Hopp til innhold

Elbilforeningens vintertest 2023: Bremselengden tredobles fra 60 til 100 km/t

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

FULL BREMS: Meterne øker fort på når bilen skal bremse ned til 0 på vinterføre, viser vår test. Video og foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Hvor lang bremselengde må du regne med i ulike hastigheter på vinterføre? Vi lar vintertestens billigste og dyreste – MG4 og BMW iX1 – gi en pekepinn.

Grunnen til at vi tester bremseegenskaper er naturligvis at de kan være forskjellen på liv og død i en kritisk situasjon.

Den 600 meter lange og brede T2-banen på Lapland Proving Ground (LPG) er en perfekt arena for å teste i trygge former.

VEIER MINST: MG4 er den letteste bilen i årets vintertest.

Måler med GPS-verktøy

Vi gjorde samme type test, i forenklet utgave, også under fjorårets vintertest. Da var forholdene mer ekstreme, samtidig som bremselengdene var avhengig av førerens nøyaktighet med fart.

Kort sagt: En beta-test på glattisen med et klart alvor i bunnen. Konklusjonen ble at testrutinen måtte utvikles.

Elbilforeningens vintertest 2022:

Overraskende vinner i bremsetest på isen

Til å kvalitetssikre bremselengdene bruker vi i år VBOX Racelogic, der vi setter ønsket nivå for måling (60-0, 80-0 og 100-0 km/t).

Ved hjelp av dette nyttige og dedikerte GPS-verktøyet, kvalitetssikrer vi at startpunktet ikke er kritisk for målingen.

I MÅL MED MÅLING: Godt verktøy er, i dette tilfellet, mer enn halve jobben.

Det blir med andre ord riktig uansett. Likevel er det en viss variasjon i resultatene, til tross for at vi endrer sporvalg. Derfor er resultatene først og fremst en god pekepinn på hva som kan skje.

Elbilforeningens vintertest 2023:

Den lange veien hjem

Banen vi kjører på er snødekt, men i og under snøen er det også is, selv om underlaget kan karakteriseres som «godt vinterføre».

BREMSELENGDE MG4: Slik ser det ut når vi tråkker på bremsen i henholdsvis 100, 80 og 60 kilometer i timen.

Ulike testbiler

Det er MG4 og BMW iX1 som får jobben når resultatene på testbanen skal dokumenteres og visualiseres.

Hovedgrunnen er at MG4 er lettest i vintertesten, samtidig som BMW iX1 er tyngst – ved siden av Nissan Ariya.

KOSTER MINST: MG4 er også den billigste bilen i årets vintertest.

BMW iX1 er dessuten dyrest, mens MG4 er billigst.

Bilene er begge utstyrt med samme dekktype, nemlig Continental VikingContact 7.

Elbilforeningens vintertest 2023:

Det store spørsmålet: Regenerering eller ikke?

MG4 har et par tommer mindre og litt smalere hjul, men ellers er forutsetningene like.

KOSTER MEST: BMW iX1 er den dyreste av bilene i årets vintertest. Den er også en av de tyngste.

Dagen på testsenteret forsvinner fort.

Det er grunnen til at vi bare viser kun MG4 og BMW iX1 i videoen, men vi rekker å kvalitetssikre at inntrykket rimer med de øvrige testbilene.

Avvikene ved gjentatte forsøk er små.

BREMSELENGDE BMW iX1: Slik ser det ut når vi tråkker på bremsen i henholdsvis 100, 80 og 60 kilometer i timen.

Store forskjeller

Hovedgrunnen til at vi kjører 100 km/t som høyeste hastighet, er for å gi en indikasjon på hva som kan skje ved behov for rask oppbremsing på motorvei vinterstid.

En fart på 60 og 80 km/t er relevant for svært mange flere til hverdags under vinterkjøring. Og det er påfallende hvor mye hastighet betyr for bremselengden du må påregne.

ELEKTRONISK STYRT: Alle tester gjennomføres ved at vi holder full brems helt til det stopper, og lar bilenes ABS-bremsesystemer gjøre jobben fullt ut.

Testene av MG4 varierer mellom 120 meter i generalprøven, og 129 meter i opptaket over.

BMW-en er jevnere, og ligger typisk rundt 120 meter. Hovedforsøket ender på 119,3 meter.

Derfor er destinasjonslading så viktig:

Investeringen ALLE vinner på

I 80 km/t er forskjellen mellom de to bilene nærmest mikroskopisk, med MG4 på 75,7 og iX1 på 75,75 i hovedmålingen. Vi avrunder begge biler til 76 meter.

Forskjellen fra 100 til 80 km/t utgjør 43-53 meter for de to bilene.

Kjør etter forholdene

Når hastigheten senkes til 60 km/t blir det igjen litt forskjeller.

MG4 bruker 44,1 meter før det er full stopp, mens BMW iX1 bruker ganske nøyaktig fem færre (39,1).

KONGE I VINTERLAND: BMW iX1 viser generelt gjennom hele testen at den trives under nordiske vinterforhold.

Bremsetesten viser med andre ord – igjen – hvor viktig det er å kjøre etter forholdene vinterstid.

Om vi ser på forskjellene på de forskjellige hastighetsnivåene, viser den følgende differanser:

Fartsøkningen fra 60 til 80 km/t tilsvarer 33,33 prosent, mens bremselengdene øker med 73-95 prosent.

Økningen fra 60 til 100 km/t tilsvarer 66,67 prosent, men bremselengdene øker med omtrent det tredobbelte.

UTEN PIGGER: Begge testbilene hadde dekktype Continental VikingContact 7. Elbilforeningen gjør alltid vintertestene på piggfrie vinterdekk.

Regn altså med at bremselengden øker med omtrent 200 prosent fra 60 til 100 km/t.

Vi understreker at vi alltid kjører våre vintertester på piggfrie vinterdekk.

Med forholdene på testbanen den aktuelle dagen hadde det neppe vært noe særlig å hente med pigg, men det er samtidig ingen tvil om at pigg vinner på blank is – kun vurdert etter bremselengde.

Elbilforeningens vintertest på Lapland Proving Ground:

Her garanterer de kulde – og bilfolket strømmer til

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også