Mercedes-Benz dropper flere fossilmodeller i Norge: Skrur opp farten på elektrifiseringen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den norske Mercedes-avdelingen akselererer el-overgangen. Allerede i år fases en rekke fossilmodeller ut.
For litt over ett år siden uttalte toppsjefen i det tyske moderselskapet, Ola Källenius, at Mercedes-Benz personbil forbereder seg på å bli helelektrisk innen slutten av tiåret.
Nå akselererer den norske organisasjonen overgangen ved å fase ut en rekke modeller med fossil drivlinje.
Allerede i år forsvinner kompaktmodellene A- og B-Klasse, GLA, GLB og CLA, samt de større C- og E-Klasse, melder bilprodusenten.
– Fremskynder målet
Dette opplyser Mercedes-Benz Norge i en pressemelding i dag.
– Mercedes-Benz satser for alvor på fremtiden og fremskynder målet med å bli helelektrisk, uttaler konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen i meldingen.
– Gjennom stadig flere elektriske modeller, og konsepter som VISION EQXX, viser ingeniørene hos Mercedes-Benz at også fremtiden vil kunne by på banebrytende modeller med enestående rekkevidde.
Det går alltid en elbil
Fra 2025 vil alle nye kjøretøyarkitekturer fra Mercedes-Benz være elektriske, og kundene vil kunne velge et elektrisk alternativ for hver modell selskapet produserer.
Det vil være én dedikert arkitektur for kompakte personbiler, én for mellomstore til store personbiler, én for høyytelsesmodeller fra AMG og én for lette nyttekjøretøy:
- MB.EA vil dekke alle mellomstore til store personbiler og etablere et skalerbart modulsystem som den elektriske ryggraden for fremtidens elbil-portefølje.
- AMG.EA vil være en dedikert plattform for elektriske kjøretøy for ytelsesorienterte Mercedes-AMG-kunder.
- VAN.EA innleder en ny æra for spesiallagde elektriske varebiler og lette nyttekjøretøy.
Ny el-SUV til sommeren
Den elektriske porteføljen til Mercedes-Benz vokser i høyt tempo, og allerede nå kan kundene velge mellom syv elektriske personbilmodeller.
I løpet av sommeren 2023 vil vi kunne se enda en ny modell på norske veier, nemlig EQE SUV.
– Vi har et elektrisk modellutvalg vi virkelig kan være stolte av, sier Myhre.
Elbilandelen økte fra 64 til 82 prosent i fjor
I 2021 var andelen elbiler for Mercedes-Benz personbiler i Norge på 64 prosent.
I 2022 hadde elbilandelen økt til 82 prosent av registreringene.
– Med bakgrunn i målsettingen om elektrifisering fra fabrikkens side er det naturlig at vi i Norge nå akselererer ambisjonene ettersom vi har et marked som gjør det mulig. Samtidig er det viktig å huske på at noen fremdeles har behov for et alternativ til helelektrisk, sier Myhre.
– Dette gjelder særlig de som ønsker en viss størrelse på bil, og som bruker den over lengre strekninger hvor ladenettverket fremdeles ikke er tilstrekkelig. Derfor viderefører vi for eksempel GLC SUV, som nå lanseres som ladbar hybrid med elektrisk rekkevidde på hele 130 km, fortsetter Myhre.
Utsagnet står i rak kontrast til hva Møller-sjefen Ulf Tore Hekneby, Harald A. Møller AS sa på Elbilforeningens arrangement i forrige uke:
– Det er ingen grunn til ikke å velge elbil nå.
Hva mer som ble sagt på arrangementet, kan du lese om her:
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!