Dro to uker på elbilferie i Storbritannia: – ElbilAppen var en «lifesaver»
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
I sommer leide Fabien samme elbil som han kjører i Norge, og fartet rundt i Sør-England og Wales. Her forteller han hvordan det gikk – og viser bilder fra den spektakulære turen.
Tanken på Storbritannia som bilferieland oppleves for mange nordmenn som fjern og kanskje litt vel eksotisk.
Ikke bare fordi øyriket fort kan være litt krøkkete å kjøre til fra Norge, men også fordi man kjører på «feil side av veien» og med rattet på høyre side.
Samtidig er det et av våre nærmeste naboland, og 43 år gamle Fabien Miard fra Oslo ønsket å utforske det med bil.
Derfor dro han og en venn i sommer på en toukers bilferie i Sør-England og Wales. I en bil han leide der.
Og bilen, den var ikke helt tilfeldig ganske identisk med den han kjører rundt i hjemme i Norge.
Dermed ble det elbilferie i England, et land som ligger langt bak Norge i elbilutviklingen. Så hvordan gikk egentlig det?
– ElbilAppen fungerte kjempebra
– Ambisjonen min er å kjøre elektrisk også på ferie når det lar seg gjøre. Dermed ble det to uker i bil hvor jeg kjørte fra Portsmouth til Nord-Wales og tilbake, forteller Fabien.
Turen fant sted i en BMW i3S.
– Jeg leide akkurat samme bil som jeg har i Norge slik at det skulle bli lett å kjøre – selv med rattet på den andre siden. Men etter noen ekstra konsentrerte dager gikk det helt fint, jeg måtte bare huske å velge riktig del av veibanen igjen etter at jeg hadde tatt pauser.
Fabien forteller at han neppe kunne gjennomført turen like enkelt uten å ty til apper. Den han endte opp med å bruke denne gangen, var Elbilforeningens app, ElbilAppen.
– Hvordan funket den for deg?
– Den var topp, en lifesaver! Jeg endte opp med å kun bruke ElbilAppen for å finne lading.
Kurerte rekkeviddeangsten
«En lifesaver», der altså. Det var ikke lite. Vi ber ham utdype.
– Med ElbilAppen klarte jeg både å planlegge turer og unngå «hvite flekker» uten lademulighet på forhånd. Underveis var det nyttig for å finne en lader når jeg skulle ta pause uansett, eller finne alternativer når ladere var opptatt, ikke brukelig uten brikke eller i ustand. Appen gjorde ferien forutsigbar og fjernet «rekkeviddeangsten» for meg.
Det er ikke første gang Fabien er utenlands med elbil. Tidligere har han fartet rundt i Sverige, Danmark og Sveits.
– Jeg ville aldri kunnet gjort dette uten en bra app. Jeg hadde lastet ned Plugsurfing-appen også, anbefalt av en venn som ofte kjører til Tyskland, men til min store glede fant jeg ut at ElbilAppen fungerte kjempebra, så Plugsurfing-appen droppet jeg den første dagen. Heldigvis blir det stadig enklere å være elbilist på tur i Europa.
Litt forvirret av Ladeklubben-appen først
Han benyttet seg også av Elbilforeningens andre app, som er knyttet opp mot Elbilforeningens nyvinning, Ladeklubben.
Denne appen skal så fort det lar seg gjøre integreres med ElbilAppen, slik at Elbilforeningens medlemmer skal kunne få alle funksjoner i én og samme app.
– Først slet jeg litt med å forstå forskjellen mellom ElbilAppen og Ladeklubben-appen, men etter hvert ble det klart for meg at førstnevnte faktisk viser alle ladere.
Fabien erfarte selv at Storbritannia hadde flere ladere å by på enn dem som ble vist i Ladeklubben-appen.
– Det finnes faktisk mange flere ladere. Særlig Instavolt, en stor aktør som er vanlig å finne ved McDonald’s eller Morrisons-dagligvarekjeden, dukket sjelden opp i appen.
Brukte den blå ladebrikken
Fabien forteller at han brukte Elbilforeningens nye, blå ladebrikke for å starte ladingen en håndfull ganger i løpet av Englands-turen.
– Ikke nok til å kalle også den en «lifesaver», men siden jeg ikke hadde forventet det heller, var den en positiv overraskelse. Heretter blir den en fast del av alle mine fremtidige elbilreiser.
