Hopp til innhold

Citroën ë-C4

Citroën hevder at de finner opp den klassiske kombicoupeen på nytt med den nye ë-C4-modellen.

ë-C4 er nok en tolkning fra PSA-konsernet på allerede lanserte Peugeot e-2008 og DS 3 Crossback e-tense, og ble introdusert på det norske markedet i februar 2021.

Det fjerde alternativet litt høyreiste alternativet kommer fra Opel. ë-C4 skal klare litt mer rekkevidde enn de øvrige, med 350 kilometer etter WLTP-syklusen. I vår vintertest (se lenke nederst) fikk vi avklart at nedre rekkevidde vinterstid, med dårlige forutsetninger, ligger på cirka 190 kilometer.

Elmotoren over forhjulene har maksytelse på 136 hestekrefter (100 kW), mens batteripakken har en bruttokapasitet på 50 kilowattimer (kWh). Av disse skal 46,3 være tilgjengelige til kjøring. Batteripakken skal ha aktiv væskekjøling.

Varmepumpe (5 kW) er desuten på plass, i likhet med søstermodellene. Sistnevnte bidrar til mer effektiv oppvarming vinterstid.

ë-C4 er med sine 4,36 meter (bakkeklaring 15,6 centimeter) hakket lengre enn e-2008 og og betydelig større enn DS-varianten. Den deler også grunnleggende selvkjøring (nivå 2) og en solid rekke med aktivt sikkerhetsutstyr.

Bagasjerommet skal romme 380 liter, og modellen kan bære 75 kilo taklast. ë-C4 er derimot – og dessverre – ikke typegodkjent for å trekke tilhenger.

Standard kan ë-C4 normallade med maks 7,4 kW effekt (230V/32A) via Type 2-ladeboks. På listen over tilleggsutstyr står ombordlader som kan ta 11 kW (400V/16A).

NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta opptil 28 timer. Med 3,6 kW/16A 13-14 timer og 7,2 kW/32 A rundt sju timer. Med 11 kW/32 A (400V, 3-fas) tar fullading i underkant av fem timer (tre sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).

HURTIGLADING: Combo/CCS-hurtiglading (0-80 prosent) skal ta 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret- som i vår store vintertest. Teoretisk maksfart er 100 kW, men dette krever i praksis sommertemperatur.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Citroën Norge.

Les også:

Her er årets store vintertest (2021)

Test: Fra Tana til Karasjok med et skjevt smil (2021)