Vi tester taktelt på elbil: Så mye øker strømforbruket når du kjører med taktelt
Taktelt på elbil kan spare deg for hotellutgifter, men koster på rekkevidden. (Og nei, vi testet ikke forbruket med teltet oppslått.)
Det er ikke få ganger vi har testet camping med elbil. Fra å prøve fem ulike løsninger ved en idyllisk strand i sommervarmen …
… til å overnatte på fjellet i minus 20 grader, med kun elbilen som strømkilde …
… til å teste ut fricamping med en helelektrisk bobil.
Vi har også brukt bilen som hotell, slik vi gjorde da vi testet Xpengs camp-modus i bilmodellen G9.
Elbilene har bestått prøvene gjennom alle disse løsningene, men det er noen praktiske utfordringer:
Har man med mye bagasje, må alt flyttes ut når bilen skal klargjøres for overnatting. I tillegg er det sjelden plass til mer enn to personer.
Da kan taktelt være et spennende alternativ.
Enkel og rask montering
Med «motell på taket» frigjøres bagasjerommet i bilen, og man slipper å finne en egnet plass med jevnt underlag, slik man må med et vanlig telt.
Sammenlignet med en campingvogn, er man heller ikke begrenset til maks 80 km/t på veien, som man er med en campingvogn på slep.
Prisforskjellen er også betydelig.
Et taktelt kan man få fra rundt 15.000 kroner for de enkleste modellene med plass til to personer – til opptil 40.000 kroner for større, helårsmodeller med plass til fire.
Teltet vi tester her, er Thule Approach i størrelse L. Det har plass til tre voksne eller to voksne med mindre barn.
Monteringen er det raskeste og enkleste vi har opplevd. Dekselet er integrert i teltet, slik at man slipper å oppbevare det i bilen når teltet er i bruk.
Man åpner bare glidelåsen, tar tak i stigen og bruker den til å brette ut teltet. Hele prosessen tar maksimalt to minutter.
Så, er det bare å løpe og kjøpe? Ikke helt. Taktelt har én stor ulempe som det er viktig å være klar over.
Sluker energi
Skoda Enyaq RS har et oppgitt WLTP-forbruk på 1,61 kWt/mil – et tall basert på ideelle forhold uten ekstrautstyr som legger til luftmotstand.
Men hvordan ser forbruket ut når bilen utstyres med taktelt og sendes ut på en reell kjøretur?
Vi la ut på en test fra Oslo til Pellestova på Hafjell, med takteltet trygt festet på taket.
Allerede fra start ble det tydelig at den aerodynamiske «klossen» bidrar merkbart til å øke energiforbruket.
På veien oppover, som inkluderer både motorvei og stigning mot fjellet, endte vi med et gjennomsnittlig forbruk på 2,58 kWt/mil. Dette er hele 60 prosent høyere enn bilens oppgitte WLTP-forbruk.
Returen fra Pellestova til Oslo gikk lettere. Med nedoverbakker og mer energieffektiv kjøring, falt snittforbruket til cirka 2,20 kWt/mil, en økning på 36,6 prosent sammenlignet med WLTP-tallet.
Gjennomsnittlig tur/retur-forbruk landet på 2,39 kWt/mil – altså omtrent 50 prosent høyere enn det oppgitte tallet.
Hvorfor skjer dette?
Takteltet har to hovedutfordringer:
- Luftmotstand: Den firkantede formen på teltet med målene 244 x 183 x 102 cm (lengde/bredde/høyde) skaper turbulens og bremser bilen, spesielt ved høyere hastigheter.
- Vekt: Selv om vekten på 68 kilo ikke alene er betydelig nok til å forklare økningen, bidrar også vekten i kombinasjon med den reduserte aerodynamikken.
En skiboks har betydelig lavere luftmotstand sammenlignet med et taktelt.
Likevel, da vi gjennomførte en lignende test med og uten skiboks på Polestar 2 og Tesla Model Y, resulterte det i en forbruksøkning på henholdsvis 16 og 20 prosent.
Les mer om hvordan skiboks og nyttelast påvirker forbruket i saken under:
Konklusjon
Et taktelt er en glimrende løsning for fleksibel camping, men det har sin pris i form av økt energiforbruk.
Dersom man legger ut på langtur med taktelt, må man regne med flere ladepauser – og dermed lengre reisetid.
Med en energiforbruksøkning på opptil 60 prosent er det åpenbart at takteltet bør demonteres når det ikke er i bruk, for å unngå unødvendig strømbruk.
Camping med taktelt gir deg et rom med utsikt – men også en litt mer merkbar strømregning.