Hopp til innhold

Dobbel nyhet fra Opel: Astra blir helelektrisk fra 2023

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

OPEL ASTRA ELECTRIC: Helelektrisk folkefavoritt lander hos norske bilforhandlere på forsommeren 2023.

I over tre tiår har Astra vært en av Opels mest populære bilmodeller. Fremtidens Astra blir helelektrisk og vi kan forvente lansering på forsommeren til neste år.

Folkefavoritten Opel Astra kommer nå som elbil med modellene Opel Astra Electric og Astra Sports Tourer Electric, melder importør Stellantis i en pressemelding.

Frem til nå har Opel Astra kun blitt levert som ladbar hybrid, men fra og med neste år blir den folkekjære bilmodellen å se i to elektriske alternativ: Astra Electric og Astra Sports Tourer.

TO UTGAVER: Nye Opel Astra Electric kommer både som 5-dørs kompaktbil og stasjonsvogn. Stasjonsvognen har fått navnet Astra Sports Tourer Electric.

Stadig flere modeller

I dag har Opel de elektriske personbilmodellene Corsa-e, Mokka-e og elbilklassikeren Ampera-e, som ikke lenger er å få kjøpt som nybil, men som var den første elbilen foruten Tesla som kunne tilby en anstendig rekkevidde.

I tillegg har Opel den mer romslige 7-seteren Combo-e Life og varebilen/minibussen Zafira-e Life.

Test: Peugeot e-Rifter

Stor familie, ikke så stor lommebok?

Vi har for øvrig testet de langt på vei identiske tvillingene Peugeot e-Rifter og Citroen ë-Spacetourer, se over og under.

Test av Citroen ë-Spacetourer: Fleksibel familiebuss

Kommer tidlig neste sommer

Nyheten om nok et medlem på den helelektriske produksjonslinjen til Opel blir garantert tatt godt imot – spesielt når den nye tilveksten heter Astra.

Stein Pettersen, PR og informasjonssjef i Stellantis Norge, forteller elbil.no at Astra Electric er forventet inn hos forhandlerne på forsommeren 2023.

– Kan du si noe om hvilke priser disse modellene vil få i Norge?

– Prisene er ikke klare, men blir svært konkurransedyktig i dette segmentet, sier Pettersen.

Prøvekjørt: Opel Mokka er komfortabel, men trang

Opel gikk nylig ut med ambisiøse mål om at de kun skal tilby elektriske biler i Europa innen 2028. I den forbindelse ble det lovet gjensyn med den ikoniske folkesportsbilen Manta i elektrisk drakt.

Da er det koselig for den nostalgiske Opel-eier at Astra, en av Opels mest populære modeller siden den ble lansert for 32 år siden, allerede er på den helelektriske produksjonslinjen for 2023.

Test av Opel Corsa-e: Endelig lynladet en småbil 100 kW

Ny batterigenerasjon og grei rekkevidde

Rekkevidden skiller lite mellom de to modellene. Med en rekkevidde på opptil 416 kilometer i Astra Electric, leverer stasjonsvognen Astra Tourer Electric opptil 413 kilometer.

Bilen sikres dermed god rekkevidde uansett om du skulle velge femdørs kompaktbil eller stasjonsvogn.

Opel Astra Electric kommer med en motor på 156 hk og 270 Nm moment.

Topphastigheten er målt til 170 km/t, noe som skiller modellen fra mange andre biler i denne klassen som har begrenset topphastigheten til 160 km/t.

Ampera-eiere: Får batteribytte med «nybilgaranti» og lengre rekkevidde

Ved hurtiglading kan 80 prosent av batteriet lades på 30 minutter, med en ladefart på helt akseptable 100 kW.

Astra Electric er utstyrt med en ombordlader som yter 11 kW, for de som lader hjemme eller liker å lade bilen ved offentlige 22 kW-ladere.

Astra-modellene har for øvrig den nye generasjonen batterier og motorer som allerede er introdusert i Jeep Avanger og Peugeot e-308 og e-308 SW.

De to sistnevnte er jo også direkte konkurrenter.

Over 28.000 hurtigladere i hele Europa:

Her kan du hurtiglade med Ladeklubben

To utgaver, lik komfort

Opel Astra Electric kommer som en 5-dørs kompaktbil, mens Astra Sports Tourer leveres som stasjonsvogn.

Dette vil gjøre valget enklere for de som vurderer denne bilmodellen, men ønsker mer romslighet enn hva en kompaktbil kan tilby.

Som stasjonsvogn har Astra Sports Tourer Electric 516 liter bagasjeplass med alle seter oppe. Dersom du bærer på et lite flyttelass, og har behov for mest mulig plass, får man plass til 1.553 liter med baksetene nedslått.

Sjekk hvor langt du kan kjøre:

Nytt rekkeviddekart

Norsk stemmegjenkjenning

To store skjermer sørger for at føreren får viktig og nødvendig informasjon når man er på veien.

Sentrale funksjoner betjenes fortsatt med fysiske knapper – som er greit for dem som ikke er helt komfortable med touchskjerm.

INFOTAINMENT: Skjermene er stilrent integrert.

Infotainment-systemet kommer også med norsk stemmegjenkjenning, som gjør at fører kan fokusere på veien snarere enn skjermen.

Hvor godt den vil være i stand til å tolke hva du sier på norsk, gjenstår selvsagt å se – og høre.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også