Elbilforeningens vintertest 2024: Slik gikk lystesten i mørketida
Stadig billigere biler får stadig bedre lyssystemer. Samtidig overrasker noen dyrere biler med overraskende enkle lys. Vi gjennomtester lyset på sju nye elbilmodeller.
Det har skjedd mye med bilenes hovedlys de siste hundre årene. Og særlig de siste tjue.
Halogen og Xenon er byttet ut med energieffektive og driftssikre programmerbare LED-lamper.
Superavansert
Fordelene er mange. LED-lysene er kompakte, genererer ikke varme, og man kan dele dem inn i små piksler som gir deg kino på garasjeveggen om du vil det.
Ikke at det er så fryktelig viktig, men det forteller hvor avansert teknologien er og hvilke muligheter man har til å forme lyssøylen, særlig mot annen trafikk foran deg.
Disse lysene gir også mulighet til å projisere budskap på asfalten foran deg, selv om dette foreløpig ikke er lov i Norge.
Tenker selv
Men lysenes viktigste oppgave er fortsatt å lyse opp veien og omgivelsene foran deg.
Og selv der vet de bedre enn deg.
De fleste avanserte lyssystem har forskjellige måter å lyse på avhengig av fart, omgivelser og værforhold. I by og steder med lav fartsgrense har man ofte lavere, men bredere lysbredde for å oppdage andre trafikanter.
Her tester vi lyset på følgende sju biler:
- BMW i5
- Hyundai Kona
- Nio EL6
- Peugeot E-308
- Tesla Model 3
- Volkswagen ID.7
- Xpeng G9
Jo fortere det går, jo mer sentreres gjerne lysene og de lyser gjerne lenger fremover. Da endres automatisk også blikket ditt.
Flere har i årevis også hatt retningsbestemte lys, både i form av kurve/tåkelys aktiveres når du svinger, gjerne i lav hastighet, og av at hovedlysene følger retningen til hjula i høy hastighet.
Ved dårlig sikt, spres lyset lavt.
Dette tester vi:
- Lysstyrke med refleks hver 100 meter på bane.
- Lysspredning på bane og praktisk test langs veien.
- Responstid mellom nær- og fjernlys i praktisk test på veien.
- Hvor finstemte systemene er i praksis langs veien.
Automatisk
I dag trenger du strengt tatt ikke tenke på å aktivere fjern- og nærlys selv.
Lyser det en liten A inne i lampesymbolet på bilens display, gjør systemet jobben selv.
Men A-en gjør ikke den samme jobben i alle biler. De enkleste modellene skifter bare mellom ordinært nær- og fjernlys.
Noen direkte, slik når man gjør det manuelt, andre med gradvis økning til fjernlys.
Noen er raske, og andre er så trege – med å aktivere fjernlys – at det går på sikkerheten løs.
Matrise
De beste systemene kjører konstant med fjernlys og bare masker ut trafikken foran seg, slik at møtende trafikk ikke blendes – såkalt matriselys.
Det er store forskjeller på de beste og dårligste systemene også i denne kategorien.
Det man ser det på, er hvor tett på det maskeres, hvor bredt og høyt de lyser og ikke minst: Hvor sterkt og hvor langt.
Vår tredje lystest
Vi har målt lys på ulike elbilmodeller ved to anledninger tidligere.
Du kan sjekke om din bil er testet i lenkene under:
Årets lystest
Under kan du sammenligne lysene og lese mer om hvordan de oppleves langs veien.
BMW i5
BMW har droppet de fantastiske laserlysene, som riktignok var veldig konsentrert.
Men denne bilen har adaptive LED-frontlys som standard. Den masker ut trafikken foran seg slik at du i praksis har flomlys hele tiden.
i5 er dyrest blant de testede bilene, noe også lysene gjenspeiler. Denne er best i testen langs veien.
Bilen er snar med å aktivere fjernlys dersom du ikke kjører fullautomatikk, og gir bra spredning til sidene og høyt opp. Men vi savner enda kraftigere lys.
Det vises også på banen. i5 blir kun slått av Xpeng, som faktisk lyser litt lengre og litt lysere, både på fjern- og nærlys.
Men bildet lenger opp viser ikke hele sannheten, siden BMW-en prioriterer annerledes når bilen er i fart.
