Test av Volvo EX30 Single Motor Extended Range: Så langt går Norges (akkurat nå) mest solgte bil
Vi var helfrelst etter lanseringen av EX30, og det var vi ikke alene om: I april solgte den mest i Norge. Men hva synes vi om storselgeren etter litt mer tid bak rattet?
Vi ble kjent med den lille snertne Volvoen på tampen av fjoråret. Da fikk vi kjøre både bakhjulstrekkeren og firehjulstrekkeren med det store batteriet – og ble henrykt over noe og skuffet over andre ting.
Etter ei uke med bakhjulstrekkeren, som kalles Single Motor Extended Range, står hovedinntrykkene fortsatt ved lag.
Derfor kan du gjerne lese om hva vi synes om bilen og løsningene i lenka over – og/eller se filmen under fra vår første prøvekjøring av bilen.
I denne testen nøyer vi oss stort sett med å sjekke forbruk, rekkevidde og lading.
Det rekker man ikke under et lanseringsopplegg rundt bilen.
Rimelig
Prisen for billigste versjon er smått sensasjonelle 330.000 kroner.
Det er såpass rimelig for et merke som vanligvis liker å plassere seg i premiumklassen, at mer profilerte billigmerker virkelig må vurdere prisene sine.
Men EX30 er en knøttliten bil, og man merker at Volvo har strammet inn.
Det mest åpenbare er faktisk setene, med korte seteputer og begrensede justeringsmuligheter. Det er litt kritisk for et merke som er verdenskjent for sine gode seter.
Volvo EX30 Single Motor Extended Range – oppsummert
Pluss
- Pris (potensielt)
- Bra hengervekt
- Stilig design
Minus
- Plass
- Mangler noe utstyr
- Ikke typisk Volvo-komfort i setene
Flere som ser bilen setter også spørsmålstegn med materialvalgene inni, men det går mer på smak og behag enn ren funksjonalitet.
Etter en uke med bilen, er vi kanskje heller ikke like henrykt over understellet som vi var da vi kjørte på svingete småveier i Sør-Europa.
Bilen blir en smule stumpete og er følsom på rattbevegelser i høy fart. Det resulterer i litt uheldig vektforskyvning i bilen sideveis, for eksempel på motorveier.
Bagateller, egentlig, men ting man ikke forventer i en Volvo.
Går lengst
Innstegsmodellen har en såpass begrenset rekkevidde at du må tenke over behovet ditt før du kjøper den.
Men mange klarer seg med 35 mil WLTP-rekkevidde og bakhjulsdrift. Og da har du potensielt rimelig bil.
Testbilen vi kjører her er modellen som går lengst. Den har de samme 272 hestene på bakhjula som den rimeligste modellen, men et batteri på 64/69 kWt netto/brutto og WLTP-rekkevidde på opptil 472 km.
Vår bil er skodd med 20 tommers vinterhjul og vi ender med et forbruk gjennom vår testløype på ganske snille 1,55 kWt på mila. Det tilsvarer en rekkevidde på bare 41,2 mil.
Må motorveitesten ender vi med et forbruk på 1,88 kWt på mila. Det vil i så fall gi en rekkevidde på 34 mil.
Husk at dette avviker noe fra WLTP, for der inkluderes også ladetap.
Lader passe fort
Ladehastigheten oppgis til opptil 153 kW for bilen med den største batteripakka.
Og Volvo holder hva de lover. Testbilen spretter opp på 155 kW nærmest umiddelbart og holder over 100 kW til den passerer 50 prosent batterikapasitet.
På hele ladeøkta fra 5-90 prosent bruker vi 49 minutter, men mellom 10-80 bruker den hyggeligere 32 minutter.
Ikke nødvendigvis så billig
Vi er ikke i tvil om at EX30 blir en populær bil, det har vi allerede sett antydninger til ut fra bilsalget i april:
Men den bilen du ruller ut av butikken med, blir nok noe dyrere enn du hadde regnet med da du gikk inn.
Startprisen på Single Motor Extended Range er på 369.900 kroner. Da får du utstyrsvariant Core, det laveste utstyrsnivået.
Men da går du glipp av klima med to soner, digital nøkkel, parkeringssensor foran og sort tak, for å nevne noe.
Det får du dersom du velger Plus. Da øker prisen til 399.900 kroner. Vi kjører utstyrsvarianten Ultra. Den koster 30.000 kroner mer.
Da får du blant annet panoramatak, parkeringshjelp og 360 graders kamera.
Annen lakk enn lyseblått koster deg 6.000 kroner, mørke ruter 3.000, hengerfeste 13.250, noe som faktisk er kjekt, for denne modellen trekker 1.600 kilo.
20-tommere koster 7.900 kroner ekstra. Testbilen vi kjører, ender altså på 460.050 kroner.
Men når man allerede er oppe i de summene, blir det veldig fristende å legge på 25.000 kroner til.
Da får du den råspreke firehjulstrekkeren Twin Motor Performance med 428 hester.
Så du som trodde du skulle inn og se på en snerten bil til snaut 350.000 kroner, kan fort risikere å ende opp med toppmodellen til 500.000 etter at du har tatt med deg vinterhjul.
Og da begynner det faktisk å bli noen romsligere alternativer. Som for eksempel Audi Q4 e-tron 45 Quattro, som vi nylig testet.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!