Hopp til innhold

Peugeot med offensiv plan mot 2030: Blir fullelektrisk

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

ELEKTRISK FRAMTID: Snart kommer Peugeot blant annet med modellene E-308, E-308 SW, E-408, E-3008 (med en estimert rekkevidde opp mot 700 kilometer) og E-5008.

De neste par årene vil det franske bilmerket levere fem nye elektriske modeller. Og ved utgangen av tiåret skal alle Peugeoter solgt i Europa være elbiler.

Franskmennene er i godt selskap med tyskerne. Sist uke kunne elbil.no melde at den norske Mercedes-avdelingen akselererer el-overgangen:

Mercedes-Benz dropper flere fossilmodeller i Norge:

Skrur opp farten på elektrifiseringen

Fra den kanten kan vi de neste årene vente oss elbilmodellene E-308, E-308 SW, E-408, E-3008 og E-5008.

I en pressemelding i dag presenterte Peugeot en ganske offensiv plan for de neste årene.

Stortinget vedtok:

Det blir kortbetaling på både nye og gamle hurtigladere i 2025 

Velvoksen rekkevidde

– Noen av disse bilene er ikke så langt unna, og vi gleder oss spesielt til E-3008 og E-5008! Vi kjenner disse bilene i dag som romslige familiefavoritter, og vi ser veldig frem til å lansere disse som elektriske modeller med rekkevidder opp mot 700 kilometer, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

Elbil.no har allerede skrevet om to av disse modellene:

Peugeot e-308 kommer til neste år:

Lanserer to romslige elektriske alternativer

Peugeots vei mot kun helelektriske biler har fått navnet E-LION PROJECT, der tilnærmingen er basert på fem passe fancy engelske ord som starter på E:

Ecosystem, experience, electric, efficiency og environment.

Det Peugeot legger i de fjonge termene, er mer spesifikt dette:

Over 28.000 hurtigladere i hele Europa:

Her kan du hurtiglade med Ladeklubben

Karbonnøytrale innen 15 år

Peugeot kommer altså med en forpliktelse om å være karbonnøytrale innen 2038.

Men før den tid blir det tre stopp på ruten mot nullutslipp:

Elbilforeningen med egen nettside for å kartlegge hvor behovet er størst:

Hvor trenger du å gatelade i Oslo?

Store variasjoner i satsingen

Planen er nå at alle bilmerkene under Stellantis-paraplyen, ikke bare Peugeot, skal halvere utslippene innen 2030.

Dette gjelder Opel, Citroën, DS, Alfa Romeo, Fiat og Jeep.

Klimaambisjonene har variert stort i bilbransjen. Spørsmålet for stadig flere bilprodusenter er ikke lenger om, men når de skal bli både helelektriske og karbonnøytrale

Ulike ambisjoner om elektrifisering og karbonnøytralitet:

Så mye spriker verdens bilprodusenter om klimamål

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også