Hopp til innhold

Zeekr 7X kommer til Norge: Sikter mot Model Y og ID.4

NYTT ALTERNATIV: Foreløpig vet vi lite om når Zeekr skal etablere seg i Norge, men 7X blir en viktig modell for merket. Foto: Zeekr.

Zeekr 7X plasserer seg midt i det viktige familie-segmentet. Den vil tilby god plass og trolig få lang rekkevidde.

Zeekr tar sikte på å komme seg til Norge. Vi har tidligere skrevet at de ville etablere seg her tidligere i år, men de glimrer fortsatt med sitt fravær.

Bilmerket har allerede etablert seg i flere europeiske land, blant annet Sverige, der de også har sitt hovedkontor.

Elbilmerket vil etablere seg her tidlig i 2024:

Zeekr søker seg mot Norge


Eid av Geely

Zeekr er et relativt nytt bilmerke fra Geely, som også eier blant annet Volvo. Det ser du blant annet på flerbruksbilen Volvo EM90, som er en omdesignet Zeekr 009.

RYDDIG: Zeekr kjører kinesisk mal for interiør. Rent og nesten knappefritt.

Volvo EX30 deler også mange komponenter med Zeekr X, en kompakt SUV som er noe romsligere. Polestar 4 deler for ordens skyld mye med shooting brake-utformede Zeekr 001.

Ny modell

Nå kommer det nok en modell på Geelys SAE-plattform, familie-SUV-en 7X.

Den er 4,8 meter lang, 1,93 meter bred og 1,66 meter høy, med en akselavstand på 2,93 meter. Det gjør den 7,5 cm lengre enn Model Y.

BYD Seal 06 GT:

Kommer Tesla i forkjøpet

Designet er kanskje det mest Europa-vennlige til nå, med store hjul og moderne front. Designet på grillen blir kalt for «Hidden Energy». LCD-skjermen kalles «Stargate» og kan projisere tekst og bilder.

I Kina starter leveransene i september og andre markeder skal ha den innen et år, ifølge Zeekr.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Hekken er svakt avrundet med heldekkende LED-stripe, slik trendene er om dagen, mye for å få ned luftmotstanden.

Selv om Zeekr skal få kineserne til å tenke at dette er en skandinavisk bil – ja, for hovedkontoret er plassert på Torslanda utenfor Gøteborg, sammen med Volvo og Polestar – så føles innvendig design mer slik vi er vant til å se kinesiske biler.

VELKJENT: Det samme designet ser vi gang på gang i kinesiske biler.

Det vil si få knapper, stor skjerm og enkel midtkonsoll med to ladere, samt elektrisk bryter for døråpnerne.

Du finner det samme i for eksempel Xpeng G6, som er aktuell i Norge og kanskje den største direkte konkurrenten.

To batterier

Bilen er bygget på 800-volts arkitektur og det gir håp om raske ladetider. Du velger mellom et LFP-batteri på 75 kWt eller et MMC-batteri på 100 kWt.

BAKSETELUKSUS: Kinesiske bilprodusenter er ekstremt opptatt av velvære for passasjerene i baksetet. Her må du forvente massasje, samt varme og kjøling.

Offisielle tall for rekkevidde er ikke oppgitt, men med det største batteriet, bør den tangere 600 kilometer WLTP med glans.

Følgende varianter er tilgjengelige:

Luksus

Bilen blir tilgjengelig med LiDAR og luftfjæring, noe som skiller den markant fra andre biler i samme størrelse. Nordmenn blir også glade for hengervekt på to tonn.

SKJERM OG BORD: Man nøyer seg ikke med én av delene. Vi får tro at noe av dette er ekstrautstyr, ellers blir 7X en veldig dyr bil.
Bli medlem i dag!

Les også