Mercedes-EQ EQB 250 har samme batterikapasitet på 66,5 kWh som utgavene med firehjulstrekk, EQB 300 4MATIC og EQB 350 4MATIC. I den nye varianten er WLTP-rekkevidden på opptil 474 kilometer, 58 kilometer mer enn firehjulstrekkeren.
Ladehastigheten er naturligvis også den samme, opptil 100 kW på hurtiglader og 11 via normalladeboks.
Effekten er på 190 hester, mot 228 og og 292 for henholdsvis 300 og 350. Dreiemomentet er på 385 Nm mot 390 Nm og 520 Nm for 300 og 350.
Du sparer imidlertid ikke mer enn 20.000 kroner, så vil tiden vise om kundene ønsker å droppe firehjulsdrift og mer effekt for et så beskjedent prisavslag.
Ser vi på andre elbiler, kan det tyde på at denne blir stående usolgt i salgslokalene.
Barnesetekongen
EQB har fortsatt nesten tre meter akselavstand og det samme fleksible interiøret den er alene om i sin klasse. Tredje seterad rommer to ekstra passasjerer med en høyde på opptil 1,65 meter og lastevolumet i bagasjerommet strekker seg fra 465 til 1620 liter.
Bakseteryggen på andre rad kan justeres i flere steg og hele seteraden kan justeres i lengderetning med opptil 140 millimeter. Det frigjør hele 190 liter i bagasjerommet.
Opptil fire barneseter kan settes inn i EQB, fordelt på andre og tredje seterad. I tillegg er det plass til et femte barnesete i passasjersetet foran.
Utrolig nok kan ikke denne ellers praktiske bilen leveres med tilhengerfeste.
LUKSUS: Man får Mercedes’ kjente sans for små detaljer, selv i de rimeligere versjonene, men regn med å måtte betale for ekstrautstyr.
Interiørmessig har Mercedes gått hele veien også med EQB. Man får «skjermplanken med to skjermer, fantastisk oppløsning og grafikk med alle funksjoner man har i øvrige modeller.
Det samme gjelder sikkerhetssystemer, hvis man betaler.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!