Bare elbusser i Oslo før nyttår: Elektrisk fire år før tiden
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Oslo er helt i tet blant de større byene i Europa og Vesten.
Målet for Oslo var utslippsfrie busser innen 2028, og Ruter var innom hydrogen i starten.
De seks første elbussene kom i 2017. To år etter kom ytterligere 70 og økte med 109 i 2022.
Og i april i år ble 183 nye elbusser satt i drift.
Helelektrisk – med et par små unntak
Når de siste 137 elbussene nå kommer i drift i desember, fases resten av dieselbussene ut.
Da kan Ruter feire at de er utslippsfrie allerede fire år før tiden, i og med at de siste dieselbussene fases ut før nyttår.
Riktignok med et par små unntak, kan direktør for plan og trafikk hos Ruter, Snorre Lægran, fortelle Teknisk Ukeblad.
– Den gamle hengebrua over Ulvøya har vektbegrensning, så de fem bussene som kjører denne ruta er foreløpig dieseldrevne.
– Det samme gjelder Strandveien som går i kulvert under E19 langs Lysakerelva. I tillegg vil det i flere år bli benyttet eldre dieselbusser ved avvik, som buss for bane, opplyser Lægran.
Billigere i det lange løp
Unibuss er en av operatørene for Ruter i Oslo og her kan man fortelle om en positiv overgang, til tross for at elektriske busser er dobbelt så dyre i innkjøp.
– Både service- og drivstoffkostnadene er lavere, så over en tiårsperiode blir elbusser rimeligere, sier direktør Øystein Svendsen i Unibuss til Teknisk Ukeblad.
Problemfritt
Ifølge Lægran i Ruter har det vært få problemer og ingen protester rundt de nye bussene.
Han tror at noe av suksessen skyldes en gradvis overgang, slik at operatørene fikk testet ut eldrift i mindre skala i begynnelsen, noe han råder andre byer til å gjøre også.
I starten, før sjåførene var blitt vant til elbussene, hendte det at de gikk tomme for strøm vinterstid på sørpeføre. Det har også vært problemer med fastkjøring på de bratteste rutene.
– Selv om elbussene er tyngre er de ikke nødvendigvis tyngre over drivakselen, sier Svendsen i Unibuss.
Han forteller videre at ikke alle bussprodusentene har fullt sortiment av elbusser, men at dette endrer seg nå som det er stor etterspørsel etter elektriske busser i Europa også.
En positiv overraskelse er at man trenger færre ladere enn først antatt.
– Bussene har større batterier enn de hadde i 2017 og lader mye raskere, så lading langs rutene er ikke lenger nødvendig, sier Svendsen til TU.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!