggjør at man burde ha ulike klimaambisjoner for tunge og lette varebiler. Når man nå feiler i å nå klimamålet for 2025 for de lette varebilene, burde Stortinget legge en ny plan. Det nye målet bør være at alle nye varebiler i 2027 skal være nullutslipp, sier Bu.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også