De ti (elsparkesykkel-)bud

De ti (elsparkesykkel-)bud

Barnesykdommer er for barn. Hvor vanskelig kan egentlig dette være?

KOMMENTAR: Her i Elbilforeningen heier vi på alle former for elektrisk mobilitet, ikke bare på elbiler. Vi heier på elbusser, elbåter, elsykler og elfly – selv når de kræsjlander i sjøen på skrytetur midt under Arendalsuka er vi forbeholdent positive, i teknologioptimismens ånd.

Vi heier på elektriske vannscootere, snøscootere, på elektriske gravemaskiner og søppelbiler og trailere – og ikke så rent lite på elektriske motorsykler.

Noen av oss har til og med en svakhet for elektriske hårfønere – og den dagen en elektrisk hoppestokk spretter inn på kontoret vårt, heier vi garantert på den også.

Myggsverm med barnesykdommer

Så det er klart at vi også heier på elsparkesykler! Selv på de elektriske utleiesparkesyklene, som i løpet av det siste halvåret har inntatt norske byer som myggsvermer en varm sommernatt på Finnmarksvidda.

Hvis du tilfeldigvis skulle ha bodd under en stein det siste halvåret, kan vi legge til at vi også snakker om en myggsverm med barnesykdommer her. For dette burde egentlig kunne gå veldig, veldig bra.

Og i trafikken gjør det langt på vei det. Det er mer parkeringen som er problemet. Eller «hensettingen av fremkomstmiddelet», om vi skal bruke et mer etatmessig begrep – for i praksis dreier det seg ofte mer om det enn tradisjonell parkering.

Det er så man kan mistenke at det meste som skjer med sparkesyklene når de ikke er i trafikk, ikke er utført av elsparkesyklistene selv, men av sparkesykkelhatere. Haters gonna hate, and they’re gonna find new ways, liksom.

Men antakelig er en del av sparkesyklistene selv med på unotene, hva vet vel vi. Uansett: Her er ti enkle grunnregler som gjelder for ALLE som på den ene eller andre måten er i nærkontakt med elsparkesykler:

De ti sykkelbud (for elsparkesyklister)

1. Nei, elsparkesykkelen skal ikke parkeres på tvers av fortauet. Det er fort gjort å tro at den kanskje synes bedre da, og det er muligens riktig, men den er altså i veien for folk som ferdes der. Det at det ikke går noen der akkurat nå, betyr ikke at det aldri gjør det.

2. … Eller like utenfor foran portrommet, selv om det var akkurat her du skulle inn. Og port, dør, inngangsparti, trapp, svingdør … det blir samme sak, i hvert fall hvis vi ser litt stort på det.

«Hva med midt i gata, da», tenker du sikkert nå.

Vel, om vi får lov til å gi enda et lite råd: Helst ikke.

3. Du kan også med fordel unnlate å kaste elsparkesykkelen i elva etter bruk, selv om den riktignok lager et morsomt plask. Og heller ikke i buskene, grøfta, fontenen eller papirgjennvinningscontaineren. Nei, faktisk ikke engang inn i naboens hage bør du kaste den.

4. … Og heller ikke i sjøen! Hva er det med deg? Kast heller en pinne, om du må. Og hopp etter og hent den. Med munnen. Eller bli der, gjerne på bunnen, med de andre sparkesyklene.

5. De ledningene der … Ja, de der nede som byr seg frem så skamløst. Vet du, du trenger ikke å røske dem ut. Da funker ikke sparkesykkelen like godt for nestemann som skal bruke den, ser du. Og mens vi er i gang: Ikke prøv å brekke elsparkesykkelen i to, selv om vi forstår at den frekke vinkelen mellom styre og brett muligens innbyr til et realt forsøk.

6. Nei, det at det er mørkt ute og at neppe noen ser deg, er ikke alene god nok grunn til at du skal gjøre det likevel!

7. Selv om sparkesyklene i praksis kan brukes som dominobrikker der de står oppstilt nede på stasjonen så fint på rad: Nei, ikke gjør det! Med mindre du akter å stille alle sammen pent og pyntelig opp igjen etterpå. Da er det greit, i hvert fall for oss. (Men kanskje ikke for utleieren av syklene.)

8. I trafikken: Ikke kjør på de få gjenværende fotgjengerne som av uklare årsaker fremdeles velger å stå på egne ben. Det at de velger å leve i fortiden betyr ikke at de ikke fortjener en fremtid. NB! Dette budet gjelder enten de er blinde eller ei. (Les forresten gjerne også neste bud, det henger litt sammen med dette.)

9. Sitter du godt? Hold deg fast, for det kan være vanskelig å tro dette, men det er faktisk helt sant: Også folk som bruker elektriske sparkesykler må forholde seg til trafikkreglene. Det står i loven, vi sverger! Prøv å google det hvis du nekter å tro oss. Kan ikke trafikkreglene, sier du? Disse kan du også google. Muligens også lære. Prøv, da vel!

10. Ja, det er muligens taxikø nå så sent på kvelden. Nei, det er i hvert fall ingen teit alkolås på appen som forhindrer deg i å leie den artige lille tohjulingen og få deg på nach i en fei. Og ja, det går både to og kanskje tre på sparkesykkelen om dere står litt tett og ikke spreller for mye. Nei, det er ingen god idé.

Ta heller beina fatt, så kan du hoppe på den lille elhesten i morgen i stedet. Det blir gøy …