Test av Tesla Model 3 (2024-modell) – bakhjulsdrift: Aldri opplevd maken!
Model 3 har akkurat blitt billigere og gjort livet surt for nær sagt alle småbiler. Men det som sjokkerer oss er det sjukt lave forbruket.
Tesla Model 3 fikk en facelift for et år siden, men det er først i disse dager bakhjulstrekkeren ble tilgjengelig – og ikke lenge etter satte Tesla ned prisen.
Ikke bare på den, men på samtlige Model 3 og Y.
Og det må vi nesten nevne. For med startprisen på 356.000 kroner gjør den livet surt for omtrent alt som finnes av småbiler.
Tesla Model 3 (2024) med bakhjulstrekk – oppsummert
Pluss
- Pris
- Teknologi
- Enkel i daglig bruk
Minus
- Cruise-kontroll
- Parkeringssensorer/frontkamera
- Tungvint tilhengerfeste-opplegg
Banker de andre
Model 3 er plutselig billigere enn Fiat 500, Smart #1 og Opel Mokka, for å nevne tre småtasser.
Bertel O. Steen har de fleste av småbilene, men alle sover litt dårligere etter denne prisjusteringen.
I lista lenger ned, har vi satt opp rimeligste variant av hver bilmodell. Med tanke på at nordmenn ofte velger de best utstyrte variantene, ser lista betraktelig bedre ut enn den er i realiteten.
Samtidig er det ingen av konkurrentene som tilbyr i nærheten når det gjelder teknologi.
Ingen matcher verken på ladehastighet eller ladenettverk, og kun et fåtall slår den på rekkevidde.
Mange av dem har også mindre bagasjerom og dårligere bakseteplass.
Selv ikke den mindre MG4 Extended Range gir deg like mye rekkevidde for penga. Den koster 337.000 kroner og ruller 520 km.
I lista over har vi satt opp direkte bakhjulsdrevne sedaner i samme størrelse. De er alle over 100.000 kroner dyrere.
Hva går du glipp av?
Vi har allerede gått grundig gjennom alle endringene på Model 3 i facelift-utgaven, og vi anbefaler virkelig å pløye gjennom filmen under.
Vi konsentrerer oss heller om hva du går glipp av dersom du velger den rimeligste varianten.
Bakhjulsdrift: Du mangler en motor til forhjulene, effekten har krympet fra til 210 kW (283 hk) og 420 Nm. Det gjør at tiden fra stillestående til 100 km/t økes fra kjappe 4,4 til 6,1 sekunder.
Dårligere vinteregenskaper: Med bakhjulsdrift får man dårligere fremkommelighet på dårlige eller ubrøytede veier, men man får god hjelp av Teslas lynraske ESP-system.
Rimeligere og mindre batteri: Tesla oppgir ikke batterikapasitet på noen av batteriene, men det viktige for deg er at rekkevidden på testbilen er oppgitt til 554 kilometer WLTP, mens den er 678 på Long Range.
Begge har Teslas superavanserte varmepumpesystem.
I praksis er rekkevidden omtrent den samme, for mens NCM-batteriet i Long Range anbefales lading til 80 prosent i det daglige, kan man lade LFP-batteriet i bakhjulstrekkeren til 100 hver gang. Da får man så å si samme rekkevidde.
Marginalt lettere: Man skulle kanskje tro at bilen ble mye lettere når man fjerner en motor med drivverk samtidig som batteriet har færre kilowatt. Men vektforskjellen er bare 64 kilo. Det skyldes at LFP-batteriet er vesentlig tyngre enn NCM-batteriet.
Lader saktere: Ladehastigeten på lynlader går ned fra 250 til 170 kW.
Imponerer stort
Temperaturen varierer mellom 20 og 23 grader og veiene er tørre når jeg legger ut på testrunden.
Jeg ender opp med et forbruk på helt utrolige 1,07 kWt per mil. Slike tall har jeg aldri sett før.
Min testkollega Ståle Frydenlund har riktignok kjørt VW e-Up! under kilowatten og gamle Hyundai Ioniq på 1,03, men dette er virkelig bra.
Teslaen er nesten like snill på motorveitesten. Da ender forbruket på bare 1,15 kWt på mila.
Ok ladehastighet
Som sagt har man «bare» 170 kWt som maks ladehastighet.
Det er uansett veldig mye bedre enn biler i samme prisklasse, og i praksis har nedgangen fra 250 liten betydning, for ladekurven daler raskt på Model 3 Long Range.
Og man taper minimalt med tid dersom man havner på en av 150-kW-laderne.
For å illustrere forskjellen. Da vi testet Long Range i høst, brukte vi 44 minutter fra 10-80 prosent.
Denne gangen bruker vi 39 minutter på samme øvelse. Begge var forvarmet før vi ankom ladestasjonen. Men husk at det går flere kW inn på det store batteriet.
Høy rente kan gi høy totalpris
Tesla er ikke for alle og vi er glade for mangfold, men det er ingen som er i nærheten av å tilby samme pakke til samme pris, og i mange tilfeller langt over.
Dagens testbil er en reell trussel for et 20-30-talls bilmodeller.
Det er fortsatt ting Tesla ikke er i mål med. Slik som totalt fravær av knapper og hendler, og elendig parkeringssensor. Hva er galt med et 360-kamera, liksom.
De fleste hadde nok syntes det hadde vært greiere med en fysisk girveksler, men man kan ikke la være å bli litt fascinert av at man kan gå rett inn i en låst bil, trykke et raskt trykk på bremsepedalen og rygge rett ut av garasjen, uten verken ha låst opp døra, startet bilen eller satt den i revers selv.
Tesla skal visstnok være selvkjørende i USA. Her opplevde jeg åtte bråbremsinger på ni mil, og det er teit at du må ha den på den selvkjørende funksjonen for at den skal følge hastigheten som er oppgitt på skiltene.
Bilen maser stadig om at du må holde i rattet, selv om du faktisk gjør det, og den avbryter cruise-kontroll dersom du er litt uenig med Teslas rattutslag. Det er for dårlig.
Funfacts?
- Tesla Model 3 kom i 2019 og er Norges mest solgt bil.
- Nå ruller det drøyt 41.000 av dem på veiene.
- Bare snaut 6.000 av dem er bakhjulstrekkere.
- Det er registrert drøyt 1.800 Tesla Model 3 de siste 12 måneder.
Og blir bilen egentlig så rimelig? Kanskje ikke om du må lånefinansiere den.
For i samme øyeblikk som prisene ble satt ned, fløy rentene i været. Effektiv flytende rente var over 7 prosent den første perioden. Senere gikk den ned til 2.99%, men hos Tesla varierer dette mye.
Det er flere av konkurrentene som kjører knallharde rentekampanjer om dagen, helt ned mot 0,1 prosent rente, så dersom man ikke har cash, kan regnestykket fort bli veldig annerledes.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!