Telleverk og tæpping/kortbetaling på flyttbar ladestasjon: − Slik burde alle ladestasjoner være
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Da Elbilforeningens fagsjef reiste til Arendalsuka nylig, støtte han på to mobile hurtigladere som går de fleste av landets ladestasjoner en høy gang. Du kan tro han ble blid.
Elbilforeningens 120.000 medlemmer har sagt sitt. De vil ha kortbetaling på ladestasjonene.
I årets utgave av Elbilforeningens undersøkelse, «Elbilisten», svarer 80 prosent av norske elbilister at man bør kunne betale med betalingskort direkte på laderen.
I fjorårets undersøkelse var tallet 71 prosent.
− Dette viser at tross ladebransjens gjentatte påstander om at kortbetaling er fortidens teknologi, er det stadig flere elbilister som ønsker muligheten til å tæppe kortet eller mobilen på ladestasjonen, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
Mobil ladestasjon
På Arendalsuka fikk vi demonstrert Norges første mobile flytende ladestasjon for elbåt. Der er lader og ladeledning bygget inn i et eget hus, for å skjerme den for vær og vind.
Det er firmaet Supercharge som står for løsningen og de har flere løsninger avhengig av hva kunden ønsker, alt fra tradisjonelle ladestolper og stasjoner til forskjellige moduler og containere.
Fordelen er åpenbar. Man kan raskt og effektivt sette opp ladestasjoner der man trenger det.
Og nettopp raskt kan være en stor fordel.
Man kan se for seg marinaer, fornøyelsesparker, store arrangementer, bilsportsarrangement, turistbusser og turistattraksjoner om sommeren, eller vintersportssteder om vinteren, kan ha nytte av slike løsninger.
Anleggene kan leveres med både batterier og solcellepaneler.
Anleggsnæringen vil også bli en stadig større kundegruppe i fremtiden. Da er løsningene gjerne bygget inn i containerløsninger som gjør ladestasjonene enkle å frakte med krokløft.
Kortbetaling
Vi tester også et såkalt habitat på parkeringen ved golfbanen til Kragerø Resort.
Den har fire ladere med CCS-kontakt som leverer 150 kW. I tillegg har den en 22 kW type 2-lader.
Men det er verken at den er mobil eller innkapslet som får pulsen til å stige hos oss.
Den har nemlig også kortleseren vi etterlyser hos alle ladeoperatører. Sjekk videoen øverst i saken, så ser du hvor enkelt det funker.
Det er bare å plugge inn kontakten i bilen, og «tappe» kortet, så er ladingen i gang.
Kortleseren aksepterer også Visa, Mastercard, VisaPay, Google Pay, Apple Pay og Samsung Pay.
Viser prisen – med telleverk
En annen ting vi alltid har savnet og som vi virkelig håper de andre aktørene også vil tilby om eller når de starter med kortbetaling, er at ladestolpen viser prisen.
Her viser både selve kortleseren og skjermen tydelig hvor mye ladingen koster, både per kWt og minuttprisen.
Ikke bare kan du se hva prisen er per kWt. Du kan også se øyeblikksbeløpet mens du lader.
Telleverk på lading har vi faktisk ikke sett før.
– Selvfølgelig skal man se hvor mye man har ladet for, mens man lader, sier leder for fag og rådgivning i Elbilforeningen, Erik Lorentzen.
Det er han som tester betalingsløsningen på ladestasjonen i Kragerø i videoen øverst i artikkelen.
I vidoen kan du også se det eneste som fagsjefen ikke var så fornøyd med, nemlig at ladekabelen er plassert ganske høyt oppe. Det er neppe i tråd med prinsippet om universell utforming og bør fobedres.
Men for betaling og prisinformasjon konkluderer han enkelt og greit slik:
– Slik burde alle ladestasjoner være.
Daglig leder i Supercharge, Arild Hansen, skjønner ikke helt at ladebransjen ellers ikke velger kortbetaling.
– Vi leverer det kundene vil ha. Det siste året har vi ikke bestilt noen ladestasjoner uten kortsystem
Flere er på vei
Utfordrer-ladeselskapet Greenstation har allerede kortbetaling på sin første pilotstasjon og skal ha det på sine ladestasjoner også i fremtiden.
Den store nyheten under arrangementet i Arendal var at daglig leder i ladeselskapet Mer, Nicholai Sheridan Jørgensen, fortalte at de skal teste ut kortbetaling på noen av sine stasjoner i løpet av høsten.
Kommunikasjonssjef Elise Thorvaldsen i ladeselskapet Recharge fulgte opp fra salen med en tilsvarende nyhet: Hun fortalte at også de var i gang med å planlegge testing av kortbetaling.
Bakgrunn: Fakta om «Elbilisten 2022»
- Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbileiere.
- Elbilisten 2022 er den ellevte undersøkelsen som er gjennomført.
- Undersøkelsen gir blant annet svar på hvem elbileierne er, hvorfor de valgte elbil, hvordan de bruker elbilen og hvor fornøyde de er med elbilen sin.
- Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 31. mars – 27. april 2022.
- 16.579 personer har svart på undersøkelsen.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!