Fabien registrerte at saktere ladere, eksempelvis 22 kW-ladere med Type 2-kontakt, noen ganger verken aksepterte Visa eller Elbilforeningens blå ladebrikke.
– Men den fineste laderen underveis fant jeg på parkeringsplassen før en fjelltur i Snowdonia i Wales, og var en 22 kW-lader som fungerte med den blå Ladeklubben-brikken. Og da jeg kom ned igjen var bilen fulladet.
Nå var uansett ikke ulike former for saktelading det Fabien gjorde mest av da han reiste rundt blant britene:
– Det ble nesten utelukkende hurtiglading underveis, av praktiske årsaker. Og Osprey-ladenettverket, som jeg brukte mye, fungerte alltid med den blå ladebrikken. Ellers gikk det også å betale ved å tæppe med Visa-kort nesten overalt.
Forklaringen på dette er enkel: Den britiske regjeringen vil ha kortbetaling på alle nye hurtigladere. Det foreslo de allerede i 2019.
Sparte penger på å leie elbil
Men hvorfor valgte Fabien akkurat England som mål for elbilferien?
– Jeg har hatt lyst til å reise i England og Wales i mange år, men fikk anledning nå og var ekstra motivert for å gjøre det med elbil.
– Jeg sparte mye penger også, det ble rundt 40-50 prosent billigere.
Han forteller at det kostet ham 800 pund, eller 10.200 kroner å leie bilen, og ifølge ham ble det altså betydelig billigere enn å leie en sammenlignbar bensinbil.
– Og jeg vil påstå at strøm ble billigere en fossilt drivstoff også. Jeg brukte cirka 1200 kroner på å lade de to ukene.
– Det virker som du er fornøyd med ferievalget ditt?
– Det ble en super ferie! Og skikkelig mestringsfølelse å få det til helt elektrisk.
Føltes som Norge for 5-6 år siden
Så hvordan opplevde Fabien å debutere som ladersøkende elbilist i Storbritannia?
– Generelt er følelsen litt som for fem-seks år siden i Norge, bortsett fra at laderne i Norge på den tiden ikke var like pålitelige som de var i England nå. Jeg ladet kanskje 25 ganger i løpet av to uker, og kun to ladere var i ustand, forteller han.
Den ene av de to tilsynelatende døde hurtigladerne fikk han for øvrig i gang igjen ved å ringe ladeselskapet, slik at de restartet laderen.
Akkurat som i Norge, med andre ord, for de av oss som orker å ta seg bryet med slikt.
Overraskende bra ladenettverk …
Alt i alt opplevde Fabien ladenettverket i Storbritannia som overraskende bra.
– Bedre enn i Danmark, faktisk – jeg var på ferie der også i år – med flere store aktører som Instavolt, BP Pulse, Osprey, Mer og andre.
Han forteller at som regel var laderne å finne ved kjøpesentre, dagligvarebutikker og hoteller.
– Omtrent som her i landet for noen år siden, altså. Men jeg fant ikke en eneste bensinstasjon med lader, ikke en gang BP Pulse!
… men ikke bare lett å finne elektrisk leiebil
Du skal ikke særlig langt tilbake før det var vrient å leie elbil i Norge. I sommer støtte Fabien på den samme utfordringen i England.
– Jeg opplevde det ikke som lett å finne elbilutleier. Mange utleiere, særlig de klassiske som Avis, Hertz etc., skrev at de hadde for eksempel Tesla og VW, men når jeg konkret prøvde å reservere, hadde de ikke noe tilgjengelig, forteller han.
Etter hvert fant han likevel frem til et selskap som kunne leie ut hans foretrukne alternativ, altså modellen han selv kjørte hjemme.
– Jeg fant et selskap, Volt-Age, som kunne levert bilen til Gatwick. Likevel bestemte jeg meg for å hente bilen selv i Portsmouth – en totimers togtur fra Gatwick, siden jeg skulle den veien uansett, avslutter Fabien.
– Og faktisk var selve utleieopplevelsen god og problemfri. Det skjer ikke hver gang.
Fabiens ferierute gikk omtrent som dette: Portsmouth-Dorchester-Cardiff-Bangor-Swansea-Bath og tilbake.
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!