Hopp til innhold

Test av Ford Explorer RWD Extended Range: Folkevogn fra Ford

FOLKEVOGNA: Explorer er et folkelig og rimelig alternativ for familien: Foto og video: Rune M. Nesheim / elbil.no

Ford Explorer har krympet i både størrelse og pris, men gir mer bagasjeplass enn forgjengeren. Har vi fått en ny folkefavoritt?

Ford har solgt godt av Mustang Mach E og har hatt rentekampanjer som nesten kaster penger etter deg. Likevel daler interessen.

Da er det på tide med en ny modell, og Ford fortsetter sin skamløse bruk av kjente merkevarer. Her har de hentet navnet fra den amerikanske storselgeren Explorer.

Det med navnet er kanskje litt forvirrende, siden denne sværingen har blitt solgt som ladbar hybrid her i Norge.

For å redusere forvirringen, fjernes også den «ekte» Exploreren her hjemme.

Ford Explorer – oppsummert:

Pluss

  • Svingradius
  • Rekkevidde
  • Stor nok

Minus

  • Blir fort dyr
  • Føles enkel
  • Lav hengervekt

Vi tester her altså den krympede, elektriske og nye utgaven. Når vi parkerer den ved siden av den originale, ser vi også hvor latterlig like de er i profil. Sjekk videoen øverst i artikkelen.

En kompakt Volkswagen

I bunn og grunn er dette en Volkswagen. De to bilmerkene har nå et omfattende samarbeid:

Volkswagen Caddy er også Ford Transit Currier, Ford Ranger er også Volkswagen Amarok, Ford Transit Custom blir også Volkswagen Transporter.

TØFFING: Designen er det ingenting å si på, og Ford har laget en falsk C-stolpe med dekor over bakre vindu. Kjedelig grå er gratis. Resten av fargene koster ekstra.

Explorer og kommende Capri deler den velbrukte MEB-plattformen. Explorer er selvsagt en SUV. Det må det være om man skal selge bil i dag.

Men den kan ikke direkte sammenlignes med Audi Q4 e-tron, Cupra Tavascan, Volkswagen ID.4 / ID.5 og Skoda Enyaq. Alle disse er mellom 11 og 18 cm lenger.

Innvendig: Mye VW

Opphavet merkes umiddelbart innvendig i det meste av betjeningen. Dessverre har de også valgt betjening av vindusheisere og haptiske rattknapper fra Volkswagen.

FORDIFISERT: Ford har forsøkt å gjøre bilen til sin egen og bare delvis lyktes med det.

Du ønskes velkommen med en Ford-logo i instrumentpanelet, men når velkomsten er over, er det akkurat som hos VW.

Bortsett fra integreringen i dashbordet, som ser litt amatørmessig ut med noen plastbiter i blank sort finish som innramming.

TRYKKFØLSOMT: Vi er ikke fan av at Ford valgte å ta med dette. Kunne de ikke valgt rulleknappene til Skoda i stedet?

I det hele tatt er ikke Ford så flinke til å velge materialer som ser trivelige ut. Plastfaktoren er høy.

Multimediaskjermen er Fords egen stående skjerm, men det kule volumhjulet har fått vike for en skinne på midtkonsollen.

STÅENDE: Ford har stående skjermer i alle modeller. Her har den en fiffig løsning.

Og operativsystemet later til å være VW, for man må også her trykke OK på skjermen hver eneste gang man starter bilen. Et snodig valg.

Men de har et partytriks også. Skjermen står på glideskinner og kan reises nærmest loddrett. Da kommer det til syne et ganske stort låsbart rom med to USB-C-uttak.

BRA: El-justering av førersetet er merkelig nok standard.

Gode seter

Setene er også signert VW-gruppen, og 12-veis elektrisk førerstol med både varme, massasje og minne er standard.

Du kan kjøpe 18-veis elektrisk justerbare stoler på begge sider for 15.000 ekstra.

PLASS NOK: Fire fullvoksne får plass i Explorer… så vidt.

Foran er det god plass, og det er det baki også. Akselavstanden skiller bare millimeter fra den forrige Exploreren, og jeg på 1,89 kan sitte bak meg selv.

En annen utforming i bakkant på stolene foran og bakkant på midtkonsoll, ville gjort det enda bedre.

Ellers er det lite luksus å spore i baksetet.

Stort nok

Bagasjerommet er på 470 liter. Det er større enn på Mustang, som bare kan skilte med 402.

Den hadde imidlertid en liten frunk. Det har ikke Explorer.

