Ford satser fullt på el: – Vi må lage mindre, lettere og billigere biler
Uansett utfall for det amerikanske presidentvalget i høst, vil Ford satse fullt på elbiler.
Det har gått trått for Ford Mustang og de to kommende bilene, Explorer og Capri, er bygget på Volkswagens MEB-plattform. Men det betyr ikke at Ford bremser på el.
Nylig holdt Ford-sjefen, Jim Farley, en tale til sine investorer. Den bilgale fyren, med en bestefar som jobbet hos Ford allerede før samlebåndet var oppfunnet, og skrudde på sin egen Ford Mustang lenge før han fikk lappen, er lei av polariseringen av elbiler.
Han ønsker at folk skal snakke om hvordan det er å kjøre elbil, fremfor politikken rundt bensin og strøm.
Selv kjører han F-150 Pickup til daglig og mener at kjøremønsteret til 95 prosent av amerikanere tilsier at elektrisk er det beste.
El eller dø
Farley mener at USA må ta samme grep som kineserne: Få kontroll på egne råvarer og fremstilling av batterier.
Men viktigere er det å utvikle helt nye helelektriske bilmodeller. Derfor annonserte Ford nylig at de bygger et forsknings- og utviklingssenter på Long Beach i California. Målet er å utvikle en helt ny plattform for billige elbiler.
Helt nye ideer
Ideene er rimelig likt det Tesla holder på med. Man vil bygge plattformen i seksjoner, med flere støpte deler, stort fokus på lettvekt-materialer og omfattende bruk av KI under utviklingen av komponenter.
Vi vil se strukturer som ser mer ut som skjelett, en metode også Mercedes har forsket på i noen år. Sjekk lenka om EQXX under.
En løsning er at elektronikken monteres først, slik at bilen selv kan vite om den blir satt sammen riktig eller ikke. Dermed er bilen selv-diagnostisert når den ruller av samlebåndet.
– Colin Chapman hadde rett. Vekten er fienden, sier Ford-sjefen i et intervju til Julia Boorstin i NBC News.
– Folk elsker monster-store biler, men vi må vekk fra disse. Vi må ha lettere og mindre biler i fremtiden, mener Farley.
Han forklarer den økte størrelsen på fossilbiler med at det ikke koster all verden å bygge dem større, men at man lett kan ta høyere margin.
For elbiler blir det motsatt. Store biler krever store batterier og de er veldig dyre. Den prisen vil ikke kundene betale.
Målet er først og fremst en kompakt bil som skal ta opp konkurransen med kommende Tesla Model 3. Prisen må under 30.000 dollar. Det blir spennende å se mer av i løpet av de neste to årene.
Kursen blir den samme om Trump vinner
Demokratene innførte store hjelpepakker til grønn omstilling i «Inflation Reduction Act» i 2022. Dette kan bli fjernet dersom republikanerne kommer til makten i høst.
Men Bidens 100 prosent straffetoll på kinesiske biler blir neppe fjernet. Farley mener uansett at man ikke kan ignorere kineserne, for de selger i andre markeder også, der kineserne ikke har straffetoll.
– Vi tror de kinesiske elbilene vil oversvømme hele industrien i alle regioner. Som selskap kan vi gjøre kortsiktige justeringer for å demme opp, men vi går ikke for den løsningen. Mange amerikanere vil kjøpe en elbil dersom den reduserer kostnadene deres, tror vi. Ikke alle, men en høy prosentandel, sier Jim Farley.
Ledende på varebil
Han ser på den andre siden lyst på yrkeskjøretøyene. Ford har stor suksess med E-Transit også i USA, og sier at overgangen til elektrisk i næring går mye raskere enn først antatt.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.