Mange av Elbilforeningens medlemmer usikre av regjeringens budsjett: Dette bekymrer elbilistene nå
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Flere forteller at de nå vurderer å kjøpe fossilbil, sier lederen for medlemsservice i Elbilforeningen.
Torsdag 6. oktober leverte Støre-regjeringen sitt forslag til statsbudsjett for 2023, og reaksjonene lot ikke vente på seg.
Henriette Edvarda Berntsen er leder for medlemsservice i Norsk elbilforening, avdelingen som tar imot telefoner og e-post inn til foreningen.
Hun har fingeren på pulsen for hva som opptar Norges elbilister:
– Flere har fortalt oss at statsbudsjettet kan utgjøre en forskjell for om de kommer til å fullføre kjøpet sitt, og at de til og med vurderer å kjøpe fossilbil istedenfor, så disse nye avgiftene kan ha mye å si for om vi når klimamålet for 2025, sier Berntsen.
Bekymret for ny vektavgift
– Vi mottar et stort antall henvendelser hver uke, som har med alt fra hurtiglading eller bestilling av ladebrikker, til politikk og strømpriser å gjøre, forteller Berntsen.
Blant endringene som påvirker elbilistene i regjeringens budsjettforslag, er dette:
- Innføring av 25 prosent moms på den delen av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner.
- Ny vektavgift for nye biler som beregner 12.5 kroner per kg av bilens egenvekt over 500 kg.
- Økning av takstene fra 50 til 70 prosent av det fossilbiler betaler i bomstasjonene.
- Fjerne redusert sats for elbil i firmabilbeskatningen.
- Full omregistreringsavgift på elbiler.
Frykter prishopp
For mange ble det mye nytt på én gang, og spesielt vektavgiften har ført til uro blant nybilkjøperne:
– Det er for tiden lange ventetider på elbiler, og flere av våre medlemmer har bestilt seg bil for over et halvt år siden, forklarer Berntsen.
– De kan da risikere å få en helt annen pris på bilen sin om den blir levert etter at de foreslåtte avgiftene slår inn.
Flere av de mest populære elbilene vil se en prisøkning på 4-14 prosent. Volkswagen ID.4 GTX vil for eksempel bli 24.741 kroner dyrere etter nyttår, ut fra bilnorge.no sin avgiftskalkulator.
Elbilforeningen stiller seg svært kritisk til statsbudsjettet, og generalsekretær Christina Bu kalte det for «tidenes verste elbilbudsjett».
Circle K bytter app
Men medlemmene i Elbilforeningen er ikke bare bekymret for regjeringens budsjettforslag.
Nylig annonserte Circle K at de har snekret sammen en helt ny app for deres hurtigladestasjoner.
Den kaller de for Circle K Charge, og brukerne må migrere brikker og bankkort fra den gamle appen og registrere seg på nytt.
– Mange har kontaktet oss og trengt hjelp til denne prosessen. Selv om det ikke er vi som drifter denne appen, bistår vi medlemmene våre når de lurer på noe, sier Berntsen.
Det er lett å bekymre seg for at alt skal bli borte når du bytter app, men frykt ikke:
Bare du bruker den samme e-postadressen, skal den svarte ladebrikken bli med på flyttelasset.
Etter endt registrering vil du få spørsmål om å overføre tidligere brukte ladebrikker, og vips så ligger den inne.
App, brikke eller bankkort?
De fleste av oss kan kjenne igjen følelsen av å være fersk elbilist og innse at man ikke helt har peiling på hvordan man skal betale for seg på ladestasjonen.
Bankkort? Nei. Vipps? Tja. App? Ja, men hvert enkelt selskap har sin egen, og du må finne ut av alt dette på forhånd.
– Vi får daglige henvendelser fra folk som er frustrerte over betalingsløsningene som er tilgjengelige. Det blir for mange apper å forholde seg til, det sier de klart og tydelig ifra om, sier Berntsen.
– Overgangen fra fossilbil hvor man kunne betale hvor som helst med kort, til en elbilhverdag hvor alt må planlegges, blir brå for mange, forklarer hun.
Håp for kortbetaling
I Elbilforeningens ferieundersøkelse for 2022 svarte 75 prosent av de spurte, at bankkort er en bra eller veldig bra måte å betale på. Det er klar tale for hva som er å foretrekke blant medlemmene våre.
– Det er mange som sier at de er fornøyde med ladebrikken, bare de får den registrert og operativ, men det er like mange som ringer inn og sier at de helst vil bruke kort, sier Berntsen.
Her kan det se ut til at vinden endelig begynner å snu.
Regjeringen skal legge frem en ny nasjonal ladestrategi før 2022 er omme, og allerede under Arendalsuka annonserte Mer og Recharge at de skulle teste ut kortbetaling på utvalgte stasjoner.
I dag kan de som lader i Drammen, Vestby eller Grålum finne stasjoner med kortbetaling hos Recharge.
Vi har testet hvordan det funket her:
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!