DET DU TRENGER: Explorer tilbyr 470 liter bagasjerom og en skiluke.

Med gulvplata ute har du ikke lenger flatt gulv når du legger ned setene. Dermed får man en høy lasteterskel, men bagasjerommet er til gjengjeld både stort og lettlastet.

Helt bakerst er det et bittelite rom der du til nød får plass til ladekabel og varseltrekant.

SNAUT: Du får akkurat presset ned ladekabel og varseltrekant i sprekken foran fangeren.

Trivelig bak rattet

Det tok uvanlig lang tid fra presentasjon til vi faktisk fikk bilen på veien, og jeg tror det har vært en fordel. For nå får du også den nyeste hekkmotoren.

Testbilen er bakhjulstrekkeren med 286 hester og saftige 545 Nm.

Den har et understell som er veldig komfortabelt over ujevnheter og som svelger fartsdumper bedre enn luksusbilene. Samtidig er det stramt nok når bilen utfordres. Vi sitter igjen med en morsom bil som byr på litt god, gammeldags kjøreglede.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Den er litt kledelig baktung og tenderer mot rampete oppførsel dersom du provoserer den, men er snill som et lam ellers.

Ford hevder de har tweaket på understellet til å gjøre det til deres eget. Vi er nesten villig til å tro det, for Explorer er langt morsommere enn for eksempel ID.4.

NEI: Det er ikke frunk under panseret.

Svingdiameteren på 9,7 meter gjør at den er utrolig smidig over alt. Den føles praktisk og blir det naturlige valget dersom det står flere biler på gårdsplassen.

Støynivået kunne vært lavere. Våre ikke helt pålitelige støymålinger viser 65 db i 80 km/t og 66,9 dB i 100 på fin asfalt.

Går langt

Vi kjører modellen som går lengst. Paradoksalt nok er det varianten med den sterkeste elmotoren.

Den har en WLTP-rekkevidde på 602 kilometer og et oppgitt forbruk på 1.39 kWt på mila.

Vi kjører vår testrunde med et forbruk på 1,35. Da er det tørre veier og sommertemperatur.

Lader sånn passe

Siden bilen ble forsinket, hadde vi forventet at den også fikk den raskeste ladehastigheten på 175 kW. Men den får nøye seg med 135.

Og det har testbilen ingen problem med å ta imot. Men selv om den holder over 100 kW til den har passert 70 prosent, tar det 41 minutter å komme fra 10-90 prosent.

Konklusjon

Når vi er ferdige med å vri oss i smerte over misbruket av gode merkevarer og mangelen av edlere og mykere materialer innvendig, gledes vi desto mer av de ærlige og gode egenskapene.

Explorer er kompakt, men er trivelig og lettvinn bak rattet, og den har plass nok i både baksete og bagasjerom.

19 TOMMER: Testbilen har de minste hjula. Befriende komfortable, uten å gjøre bilen kjedelig å kjøre.

Men konkurrentene er mange. Selv om startprisen er 437.500 kroner for en bakhjulsdrevet 204-hester med 544 kilometer rekkevidde, havner du fort på Extended Range med 286 hk, 602 kilometer rekkevidde, LED Matrix og bedre stereo.

Firehjulsdrift med nesten 60 hester ekstra og 200 kilo ekstra hengervekt virker plutselig attraktivt når det bare koster 29.000 oppå det igjen.

GLADE I GODE NAVN: Det er deilig at noen få velger å beholde navn på bilene sine, ikke bare korte passord.

Vil du ha head-up display, 360 graders kamera og filholder må du legge på 22.500 kroner. Varmepumpe som sikrer rekkevidde på vinterstid koster 13.0000 kroner og halvautomatisk hengerfeste 12.500 kroner.

Velger du 18-veis elektriske stoler til begge foran, ryker du på ytterligere 15.000 kroner. Med fet lakk og de største 21-tommerne, blir sluttsummen kr 557.718 .

STOR NOK: Holder du deg nøktern når du bestiller bil, får du mye for penga.

For en gangs skyld tror vi faktisk du blir fornøyd med den rimeligste varianten og de minste hjula. Prøv den først, før du lar deg friste av alt utstyret.

Men selv da møter Explorer hard konkurranse. Den 11 cm lengre ID.4 er en av dem.

Den koster fra 444.400 med samme motor og batteri. Den langt større Tesla Model Y med bakhjulstrekk og 600 kilometer rekkevidde koster heller ikke mer enn 472.000 kroner.

Bli medlem i dag!

Les også