Hopp til innhold

Elbilrevolusjonen går globalt

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette bildet er drøye to år gammelt. Men tror du at elbil fortsatt er mest for spesielt interesserte nordmenn? Tro om igjen.

NYHETSKOMMENTAR: Det er allerede to og et halvt år siden milepælen over – 50.000 elbiler i Norge – ble nådd. Siden den gang har snart ytterligere 150.000 elbiler rullet inn i landet og ut på norske veier. Så jo da, det meste du har lest stemmer: Norge er fortsatt uoffisiell verdensmester i elbil. I hvert fall så lenge vi snakker om andelen av befolkningen som kjører elektrisk. Men i det siste har det skjedd veldig mye ellers i verden, og det har skjedd raskt. En ny forskningsrapport fra det anerkjente International Council on Clean Transportation (ICCT) viser hvordan det globale bildet for elektrisk mobilitet i verden er i ferd med å endre seg radikalt. Et av funnene er hvordan elbilutviklingen i stor grad skjer i enkeltbyer, og felles for disse er at de alle bruker et bredt repertoar av virkemidler for å få fremme utviklingen, som primært har ett mål for øyet: Å bedre luftkvaliteten. Les også: Reneste bergensluft på 15 år

25 byer tar halve kaka

Nesten halvparten av verdens elektriske kjøretøy befinner seg i 25 byer, fastslår rapporten, og Oslo og Bergen, som i august ble kåret til Norges Elbilhovedstad 2018, er blant disse. Mot slutten av fjoråret var nesten 1,4 millioner av verdens på dette tidspunktet 3,1 millioner elbiler å finne i disse 25 byene, eller i nærområdet rundt disse. Og selv om innbyggerne i disse byene bare sto for 12 prosent av det globale, totale kjøretøysalget, utgjorde de hele 44 prosent av verdens elbilsalg i fjor. De fleste av de 25 byene som fronter verdens elbilutvikling ligger i Kina: Beijing, Changsha, Chongqing, Guangzhou, Hangzhou, Qingdao, Shanghai, Shenzhen, Tianjin, Wuhan og Zhengzhou. I Kina ble det solgt nærmere 600.000 elbiler i fjor, og i år vil antallet bli langt høyere. På listen over verdens «elbilhovedsteder» havner også nabolandet Japan med Tokyo og Kyoto, mens Europa er representert med Amsterdam, Paris, London og Stockholm, altså i tillegg til Bergen og Oslo. USA markerer seg med New York, Los Angeles, San Jose, San Diego, Seattle og San Francisco.

Oslo og Bergen alene har 4 % av verdens elbiler

Oslo hadde i fjor, på tross av sitt beskjedne innbyggertall, tre prosent av verdens elbilpark i sine gater. Enda mindre Bergen står oppført med én prosent, i likhet med gigantbyer som New York, Paris, Amsterdam og London. Shanghai, Beijing og Los Angeles har fem prosent hver, mens den for nordmenn flest mindre kjente kinesiske byen Shenzhen i likhet med Oslo har tre prosent – men 13 millioner innbyggere. Likevel er det ikke til å komme forbi at Norge tross alt er et bittelite land i global sammenheng, og ICCT-rapporten konkluderer med at det nå er Kina som leder an i den globale elbilutviklingen: Økningen var klart størst her i fjor, da Kina sto for halvparten av det globale elbilmarkedet. Dette reflekteres også i at hele 11 kinesiske byer var blant de 25 ledende elbilbyene i verden. Se hele rapporten her (PDF).

På mange fronter samtidig

ICCT-rapporten peker på at politiske virkemidler har vært helt sentrale for alle de 25 byene som per i dag finner seg på den globale elbiltoppen, med et vell av lokale tiltak på diverse fronter. For eksempel har New York nå 1.300 elbiler i kommunal tjeneste, med 500 ladestasjoner dedikert til disse. I samme by har politiet begynt å ta elbiler i bruk i operativ tjeneste. I Seattle er allerede 40 prosent av de kommunale kjøretøyene elektriske, og byen har bestemt at innen 2023 skal alle byeide kjøretøy gå på strøm. I Beijing er allerede samtlige kommunale bilkjøp helelektriske, fulgt hakk i hæl av Zhengzhou, der 80 prosent skal være elbiler, mens Shenzhen så langt nøyer seg med 70 prosent. Les også: Slik får du mest ut av elbilen din i vinter

Kinas elbussrevolusjon

På bussfronten er imidlertid mange av de kinesiske byene enda mer ambisiøse: Over 99 prosent av verdens elektriske bussflåte befinner seg i Kina, der det allerede kjører rundt 400.000 elbusser på veiene. Mest imponerende har utviklingen i Shenzhen vært, der hele byens bussflåte på over 16.000 busser på få år er blitt helelektrisk – ingen annen by i verden er i nærheten av noe liknende. Det måtte i så fall være byen Zhengzhou, som med sin 93 prosents elbussandel vil kunne skryte av en tilsvarende transformasjon innen kort tid. Les også: Ekstrem elbuss-økning i Kina Til sammenlikning ligger Amsterdam best an i Europa så langt, med sine 100 elbusser og en ambisjon om at bussflåten skal være helektrisk innen 2025, mens det i Oslo ventes at vi skal ha 70 elbusser i byens gater i løpet av våren 2019. Se omfanget at elbilprodusenten BYDs elbuss-satsning i denne to år gamle skrytevideoen:

Eltaxiene på opptur

På taxifronten er kineserne også på ballen. Selv om vi her hjemme endelig ser ut til å få fart på sakene enkelte steder, ledet an av at Oslo planlegger å utelukkende ha nullutslippsdrosjer innen 2022, har utviklingen gått betydelig raskere i flere kinesiske storbyer. I Shenzhen er allerede 13.000 eltaxier i full sving, og de resterende 7.500 bensintaxiene i byen må alle erstattes med batteridrevne biler i løpet av de neste ukene for å få fornyet løyve. I hovedstaden Beijing har man så langt ikke gått like drastisk til verks, likevel har det siden 2017 vært et krav at alle nye taxier må være elektriske. I Guangzhou skal minst 80 prosent av byens taxier være elektriske i løpet av året som snart er over. Les også: En eltaxisjåførs utblåsning Det er for øvrig ikke så rart at det er kineserne som er i front her. Det er en kjent sak at mange av de kinesiske storbyene plages av ekstrem luftforurensning, men nå begynner flere av byene å få betalt for innsatsen i form av renere luft.

Andre på vei opp

ICCT-rapporten peker på at de 25 byene som er på verdenstoppen innen elektrisk mobilitet, i gjennomsnitt har rundt 24 ganger mer tilgjengelig ladeinfrastruktur enn verden generelt, og ICCT understreker at utbyggingen av ladetilbudet er selve nøkkelfaktoren for å få opp elbilandelen – kombinert med politiske virkemidler. Hva så med byene som ikke er representert på ICCTs liste, skjer det ingenting der? Jo da, rapporten peker på flere markeder der utviklingen er i ferd med å skyte fart, blant annet i Canada, Tyskland og Sør-Korea. Les også: Dundee kjører knallhardt på elbiler Men det rapporten også konkluderer med, er hvor viktige byene på ICCTs liste er nettopp for alle verdens kommende elbilmarkeder, på grunn av erfaringene disse pionerbyene har høstet – og hindringene de på ulikt vis har overkommet. Derfor vil veien mot nullutslipp kunne gå raskere, mer effektivt og mer smertefritt for fremtidens elbilbyer – nettopp på grunn av byer som Oslo, Bergen og Beijing.