Hopp til innhold

Bare elbusser i Oslo før nyttår: Elektrisk fire år før tiden

BARE EL: I april ble 183 nye busser satt i drift. Ytterligere 137 kommer i desember. Da er Oslo så godt som i mål med elektrifiseringen av bussparken.

Oslo er helt i tet blant de større byene i Europa og Vesten.

Målet for Oslo var utslippsfrie busser innen 2028, og Ruter var innom hydrogen i starten.

De seks første elbussene kom i 2017. To år etter kom ytterligere 70 og økte med 109 i 2022.

Og i april i år ble 183 nye elbusser satt i drift.

I rute fra søndag 16. april:

183 nye elbusser i Oslo

Helelektrisk – med et par små unntak

Når de siste 137 elbussene nå kommer i drift i desember, fases resten av dieselbussene ut.

Da kan Ruter feire at de er utslippsfrie allerede fire år før tiden, i og med at de siste dieselbussene fases ut før nyttår.

Riktignok med et par små unntak, kan direktør for plan og trafikk hos Ruter, Snorre Lægran, fortelle Teknisk Ukeblad.

– Den gamle hengebrua over Ulvøya har vektbegrensning, så de fem bussene som kjører denne ruta er foreløpig dieseldrevne.

– Det samme gjelder Strandveien som går i kulvert under E19 langs Lysakerelva. I tillegg vil det i flere år bli benyttet eldre dieselbusser ved avvik, som buss for bane, opplyser Lægran.

Snart er hver fjerde personbil en elbil:

Men nå er tre av fire nye bybusser elektriske

Billigere i det lange løp

Unibuss er en av operatørene for Ruter i Oslo og her kan man fortelle om en positiv overgang, til tross for at elektriske busser er dobbelt så dyre i innkjøp.

Mercedes-Benz med store ambisjoner:

Skal kapre markedet for elektriske vare­biler og mini­busser

– Både service- og drivstoffkostnadene er lavere, så over en tiårsperiode blir elbusser rimeligere, sier direktør Øystein Svendsen i Unibuss til Teknisk Ukeblad.

ENDELIG FELLES: Flere ladeløsninger har vært testet. Nå bruker alle CCS.

Problemfritt

Ifølge Lægran i Ruter har det vært få problemer og ingen protester rundt de nye bussene.

Han tror at noe av suksessen skyldes en gradvis overgang, slik at operatørene fikk testet ut eldrift i mindre skala i begynnelsen, noe han råder andre byer til å gjøre også.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

I starten, før sjåførene var blitt vant til elbussene, hendte det at de gikk tomme for strøm vinterstid på sørpeføre. Det har også vært problemer med fastkjøring på de bratteste rutene.

Stadig flere elbusser på markedet:

Iveco med fire nye buss-typer

– Selv om elbussene er tyngre er de ikke nødvendigvis tyngre over drivakselen, sier Svendsen i Unibuss.

Han forteller videre at ikke alle bussprodusentene har fullt sortiment av elbusser, men at dette endrer seg nå som det er stor etterspørsel etter elektriske busser i Europa også.

64 nye busser inn i rute fra 1. juli:

Kollektivt el-løft i Fredrikstad og Sarpsborg

En positiv overraskelse er at man trenger færre ladere enn først antatt.

– Bussene har større batterier enn de hadde i 2017 og lader mye raskere, så lading langs rutene er ikke lenger nødvendig, sier Svendsen til TU.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også