Hyundai Kona
Du må opp på utstyrsnivå Exclusive for å få fullt LED-projeksjonslys. Her får du automatisk blending fra fjern- til nærlys, ikke utmasking.
Man ser også klart lysbildet til nærlyset når fjernlyset er aktivert.
Vi savner bedre fjernlys. Det lyser rett og slett litt kort. Det hjelper ikke at bilen er litt sen med å gi deg fjernlys når motgående bil har passert.
Men du har fjernlys fra 35 km/t, og den blender ikke ned igjen før du går under 20 km/t.
Denne bilen lyser klart kortest og har minst spredning, også på banen. Det gjelder både på nærlys og fjernlys.
Nio EL6
Nio brifer med sine piksel-lys når du starter bilen, og de er såpass avanserte at lystesten på bane ikke viser hele potensialet.
For under 50 km/t går nærlyset bare 55 meter, mens lyset likevel fyller begge sider.
Det er trolig grunnen til at denne er blant de dårligere på nærlystesten.
Mellom 50 og 110 km/t skal nærlyset derimot nå 70 meter, og over denne hastigheten 90 meter.
Lysene masker ut opptil sju biler via signaler fra LiDAR-sensoren.
Noen ganger framstår teknologien mer avansert enn resultatet. Lysene oppleves som helt på det jevne.
Peugeot E-308
I Norge selges bare toppmodellen GT. Den har Led Matrix som standard.
Heller ikke disse yter bilen rettferdighet på våre banetestbilder. Lengden varierer fra 220-400 meter, avhengig av hastighet.
Peugeot kjører fire «programmer» for lysene:
- I bytrafikk: Lyset sendes godt ut til sidene.
- Landevei: Lysdiodene samler seg noe og lyser lengre frem mellom 50 og 110 km/t.
- På motorvei løfter lysene seg og skaper en kjegleformet lyssøyle over 110 km/t.
- Hvis tåkelysene bak er tent, lyser Matrix mer ut til sidene opp til 70 km/t.
Mange skulle ønske at fjernlysene var aktive under 40 km/t, men vi opplever lysene som gode. Vi savner dog noe mer høyde på lyssøylen.
Tesla Model 3
Det var mange som hadde håpet på Led Matrix-lys med maskering av trafikken foran da Model 3 kom med facelift og helt nye lykter.
Selv de gamle lysene har klart markerte piksler, og mange håpet på at man plutselig skulle få ekstra funksjonalitet.
Her er det separat nær- og fjernlys som gjelder. De burde lyst både høyere og lengre, og fjernlyset burde lyst bredere.
Dessuten bruker Model 3 et par sekunder på å aktivere fjernlys igjen etter å ha passert møtende bil. Det er i seneste laget.
Volkswagen ID.7
IQ.Light Led Matrix hovedlykter er standard.
De masker ut trafikken foran og kan tilsynelatende virke litt svake og trege, men det skyldes at de veksler mellom nær- og fjernlys nesten umerkelig når du ikke kjører helautomatisk.
Under helautomatisk kjøring har du fjernlys hele tiden, men også her har ID.7 ingen direkte lyskjegler, men «fader ut» fra der det lyser og masker ut.
Vi føler aldri vi har knallbra lys her, slik konsernsøster Skoda Enyaq ga oss følelsen av under lystesten for to år siden, men alt i alt lyser den godt til siden og har ganske høy lyssøyle.
På banen ser vi samme sak: Noe svakt lys og ID.7 plasserer seg midt i feltet blant de sju bilene vi lystester.
Xpeng G9
Den velutstyrte svære familiebilen har faktisk ikke noen form for LED Matrix, altså at den maskerer ut trafikken foran seg. Den har bare tradisjonelle nær- og fjernlys.
G9 lyser i både høyde og spredning, men det tar to sekunder før bilen aktiverer fjernlys etter at motgående bil har passert. Det er i overkant lenge.
Bilen lyser best av alle under lystesten på banen, både på nærlys og fjernlys.
Men det er ikke inntrykket vi får ute på veien. Der føler vi de lyser litt kort.
Det føler imidlertid ikke de som kommer i møte. Vi møter urovekkende mange som blinker til oss, underforstått at vi blender dem.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!