Mini Cooper og Mini Countryman: To nye elbiler og helt ny designretning fra Mini
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Under IAA Mobility i München trakk de duken av nye Mini Cooper og Mini Countryman. Nå ser vi bilene uten maskering.
Historien er lagt på hylla. Her har man tenkt nytt og mer kantete om den ellers runde designfilosofien. Inntrykket fra IAA Mobility er at det eneste bilene har til felles med tidligere tiders Mini-biler, er kort overheng og kort panser.
Nå kommer store hjul og lang akselavstand, så bilene er strengt tatt ikke «mini» lenger.
Gjør den til din
I motsetning til hva vi ser fra kinesiske bilmerker og Tesla, der du kan velge fritt, bare du velger den eneste varianten de har, har du mange valg både på innvendige materier og utvendig dekor og farger.
Det kuleste er at rundingen i midten, som i gamle dager var et stort speedometer, og som til slutt huset en rektangulær skjerm med discolys rundt, nå endelig har blitt en ekte runding igjen, i form en OLED-skjerm med diameter på hele 24 cm. Det gjelder både Cooper og Countryman.
Cooper
Nye Cooper fås foreløpig bare som tredørs, men kommer i to utgaver: Cooper E og Cooper SE
Cooper E byr på 135 kW/184 hk effekt og et dreiemoment på 290 Nm. Sprinten fra 0–100 km/t gjøres unna på 7,3 sekunder. Med en batterikapasitet på 40,7 kWt, gir det en WLTP-rekkevidde på inntil 305 kilometer.
Cooper SE er hakket frekkere og byr på 160 kW/218 hk effekt med et maksimalt dreiemoment på 330 Nm. Den samme sprinten gjøres unna på 6,7 sekunder. Den økte batterikapasiteten på 54,2 kWt gir også rom for lengre utflukter med en WLTP-rekkevidde på inntil 402 kilometer.
Treig lading
Lading går ikke kjempefort. 75 kW for Cooper E og 95 kW for Cooper SE. I følge Mini lades begge fra 10 til 80 prosent på i underkant av 30 minutter.
Batteriet kan også tempereres før ladeøkten starter, for raskest mulig lading. Hjemme lader du med opptil 11 kW.
Med kunstskinn og utstrakt brukt av resirkulerte materialer rundt om interiøret, vitner også nye MINI Cooper om at en ny tilnærming til materialbruk ikke må gå på bekostning av design og kvalitet.
Countryman
Dette er heller ingen småbil lenger. Akkurat som forrige generasjon, bygges denne på BMW X1 sin plattform.
Det betyr at den også fås som ladbar hybrid, men det blir kun den elektriske modellen som markedsføres i Norge. Det betyr også at den produseres i Tyskland side om side med X1.
Bilen har vokst med nesten 6 centimeter i høyden, til 1,61 meter, mens lengden har vokst med hele 13 cm, til 4,43 meter.
Den fås i to varianter, den ene med firehjulsdrift
Countryman E har en elektrisk motor med 150 kW/204 hk effekt og et dreiemoment på 250 Nm. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 8,6 sekunder.
Countryman SE ALL4 har firehjulstrekk og en samlet effekt på 230 kW/313 hk med et kombinert dreiemoment på totalt 494 Nm. 0-100 km/t gjøres på 5,6 sekunder.
Begge modellene har en batterikapasitet på 66,45 kWt. Det gir WLTP-rekkevidder på inntil 462 kilometer for MINI Countryman E og inntil 433 kilometer for MINI Countryman SE ALL4.
Batteriet kan lades med opptil 22 kW hjemme og med ikke fryktelig imponerende 130 kW effekt på hurtiglader. Ifølge Mini skal det ta deg under 30 min å late fra 10 til 80 prosent. Batteriet tempereres gjennom bilens navigasjonssystem for en optimal ladeøkt.
Dashbordet og dørpanelene er dekket med vevde tekstiloverflater. Sammenlignet med MINI Cooper er luftuttakene i cockpiten plassert vertikalt og fremhever storebrorens karakter.
Den nye, store sirkulære OLED-skjermen er derimot helt lik som hos lillebror.
Større plass skal gi mer luftig preg og høyere komfort. Skulderbredden på baksetene er økt med 2,5 centimeter. Den bakre seteraden kan lengdejusteres med opptil 13 centimeter. Da velger du mellom god plass i baksetet eller ekstra volum i bagasjerommet.
Ryggstøtten på de tre baksetene er individuelt justerbare i seks posisjoner. Med nedfelt baksete, kan selv store gjenstander enkelt transporteres i bagasjerommet på 460-1.450 liter.
Tilhengerfestet kan trekke 1.200 kg og du får hjelp av Minis Trailer Assistant. Du slipper å holde i rattet på motorveien før du når 60 km/t.
Priser og tekniske data kommer i høst. Da kan du også bestille bilene. Mot slutten av året får de selskap av den helt nye crossover’en Aceman, altså en kulere versjon av Countryman.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!