Hopp til innhold

Rimac vil spare vekt: Batteriet som en del av karosseriet

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selskapet Rimac jakter høyere energitetthet per kilo.

Hyperbilfabrikanten Rimac er interessant nok i seg selv med elbilen Rimac Nevera.

Men selskapet ble plutselig en av de virkelig store etter at Porsche kjøpte seg inn med 20 prosent, og de to produsentene dannet Bugatti-Rimac, med hovedkontor i Kroatia – der Rimac faktisk eier 55 prosent og Porsche resten.

Rimac Nevera: Verdens råeste elbil tar pusten fra alle

Grunnen er kompetansen til Nate Rimac og teamet hans.

De har ikke tatt en eneste snarvei til målet om å lage verdens råeste superbil med elektrisk drivlinje.

STJERNESKUDD: Nate Rimac har fått til mer enn de fleste kan drømme om.

Batterier i karosseriet

Det siste fra den kanten er at de utvikler en batteripakke som skal bli en del av karosseriet.

Selvsagt i kombinasjon med siste batteriteknologi, med enda større energitetthet.

I et intervju med Automotive News Europa forteller utviklingssjef Wasim Sarwar Dilov at de vil forandre måten man bygger batteripakken på.

Mate Rimac leverer elektriske samleobjekter

Det er de for så vidt ikke alene om. Allerede i 2013 viste Volvo prototyper på nanobatterier og superkondensatorer i karosseriet, og den kinesiske batteriprodusenten CATL jobber med det samme som Rimac.  

Effekt/vekt

Målet er å øke effekten i relasjon til vekt, noe de kaller «cell-to-pack conversion efficiency».

De håper å oppnå 75 prosent, det vil si at 75 prosent av den totale vekten av batteripakka skal bestå av celler.

Rimac håper å kunne implementere dette i nye modeller, med produksjonsstart allerede i 2025.

Effekt/vektforholdet på Rimac Nevera er 67 prosent, mens Tesla Model 3 har 64 prosent og Porsche Taycan har 63 prosent, ifølge Rimac.

De nye cellene skal følge Teslas dimensjoner, med 46 mm i diameter. Men mens Teslas er 80 mm høye, skal Rimac bygge dem i ulike høyder, for bedre plassutnyttelse.

Rimac jobber med tre ulike batterifabrikanter med å produsere celler til den nye batteripakka.

Målet er å kunne produsere 40.000 batteripakker allerede i 2023, et tall som skal øke til 200.000 i 2028.

De skal blant annet levere batteripakker til fremtidige Aston Martin-modeller.

Porsche Mission R:

Denne bringer elbil-teknologien et steg videre

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også