BYD Tang 4X4 i ny utgave: Raskere lading og bedre rekkevidde
Oppgradert batteri, kjappere lading, varmepumpe som standard og litt nytt i front skal gi sjuseteren ny giv.
Importøren RSA hadde høy selvtillit da de tok inn Tang som første modell fra kinesiske BYD til Norge i August 2021.
Sjefen sjøl, Frank Dunvold, skulle spise hatten sin om han ikke solgte 1.500 biler før jul samme år.
Han lyktes nesten og mener selv den har vært en suksess her hjemme, takket være firehjulstrekk, syv seter, 578 liters bagasjerom, taklast på 75 kilo og tilhengervekt på 1.500.
Og nå kommer det en kjærkommen oppgradering.
Tidligere var den oppgitte rekkevidden bare 400 kilometer. Det var ok for tre år siden, men utviklingen går fort og føles for noen snaut i dag.
Større batteri
BYD har gått den enkle veien og byttet ut batteriet på 86 kWt med et på 108,8.
Det øker rekkevidden til mer akseptable 530 kilometer etter WLTP-standarden. Vi snakker fortsatt om Blade-teknologien som gjør at batteriet ikke kan ta fyr.
Ladehastigheten har også fått et skikkelig løft fra 110 kW til 170.
Det er strengt tatt også nødvendig for å opprettholde ladetiden, når batteriet er blitt såpass mye større.
RSA bruker en litt rar målemetode på å vise ladehastighet. De oppgir 30-80 prosent på en halvtime, men hvem lader fra 30 prosent?
Det er heldigvis også gjort energieffektiviserende tiltak også. Nå får den varmepumpe som standard.
Det vil hjelpe å opprettholde rekkevidde på vinterstid.
Små forskjeller
Nye BYD Tang har fått samme «Dragon Face» som modellene Han og Atto 3.
Den skal også ha fått nye lykter og nydesignede 21-tommers hjul.
BYD tilbyr som før en følelse av luksus med 360-kameravisning, eljusterte seter i nappaskinn med massasje, varme og kjøling som standard.
Du vår også panoramatak, luftrensesystem, Apple CarPlay og Android Auto, samt appstyring av det du måtte ønske og NFC-åpning av bilen via telefonen.
Tang har en rekke sikkerhetssystemer og har fem stjerner i sikkerhetstestenEuroNCAP.
Vi tester den oppgraderte Tang neste måned. Følg med.