Hopp til innhold

Elbilmerket vil etablere seg her tidlig i 2024: Zeekr søker seg mot Norge

KINESERNE KOMMER (IGJEN): Zeekr er bilprodusenten Geelys nye luksusmerke. De har foreløpig tre elbiler i porteføljen. Modellen Zeekr 001 kan by på 544 hk, toppfart på 200 km/t og lading opp til 360 kW.

Et nytt elbilmerke er på banen, og det ligger an til intern Geely-konkurranse i Norge med Volvo, Polestar og Lotus.

Zeekr er et bilmerke under selskapet Geely, som får et stadig økende antall bilmerker under vingene.

Fra før har de Volvo, Polestar, Geely Auto, Geometry, Lynk & Co, Proton, Lotus, Smart, LEVC og Farizon Auto.

Nå vet vi rekkevidde og norske priser om SUV-en fra Lotus (hint: den er ikke akkurat råbillig)

Lotus Eletre i Norge

Kommer til Norge i 2024

Nå annonseres det at Zeekr kommer til Norge.

– I første omgang er planen at det nyetablerte bilmerket skal få fotfeste i det kinesiske premium-markedet, uttalte konsernsjef Andy An til Automotive News, da deres siste modell ble lansert tidligere denne måneden.

Til neste år står Europa for tur.

– Vi planlegger å starte opp salg i Norge tidlig neste år, sier Lothar Schupet, kommersiell direktør for Zeekr i Europa, til bilnytt.no.

STORT SELSKAP: Alle Geelys biler skal bygges på samme plattform.

Trangt om plassen

Volvo satt nok med et litt fårete smil da Zeekr ble lansert så sent som i 2021 som et luksusmerke i Geely Gruppen, for den rollen hadde trolig Volvo sett for seg at de skulle ha.

Elektriske Volvo EX90 som fireseter:

Vil noen kjøpe denne i Norge?

Zeekr har foreløpig bare tre modeller i porteføljen:

Geely er glade i Skandinavia, og både Zeekr og Lynk & Co skal markedsføres som biler som er designet og utviklet i Sverige.

Nedenfor presenterer vi de tre modellene.

Zeekr 001

Denne modellen er en shooting brake, altså en sporty stasjonsvogn og den mest aktuelle foreløpig er 4,97 meter lang, to meter bred, 1,56 meter høy og med en akselavstand på tre meter.

SPORTY STASJONSVOGN: Zeekr 001 vil med enorm plass kunne tiltale nordmenn.

Med alle seter nedslått er bagasjerommet på utrolige 2.144 liter.

Bilen får rammeløse dører med automatisk åpning og lukking av dører à la Tesla og Mercedes EQS.

Zeekr 001 skanner ansiktet ditt og stiller inn alle funksjoner etter dine preferanser.

Har trukket lakenet av Polestar 4:

I rute uten bakrute

Dette blir en spreking. Bilen får en effekt på 400 kW/ 544 hk og 700 Nm.

0-100 km/t skal gjøres på 3,8 sekunder og toppfarten begrenses til 200 km/t.

To batteripakker blir tilbudt: 86 og 100 kWt.

Lading skal også gå fort, opp til 360 kW. Det skal gi 120 kilometer rekkevidde på kun fem minutter.

Den bygges på den svært så elastiske, helelektriske Sustainable Experience Architecture (SEA)-plattformen som alle Geelys biler skal bygges på de neste årene – og som i stor grad er utviklet av svenskene, skal vi tro Geely selv.

Polestar 4, Volvo EX30 og alle Smart-bilene som kommer til Norge er bygget på denne plattformen. Volvo har til og med annonsert en stor bamse – EX100 – på samme plattform.

Zeekr 009

Dette er en stor luksus flerbruksbil med seks separate stoler og skjermunderholdning i taket for baksetepassasjerene.

ROMMER SEKS PASSASJERER: Man må opp i denne størrelsen for å få god plass i tre rader. Volvo kommer med lignende bil med sin X90.

Den bygges også på SEA-plattformen, men har et CATL-batteri på 140 kWt som skal gi den enorme vogna en rekkevidde på 820 kilometer etter den kinesiske CLTP-standarden.

Det blir drøyt 600 kilometer målt etter WLTP-standarden vi i Europa bruker.

Den får samme motorpakke som 001, og klarer sprinten til 100 på 4,5 sekunder.

Baseres på Geely-modellen Zeekr 009:

Volvo lanserer elektrisk minibuss i år

Zeekr X

Denne modellen ble lansert i april i år, og er en forsmak på hva vi kan forvente oss i Volvo EX30 og Polestar 4.

Dette er en 4,45 meter lang crossover som leveres i tre utgaver, enten med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.

SNERTEN SUV: Den mest moderne av modellene utseendemessig så langt. Denne blir trolig en direkte konkurrent til Volvo, som nok har en bredere tilhengerskare her hjemme.

Den har en batteripakke på 66 kWt og får rekkevidde mellom 500 og 560 kilometer.

Dual Motor-varianten leverer opp til 315 kW (422 hk) og solide 543 Nm i dreiemoment. Det gjør den lynrask (0-100 km/t på 3,7 sekunder).

Bakhjulstrekkeren får en effekt på 200 kW (272 hk). Da når du 100 på 5,2 sekunder.  

KVIKK DESIGN: Strekene skal være tegnet i Sverige og kunne glatt ha vært en Volvo.

Du får den med fire seter og kjøleboks i forlengelse av midtkonsollen eller fem seter. Bagasjerommet er på 362 liter med 1.182 liter med setene nedslått.

Interiøret er lekent og rent med multimediaskjerm som kan sklis bortover dashbordet, slik at den enten kan være i midten eller foran passasjeren.

Føreren har både skjerm og head up-display foran seg.

Zeekr skal ikke bare være en bil. De vil også lansere livsstilsprodukter som klær og tilbehør, egne klubber og være åpne for at hver enkelt bileier kan bli deleier i selskapet.

De får vel ha lykke til med det …

Volvo EX90 lansert:

Slik blir den, og her er prisene

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også