Hopp til innhold

Leasing-markedet i Norge: Mener regjeringens forslag er krise for biler med null-utslipp

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

FOR FÅ FORDELER: Leasing-bransjen mener regjeringen skal være forsiktig med å øke avgiftene på elbilene dersom man ønsker nullutslipp i leasing-bilparken.

Vektavgift og toppmoms på elbiler er ikke de eneste forslagene fra regjeringen. Den foreslår også fjerne det viktigste virkemiddelet for at firmabilene skal være elbiler.

Den reduserte satsen for elbil i firmabilbeskatningen har vært under press en stund.

Beregningsgrunnlaget for elbil som firmabil var 50 prosent av listepris fra 2009 til 2017. Deretter endret satsen seg til 60 prosent i 2018.

Og fra 2022 skattes elbiler ut fra 80 prosent av listepris, mot 100 prosent for forurensende biler.

Dette kan komme i veien for arbeidet med å kutte fossilt fra nybilsalget i Norge

Øyvind Rognlien Skovli i Harald a. Møller as

Omkamp fra regjeringen etter bare ett år

Da siste skatteskjerpelsen fra 60 til 80 prosent ble vedtatt høsten 2021, foreslo regjeringen opprinnelig at hele rabatten skulle fjernes.

Den gang skrev vi om hvordan en slik endring ville ramme blant annet selgerne til Coca-Cola:

Regjeringens budsjettforslag:

Anders risikerer skattesmell fordi han kjører elbil

Men etter påtrykk fra blant annet Elbilforeningen og fagforeningen Negotia, som organiserer mange selgere i leverandør- og varebransjen, valgte Stortinget i budsjettbehandlingen høsten 2021 å beholde 20 prosent rabatt for elbil.

Men nå prøver regjeringen seg nå altså på en omkamp etter bare ett år.

Til uka begynner regjeringen forhandlinger med sin budsjettpartner SV. Så langt er saken altså ikke avgjort.

Nå er det forhandlinger om statsbudsjettet:

– Ville ikke valgt elbil som firmabil med regjeringens forslag

— Urimelig skatteforslag for elektriske firmabiler

Elbilforeningen mener at nye skatteskjerpelser på elbil som firmabil er urimelig:

— En god del ansatte blir pålagt av arbeidsgiver å velge elbil, det gjelder for eksempel en del ansatte i salgsyrker. Elbiler medfører at kjørerutene må planlegges i større grad. Og nå vil arbeidstakere på ny risikere en skattesmell, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Bu minner om at elbiler er dyrere i produksjon, men man sparer penger gjennom drivstoffkostnader.

Fossile firmabiler inkluderer også subsidiering av dyrt fossilt drivstoff fra arbeidsgiver, men den fordelen skattes det ikke ekstra for.

– Det er derfor urimelig å skatte fossilbiler og elbiler likt utelukkende ut fra listeprisen på selve bilen. Det slår uheldig ut for elbiler, og er i realiteten en fossil subsidie. Det er en viktig forklaring for hvorfor elbiler ikke konkurrerer ut fossilbilene som firmabil, sier Bu.

Regjeringens foreslåtte nye vektavgift bekymrer Taxiforbundet:

– Kan ødelegge for hele elbilsatsingen i bransjen

Overraskende forslag

Forslaget fra regjeringen kom overraskende på Elbilforeningen, som ventet på regjeringens løfter om nye tiltak for å å bedre elbilandelen for biler som leases eller kjøpes av bedrifter.

Men i stedet for å innfri dette løftet, kom de med forslag om økte avgifter for elbil både for vekt, omregistrering og altså firmabil.

— Dersom de økonomiske insentivene for å prioritere elektrisk firmabil forsvinner, når vi ikke målet om at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler, fortsetter Bu.

BEHOLD FORDELENE: Christina Bu og Elbilforeningen vil fjerne vektavgiften og beholde dagens rabatt på firmabilbeskatningen.

Dårlige elbiltall for leasing-markedet

Firmabiler er en del av det mye større leasingmarkedet. Mellom 40 og 50 prosent av alle nye biler i Norge, blir leaset eller kjøpt av bedrifter.

Hittil i år har 92 prosent av dem som kjøper sin egen bil, valgt elbil.

