Hvorfor er ikke statsråd-bilene elektriske? Elbil er trygt nok for Raymond Johansen, men ikke for regjeringen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ingen av regjeringsbilene er elektriske i dag, og ingen vet når de blir det. Ved Oslo rådhus, derimot, prioriteres elbil når viktige politikere skal fraktes rundt.
Regjeringsbiler, statsrådbiler, myndighetenes representasjonsbiler – svært «barn» har som kjent mange navn.
Kravene til sikkerhet, rekkevidde og graden av «standsmessighet» for disse bilene er nok av en litt annen karakter enn for andre kjøretøy eid av det offentlige. Det skjønner alle, også vi.
Men elbiler har de siste årene vært av en slik kvalitet at vi lenge har tenkt på – og undret oss over – følgende:
Hvorfor i alle dager er ikke disse bilene elektriske?
Opplagt symbolverdi
Vi snakker tross alt om myndighetens mest fremtredende og synlige biler.
Det ligger jo en opplagt symbolverdi i at disse bilene, som våre myndighetspersoner stadig viser seg i offentlig, også harmonerer med signalene de samme myndighetene i årevis har gitt til folket.
Og da snakker vi altså om disse signalene:
At vi alle skal velge elektriske og utslippsfrie biler. Både folket og politikerne. Fordi i 2025 skal alle nye biler som selges her i landet som kjent være utslippsfrie.
Så da bør jo også regjeringsbilene være elbiler. Eller er det bare vi som tenker slik?
Vi tror ikke det bare er oss. Og uansett om det er det eller ei, har vi derfor prøvd å finne ut av hvordan det egentlig ligger an med disse representasjonsbilene.
Blir de snart elektriske, egentlig?
– Oppfyller ikke sikkerhetskravene
Det var mange vi kontaktet for å få klarhet i om – og eventuelt når – statsrådbilene vil bli elektriske:
Både Miljøverndepartementet, Justisdepartementet og etter hvert Statsministerens kontor (SMK).
Ingen kunne svare, men etter hvert henviste SMK oss videre til PST, som til slutt sendte oss internt videre til rett person i PST.
Og svaret vi fikk var at ingen av statsrådbilene er elektriske i dag. Og at det ikke er noen planlagte elbilinnkjøp.
– Vi har foreløpig ingen planer om å skaffe elektriske biler, svarer seniorrådgiver Martin Berntsen i PST.
– Vi har ganske strenge spesifikasjoner, og foreløpig er det ingen elektriske biler som oppfyller de kravene vi har til sikkerhet, fortsetter PST-rådgiveren.
– På generelt grunnlag har RFT vurdert at valg av motorisering i prinsippet ikke påvirker sikkerheten.
marie therese b. hansen i rådhusets forvaltningstjeneste (rFt)
Trygt nok for byrådslederen i Oslo
Den samme vurderingen har imidlertid ikke sikkerhetsavdelingen ved Rådhusets forvaltningstjeneste (RFT) i Oslo gjort.
Det er denne avdelingen som har ansvaret for valg av representasjonskjøretøy for politikerne der.
Ved rådhuset i Oslo er nemlig alle lettere kjøretøy som anskaffes elektriske.
Marie Therese B. Hansen ved Rådhusets forvaltningstjeneste skriver dette i en e-post til elbil.no:
– Samtlige kjøretøy er elektriske og anskaffet i henhold til Oslo kommunes overordnede krav om lette kjøretøy med nullutslippsteknologi. På generelt grunnlag har RFT vurdert at valg av motorisering i prinsippet ikke påvirker sikkerheten. Sikkerhetsmessige vurderinger og tiltak utover dette spesifiseres ikke.
– Vi følger selvsagt med på utviklingen, men foreløpig er elektriske biler ikke aktuelt for myndighetsbeskyttelsen.
Martin berntsen, seniorrådgiver i pst
Byttet «Raymobil» – men den er fortsatt elektrisk
Sjåførtjenesten ved sikkerhetsavdelingen på Rådhuset kjører for øvrig politikerne i elbilmodellen Audi e-tron, får vi opplyst derfra.
Tidligere var det en del blest i media om at byrådslederen i Oslo, Raymond Johansen, ble kjørt rundt i Jaguars elektriske I-Pace i forbindelse med jobben.
Det gikk såpass hett for seg i media om dette, at elbilen – eller «toppmodellen fra Jaguar», som den ble omtalt som – snart gikk under navnet «den nye Raymobilen».
«Raymobilen» er altså en referanse til Raymond Johansens representasjonsbil, og referansen peker igjen tilbake mot den tidligere «Raymobilen».
Den var en bensindrevet Audi.
Men nå er «Raymobilen» igjen en Audi, denne gangen altså en elektrisk sådan.
– Det stemmer at Jaguar I-Pace hos oss er byttet ut med Audi e-tron, bekrefter Hansen fra Rådhusets forvaltningstjeneste.
