Peugeot e-308 kommer til neste år: Lanserer to romslige elektriske alternativer
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Peugeot 308 ble lansert i fjor som plugin-hybrid. Nå kommer den helelektriske e-308 – både som kombi og stasjonsvogn.
Peugeot har hatt stor suksess med sine elektriske personbiler.
Og i tillegg til e-208, e-2008, e-Rifter og e-Traveller, kommer nå e-308 også. Både som kombi og som stasjonsvogn.
Stømgjerrige
Peugeot e-308 har i utgangspunktet det minste batteriet og motoren i sin klasse, men det er gjort viktige endringer på både motorer og batteripakke for å få den til å gå lenger.
Det er lov å håpe på at det smitter over på de andre modellene også.
Peugeot e-308 og e-308 SW (SW står for Station Wagon) blir utstyrt med splitter nye motorer som yter 156 hestekrefter og 260 newtonmeter dreiemoment.
Utvekslingen i girboksen er optimalisert for rekkevidde, og bidrar sterkt til det lave forbruket på 12,7 kWt per 100 km.
Batteriet er også nytt, med en ny sammensetning av 80 posent nikkel, 10 prosent mangan og 10 prosent kobolt.
Det har også litt mer effekt enn dagens elektriske Peugeot-modeller. Brutto ligger det på 54 kWt, netto 51 kWt.
Batteriet skal også ha høyere energitetthet og er dermed fysisk mindre og lettere.
Og ja, nå er også varmepumpe på plass fra start.
Optimalisert for rekkevidde
De elektriske variantene av 308 vil visuelt være veldig like hybridene, men vil likevel skille seg ut med blant annet nye 18-tommers felger.
Flere grep bidrar til å kutte i forbruket. Motor, batteri og girboks er optimalisert, i tillegg er aerodynamikken i fronten og under bilen forbedret i forhold til hybridversjonen.
Bilen er også gjort så lett som mulig, og er utstyrt med spesielle dekk i noen varianter.
Til sammen gir dette en rekkevidde på over 400 kilometer i henhold til WLTP, hvis du har riktig modell og utstyrsnivå.
Ombordlader på 11 kW
Oppgitt forbruk skal være 1,27 kWt på mila. Det gjelder kombien.
– Det er viktig å huske på at lang rekkevidde ikke bare skapes av større batterier, men også av lavt forbruk. I e-308 viser Peugeot at batteristørrelsen med fordel kan holdes nede, og dermed også gjøre bilen billigere både i innkjøp og i bruk, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.
Peugeot e-308 er utstyrt med en 11 kw ombordlader. Langs veien kan den lade med opptil 100 kW fra ladere som leverer det.
Det er for øvrig i underkant av hva de fleste konkurrenter leverer i dag.
I-Cockpit
Vi har ikke testet den ladbare hybriden, men Peugeot er kjent for både kjøreegenskaper, kløreglede og fransk komfortnivå.
De har også I-Cockpit med et kompakt ratt, 3D-instrumenter i synsfeltet over rattet og en ti-tommers skjerm i midtkonsollen.
For øvrig en løsning som tilsynelatende er stjålet av Toyota på bz4X og tilsynelatende det nye konseptet fra Skoda, Vision 7S.
Så stor er den
De nye Peugeotene vil konkurrere direkte med Volkswagen ID.4. Den er 4,36 meter lang og om den får samme bagasjeromstørrelse som kombien i hybridversjon, vil det være på 361 liter med setene i bruk.
Eller 1.271 med setene nedslått. Altså ganske så god plass.
SW, altså stasjonsvogna, er nesten 30 cm lenger (4,63 m) og har et gedigent bagasjerom på 548 liter, eller 1.574 med setene nedslått.
Det gjenstår å se om den elektriske versjonen får det samme, men det er lite som skulle tilsi at det skulle være annerledes, siden all elektronikk trolig vil ligge under panseret.
De nye e-308-utgavene bygges i Mulhouse i Frankrike, og vil være på markedet fra sommeren 2023.
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!