For nye biler i leasing- og firmabil er derimot elbilandelen bare 57,75 prosent.

Fordelingen ellers er slik:

Rekordsalg i september:

Mot 100 prosent elbilandel – hadde det ikke vært for leasing

Skal man nå 2025-målet om utslippsfritt nybilsalg, er det åpenbart at også firmabilene må bli elektriske.

Grunnen til den høye andelen hybridbiler i leasing-markedet, er at de har lav engangsavgift med betydelige rabatter. Og de kan uansett trekke fra momsen.

Dermed har momsfritaket for elbiler hatt mindre å si i leasing.

– Da er det bare firmabilbeskatningen igjen som en fordel for elbilene som firmabil, understreker Christina Bu.

– Dersom også denne fordelen blir borte, utgjør det en stor fare for at de som leaser firmabil vil velge en fossilbil i enda større grad enn det vi nå gjør. Disse bilene vil forurense i nesten to tiår fremover.

Gjermund Wik i Finnmark elbilforening:

«Skal vi finnmarkinger velge elbil, må den kunne trekke»

Leasing-selskapene bekymret

Hos Harald A. Møller AS, som importerer både Audi, Volkswagen, Seat, Cupra og Skoda i Norge, har de vært tydelige på at de ønsker et raskt elektrisk skifte, og de justerer bilparken sin etter det.

Selskapet driver også med leasing, og ser med bekymring på forslagene fra regjeringen:

– Vi har hatt en positiv trend på valg av elbil, men vi er spent på hvordan dette blir neste år. Fortsatt ser vi at en del av markedet foretrekker ladbare hybrid-biler, og med regjeringens forslag blir disse enda mer konkurransedyktige neste år, sier Øyvind Rognlien Skovli.

FLERE VELGER FOSSILT: Øyvind Rognlien Skovli hos Harald A. Møller sier de merker forskjellene. Foto: Kilian Munch

Han er direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt hos Harald A. Møller.

– Dette kan komme i veien for arbeidet med å kutte fossilt fra nybilsalget i Norge.

Elbilforeningens Christina Bu håper Stortinget korrigerer regjeringens kurs:

Verden er på vei mot 2,8 graders oppvarming

Sett samme tendenser før

Øyvind Rognlien Skovli kan fortelle at de har sett de samme trendene tidligere også.

– Vi så det helt tydelig også sist regjeringen ønsket å fjerne fordelen for firmabilkunder som velger nullutslipp. Da ble flere av våre forhandlere kontaktet av firmabilkunder som ønsket å endre sin bestilling til fossile modeller.

– Det samme skjer nå, og vi vet at mange firmabilkunder kommer til å velge fossilt neste gang om incentivene ikke er på plass.

– Får dere mye reaksjoner eller spørsmål rund den foreslåtte endringen?

– Ja, det er mange som er bekymret. Særlig alle de kundene som venter på en elbil, og som vet at den blir produsert og utlevert først i 2023, er fortvilet.

Nybilsalget i oktober 2022:

– Alle svekkelsene i elbilpolitikken bekymrer

Øyvind Rognlien Skovli tenker også timingen er særdeles dårlig.

– Dette er vanlige norske bilkunder over hele landet som plutselig kan få en ekstraregning på titusenvis av kroner. Det er ekstra krevende i et tidsrom hvor utgiftene og prisene øker på flere områder.  

Forslag til statsbudsjett 2023:

Foreslår at populære familiebiler blir 40.000 kroner dyrere

Autolease: – Vil slå uheldig ut for utslippsfritt

Også leasing-selskapet Autolease har fått reaksjoner.

– Vi får henvendelser både på MVA, som ventet. Men mange mener at særlig 100 prosent firmabilbeskatning ved også eksisterende avtaler oppleves som unfair, sier Haakon J. Marthinsen, leder i Autolease Norge.

UHELDIG: Haakon J. Martinsen i Autolease frykter vi ikke når 2025-målet. Foto: Autolease

– På toppen av det hele får vi kanskje vektavgift, så fra Autolease sin side er vi bekymret for at dette vil slå uheldig ut for ambisjonen om utslippsfritt nybilsalg innen 2025.

Elbilforeningen og bilbransjen møtte finanskomiteen på Stortinget:

Samstemt krav om å stoppe vektavgift på elbiler

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også