Citroën ë-C4

Citroën hevder at de finner opp den klassiske kombicoupeen på nytt med den nye ë-C4-modellen.

ë-C4 er nok en tolkning fra PSA-konsernet på allerede lanserte Peugeot e-2008 og DS 3 Crossback e-tense, og skal komme til Norge mot slutten av 2020 – likhet med det fjerde alternativet fra Opel. Bestillinger starter i høst.

ë-C4 skal klare litt mer rekkevidde enn de øvrige, med 350 kilometer etter WLTP-syklusen.

Elmotoren over forhjulene har maksytelse på 136 hestekrefter (100 kW), mens batteripakken har en bruttokapasitet på 50 kilowattimer (kWh). Av disse skal 46,3 være tilgjengelige til kjøring.

Batteripakken har aktiv kjøling (væskebasert) av batteripakken og varmepumpe (5 kW). Sistnevnte bidrar til mer effektiv oppvarming vinterstid.

ë-C4 er med sine 4,36 meter (bakkeklaring 15,6 centimeter) hakket lengre enn e-2008 og og betydelig større enn DS-varianten. Den deler også «Level 2»-selvkjøring og en solid rekke med aktivt sikkerhetsutstyr.

Bagasjerommet skal romme 380 liter, og den plasserer seg dermed mellom e-2008 og DS 3 Crossback e-tense.

Standard skal ë-C4 normallade med inntil 7,4 kW effekt (230V/32A) via Type 2-ladeboks. Ombordlader på 11 kW (400V/16A) blir ekstrautstyr.

Teoretisk maksfart ved DC-hurtiglading er 100 kW. Tester av øvrige PSA-elbiler tilsier at denne effekten krever optimale forhold, men det er samtidig grunn til å forvente effekt på 80 kW opp til 50 prosent ladestatus.