VW ID.X: Her ser du Golf R-erstatteren

KONSEPT: Det er blitt stadig mer vanlig at nyheter og testbiler avsløres på sjefenes egne SOME-kontoer. Sjefen for Volkswagen, Ralf Brandstätter, gjør nettopp det med ID.X.

Med 329 hester og firehjulsdrift kan dette bli det elektriske alternativet for GTI og R.

Sjefen for Volkswagen, Ralf Brandstätter, poserer villig foran en tilsynelatende klistremerketrimmet VW ID.3. VW prøver å skape den velkjente historien fra hvordan Golf GTI ble til, nemlig at noen entusiastiske ansatte i all hemmelighet puttet den større motoren til Passat i bilen, gjorde den mer kjørbar og presenterte den for ledelsen.
GULT ER KULT: Litt farget plast og kontrastsømmer gjør ikke bilen raskere, men bilen blir noe mer sporty med enkle grep.

Større batteri og firehjulsdrift

I dette prosjektet, som man bare har klart ID.X, har VW teknikere fått lov til å leke seg med den elektriske MEB-plattformens muligheter, og i praksis bygget en elektrisk arvtaker til den potente og praktiske og anonyme famileraceren Golf R. Siden ID.3 har samme plattform og til og med samme akselavstand som storebror ID.4, er det naturlig nok både plass til motor foran og bak. Og vipps så har du en firehjulstrekker som har potensiale til godt over 500 km rekkevidde. Dette hadde vært drømmebilen for mange.
FERDIG: Bilen ser oppsiktsvekkende ferdig ut. Til og med skjermen har fått matchende farger.

329 hk – men fortsatt tung

I tillegg har man hentet begge motorene fra ID.4 GTX og til og med gjort noen få tweaks med elektronikken for å løfte effekten fra 299 til strategiske 329 hester. Dagens Golf R har nemlig 9 hester mindre. Men det alene er ikke nok til å matche Golfen prestasjonsmessig. For batteripakka gjør ID.3 tyngre. ID.3 med 77 kWh batteri veier 1.719 kilo, men VW har slanket konseptet med 200 kilo – til 1.519. Men nytt bakhjulsoppheng med motor vil kreve rundt 100 kilo ekstra. Konseptet veier da i området 1.640 kilo med tøffere 20 tommere med 225/40R-dekk. Golf R veier til sammenligning 1.476 kilo. ID.X skal klare sprinten fra stillestående til 100 km/t på 5,3 sekunder. Det er fortsatt langt treigere enn splitter nye Golf R, som klarer samme sprint på 4,7 sekunder og automatisk stoppes på 250 km/t. ID.4 GTS strupes som kjent på 180 km/t. Det er sikkert derfor VW helst vil sammenligne den med dagens forhjulsdrevne Golf GTI og GTI Clubsport. Da er nemlig konseptet litt raskere i sprinten.
SPORTSSTOLER: Det enkleste trikset i læreboka, men stilig og nødvendig når farta øker. Men de har fortsatt valgt armlener.

Driftmode

Men elbilen har et minst like artig ess i ermet: Driftmode. Med to elektriske motorer står man fritt til å velge hvor mye drift det skal være på hver aksel, og ESP-systemet hjelper deg lett med å fordele krefter til hvilket hjul du ønsker. VW skal visstnok ha implementert en Driftmode, som gjør det mulig å kjøre bilen helt sidelengs om du vil det, eller veldig effektiv og raskt, hvis det er ønskelig. Tesla Model 3 Performance er den eneste bilen i serieproduksjon som har et lignende system. Vi har testet det på Rudskogen Motorsenter og var bare delvis fornøyd. Systemet kobler ut forhjulene i lave hastigheter, men når den blir høyere, overstyrer den systemet, og etter ganske kort tid, vil den ha pause. LES OGSÅ: Vi har testet Audi e-tron GT og Tesla Model 3 Performance på bane
SKUMMEL: VW her god tradisjon for andre lykter på sine sportslige modeller. Her også.
  Når vi først er inne på Tesla: Performance-modellen klarer 0-100 km/t på 3,4 sekunder og topper 261 km/t. Og den koster bare 499.000 kroner. Dyreste ID.3 med 204 hester og forhjulstrekk, koster allerede fra 413.000 kroner før utstyr. Det kan være en av grunnene til at sjefen sjøl heller kaldt vann i årene på dem som venter på modellen. Han tviler på om den blir lønnsom. Men med tanke på VW-gruppens sportslige profil med VW Golf R, Audi S3 og RS3 og det ganske nyoppstartede Cupra, vil det nesten være utenkelig om ikke noen av dem vil komme til å benytte muligheten. LES OGSÅ: Prisene presses – nå kan du gjøre et elbil-kupp