MDG: Vil spare to millioner på elektriske statsrådbiler
I det ferske alternative statsbudsjett for 2023 fra Miljøpartiet De Grønne (MDG), finner vi dette under punkt 7.2: «Lett å reise miljøvennlig»:
«Overgang fra fossile biler til nullutslippsbiler i biltjenesten til statsrådene antas å gi innsparinger i driftskostnadene.»
At statstrådbilene blir elektriske er altså et av tiltakene partiet har listet opp, og besparelsen MDG vil hente inn her, har de kalkulert til å utgjøre to millioner kroner.
I tillegg til litt klimagasskutt, selvsagt. Og en ikke ubetydelig symbolverdi i arbeidet for mer utslippsfri transport.
– Her har de så langt skuslet bort muligheten til vise eksempelets makt.
Christina Bu, generalsekretær i elbilforeningen
Sikrede elbil-modeller fra Tesla og BMW
Men er det nå egentlig slik som PST sier, at det ikke finnes elbiler som er trygge nok for myndighetene?
Eksterne aktører har eksempelvis for lengst utviklet skuddsikre utgaver av både Teslas Model S, Model Y og Model 3.
Her kan du for øvrig se en video av hvordan en av de sikrede Tesla-utgavene tåler en litt i overkant røff behandling:
Også BMW har annonsert at deres nye i7 kommer i pansret utgave i løpet av neste år.
På spørsmål om disse modellene er noe PST vurderer, svarer Martin Berntsen i PST at det ikke er aktuelt.
– Vi følger selvsagt med på utviklingen, men foreløpig er elektriske biler ikke aktuelt for myndighetsbeskyttelsen. PST har derimot elektriske biler som brukes til andre formål.
Miljøvernministeren hintet om elektriske regjeringsbiler i sommer …
Under en paneldebatt som Elbilforeningen arrangerte under Arendalsuka i år, sa klima- og miljøminister Espen Barth Eide at elektrifisering av statsrådbilene er noe de har begynt å snakke om, og at det nok vil skje på sikt.
På direkte spørsmål fra Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu – om det ikke var litt flaut om regjeringen selv blir blant de siste som elektrifiserer bilene i 2025 – kunne han ikke nekte for det.
Du kan se videopptak fra arrangementet hvor Eide sier dette i denne artikkelen.
(Det er også i dette opptaket du kan se Barth Eide ytre de smått famøse ordene «helt dust» om at det fins så få steder der man kan «tæppe» kortet eller mobilen sin for å betale for hurtiglading.)
… men ingenting konkret er på gang
Det foreligger altså ingen konkrete planer elektriske regjeringsbiler – ennå.
En utfordring kan muligens være at slike pansrede biler er dyre å produsere, selv om neppe alle dagens regjeringsbiler er pansrede.
– Dette dreier seg om et nisjemarked – med begrenset volum, noe som gjør at bilene blir dyre, sier Ståle Frydenlund.
Han er ansvarlig for biltestingen i Elbilforeningen, og mener slike biler vil bli brukt som statsrådbiler etter hvert, i takt med at transportsektoren elektrifiseres.
– Pansrede biler er naturligvis langt unna vanlige folks hverdag, men i takt med at stadig flere personbiler blir elektriske, er det helt naturlig at også store, pansrede representasjonsbiler følger etter, sier Frydenlund.
Kunne gått foran med et godt eksempel
Elbilforeningens bilekspert mener det unektelig vil se rart ut dersom politikerne – som altså har vedtatt 2025-målet om nullutslipp fra veitransporten – ikke selv snart går foran med et godt eksempel her.
Selv om de i dette tilfellet altså fortsatt går bak.
– Utfordringen har vært, og er, at bilprodusentene fram til nå ikke har utviklet egne pansrede varianter av større elbiler. Årsaken har naturligvis vært lav etterspørsel, sier Frydenlund.
– Derfor kunne det absolutt være en aktuell sak for rikspolitikere å påvirke produsentene aktivt, via EU-kontakter. Min spådom er at det kommer flere slike biler i kjølvannet av i7-varianten som BMW har varslet.
Kraftig symbolverdi – også internasjonalt
Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen er også tydelig i sin tale.
Hun mener det er et element av manglende samsvar mellom liv og lære i at myndighetene ikke har sørget for at disse bilene er elektriske.
– Her har de så langt skuslet bort muligheten til vise eksempelets makt.
Både Bu og Frydenlund er enige om at elbilene har vært gode nok de siste årene til at politikerne fint kunne byttet dem ut hvis de virkelig ville.
– Greit nok at dette strengt tatt er en symbolsak, men hva slags bil regjeringen kjører, er faktisk et kraftig symbol på elbilpolitikken den fører, og et symbol som både denne og den forrige regjeringen kunne brukt for alt det var verdt, påpeker Bu.
Bu konkluderer slik:
– Og tro meg, dette ville blitt blitt lagt merke til, både nasjonalt og internasjonalt. Norge er tross alt symbolet på elbil-revolusjonen for mange rundt om i verden. Men denne muligheten har politikerne våre altså fremdeles ikke grepet.
– Det er litt rart …
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!