Hopp til innhold

Vintertest 2024 – sjekk bremselengdene i 60, 80 og 100 km/t: Xpeng, Peugeot og Tesla best på brems i vintertest

ULOGISK: Vanligvis kan man anta at de tyngste bilene har den lengste bremselengden. Årets bremsetest viste imidlertid noe helt annet. Foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Merkelig nok klarte en av de tyngste bilene i testen å slå en av de letteste ned i bremseskoa.  

For tredje år på rad ser vi nærmere på hvor lang bremselengde man må forvente på realt vinterføre.

Denne gangen var målet å ta for oss samtlige sju biler som var på plass under den intensive testuka på Rudskogen. Til slutt ble det seks, og med en overraskende vinner.

Elbilforeningens vintertest 2024:

Dette tester vi i vinter

GPS-kvalitetssikret bremselengde

Til å kvalitetssikre bremselengdene i testen brukte vi GPS-verktøyet VBOX Racelogic, der vi setter ønsket nivå for måling (60-0, 80-0 og 100-0 km/t). 

Ved hjelp av dette dedikerte GPS-verktøyet, kvalitetssikrer vi at startpunktet ikke er kritisk for målingen.

Det blir med andre ord riktig uansett, så lenge testfører holder seg over satt hastighetsnivå før bremsing starter.

Åstedet for gjennomføringen var målområdet på Rudskogens langside, på en en blanding av snø- og isdekke.

DEBUT: Vi hadde med VBOX Racelogic-utstyret på test for første gang under fjorårets vintertest, her fra bremsetest av BMW iX1 på testanlegget i Nord-Finland. Utstyret gjør en presis jobb med å logging og lagring av viktige data fra testing på lukket bane.

I løpet av testen forsøker vi å holde oss på snødekt underlag, med en viss variasjon i sporvalg for å gjøre øvelsen mest mulig rettferdig. Resultatene vil derfor gi en god pekepinn på spillerommet du har dersom en kritisk situasjon oppstår.

I motsetning til under vanlig kjøring, der uforutsette situasjoner kan oppstå, er det ingen såkalt reaksjonslengde her. (Det er tiden fra du reagerer til du starter å bremse.)

Her er det kun bremselengde som gjelder.

I praksis må reaksjonslengden med andre ord legges til, som gjør stopplengden – kombinasjonen av reaksjons- og bremselengde – anslagsvis 15-30 meter lengre.

Elbilforeningens vintertest 2024:

Trenger du egentlig firehjulstrekk på ubrøytet vei?

BMW i5 M60

BMW i5 er selvsikker på banen, men er samtidig tyngst blant testbilene. Grep og akselerasjon er overbevisende, med firehjulsdrift og mye kraft.

BMW i5: Nedbremsing skjer forutsigbart og lineært, men i5 er langt unna å være best i øvelsen.

i5 er tredje best på 60-0-testen, men gjør det svakere i de to siste passene.

Hvor mye kortere bremselengdene hadde blitt med nordiske vinterdekk er et åpent spørsmål.

Peugeot e-308 GT

Peugeot e-308 er den letteste og minste bilen i vintertesten. Den leverer forutsigbar og lineær oppbremsing i alle tre hastigheter.

e-308: Ikke altfor mye krefter, og frenetisk jakt på grep, gjør at det tar tid for den forhjulsdrevne bilen å fikse 100 km/t raskt. Men det holder.

e-308 er nest best på bremselengde 60-0 og best i 80-0-testen. I den avsluttende 100-0-øvelsen blir det en fjerdeplass.

Totalt sett blir det en god andreplass for den forhjulsdrevne franske bilen.

Elbilforeningens vintertest 2024 – åtte testbiler i ladekamp:

Flere biler kom tett på sommerfart ved lading

Xpeng G9 Performance

Om vi skal dømme ut fra inntrykkene i denne testen, har Xpeng mer enn kjapp ladefart å skryte av. I hvert fall utstyrt med finske, piggfrie dekk.

G9: Den store SUV-en er sammen med Nio EL6 nest tyngst i testen, etter BMW i5. Tyngden medfører ingen ulempe. Bildet er fra en annen del av testen.

I den første testen, fra 60-0, vekker den forbløffelse.

Den må jobbe for å holde strak kurs fra 80-0 og 100-0 km/t, men bremselengdene er nesten oppsiktsvekkende bra.

Hyundai Kona

Kona holder en rett og fin linje under oppbremsing, men overrasker med å bruke drøyt 48 meter på å bremse fra 60-0 km/t i første øvelse.

KONA: Den ansiksløftede modellen fra Hyundai gjør det til slutt dårligst i samtlige tre disipliner, til tross for at det ikke er noe i veien med de piggfrie dekkene.

Det inntrykket befester seg gjennom testene fra 80 og 100 km/t. For mange meter går med til å stoppe opp. Vi fornemmer treghet i elektronisk stabilitetskontroll (ESP).

Den gjeldende registreringen fra høyeste hastighet ender på 123,64 meter, omtrent 2,5 meter mer enn neste på lista – BMW i5 på kontinentale dekk.

Elbilforeningens vintertest 2024 – vi tester varmeapparatene:

Store forskjeller – så fort ble det varmt i bilene

Nio EL6 LR AWD

Nio EL6 starter med å plassere seg nær feil ende av skalaen på det første forsøket, i 60-0-øvelsen.

EL6: Fra 100-0 km/t ender Nios representant opp en snau akselavstand bak Xpeng G9. Nest best, der, altså.

Deretter leverer kraftfulle og firehjulsdrevne SUV-en bedre, selv om heller ikke 80-0-resultatet imponerer.

Fra 100-0 legger den imidlertid på minst av alle, nærmere bestemt snaut 32 meter.

Elbilforeningens vintertest 2024:

Slik påvirker skiboks og nyttelast elbilenes strømforbruk

Tesla Model 3 LR AWD

På forhånd hadde vi forventninger om at den relativt lette og agile Teslaen kunne blande seg inn helt i toppen.

MODEL 3: Masse krefter og firehjulsdrift får den kvikt opp i hastighet. Jevnheten sikrer pallplass.

Cirka 41,5 meter fra 60-0 holder imidlertid ikke til mer enn en fjerdeplass.

Noe retningsustabilitet noteres ved nedbremsing 80-0 og 100-0 km/t, men begge bremselengder plasserer seg trygt på øvre halvdel. Det holder til tredjeplass totalt.

Konklusjon: Xpeng, Peugeot og Tesla på topp

Erfaringer fra tidligere tester vi har gjort av bremselengder, på lukket område, fikk vi bekreftet på Rudskogen.

Gjennomsnittstallene for de seks bilene ble imidlertid cirka 40,5 meter fra 60, 70,5 fra 80 og snaut 111 fra 100 km/t.

For ordens skyld kan det nevnes at bilene ble testet med både kalde dekk og bremser. Dekktrykk på samtlige biler var i henhold til produsentenes anbefalinger.

Og apropos dekk: Alle testbiler utenom BMW i5 M60 stilte med nordiske vinterdekk.

i5 M60 var, som nevnt, utstyrt med et kontinentalt vinterdekk som først og fremst bygger opp under sportslighet og komfort.

KJØLIG TEST: 10-11 blå på ettermiddagen på Rudskogen, med seks biler klare til bremseinnsats. Volkswagen ID.7 måtte vi sløyfe på grunn av GPS-krøll.

Underveis opplevde vi problemer med å få testet Volkswagen ID.7. På grunn av blokkert GPS-signal lot det seg ikke gjøre.

En mulig årsak kan være at bilen er utstyrt med oppvarmet og lydisolerende frontrute i laminert sikkerhetsglass.

På øvrige biler var det ikke noe problem å registrere de nødvendige dataene, som framgår av tabellen over.

Til slutt blir det en klar førsteplass til Xpeng G9, med Peugeot e-308 og Tesla Model 3 på de to neste plassene.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også