Hopp til innhold

Statens vegvesen i gang med testing: Elektrisk brøytebil baner vei på Dovrefjell

«GRØNN VINTERDRIFT»: Det er hva Vegvesenet kaller det, når de for første gang brøyter en fjellovergang med en elektrisk brøytebil. Foto: Eli Ramstad, Statens vegvesen

Dette trodde nok enkelte skeptikere at vi ikke ville få se før Dovre faller. Men Vegvesenet er allerede i gang – på nettopp Dovrefjell.

«Elektrisk brøyting er fullt mulig – også på tøffe fjelloverganger. Det viser erfaringen fra de første testene av elektrisk brøyting», konstaterer Statens vegvesen i en pressemelding.

Vegvesenet er nå i gang med testing av elektriske brøytebiler på E6 over Dovrefjell. Og etter en uke som inkluderer kraftige snøfall, er konklusjonen at det finnes gode teknologiske løsninger for grønn drift av vinterveiene. 

Sjekk januar-statistikken fra Viking Redningstjeneste:

Elbilene klarte seg best i sprengkulda

Ikke først, men kanskje best

Det er likevel ikke første gang en elektrisk brøytebil testes ut i Norge, selv om det er første gang Vegvesenet tester ut, og det altså på en av landets heftigere fjelloverganger.

I november kunne vi fortelle at også Veidekke prøvde seg på upløyd mark:

Testes ut i Vestfold og Telemark:

Er dette verdens første elektriske brøytebil?

– Det er veldig mange som synser mye om brøyting og elektrisk lastebil. Det er ingen som faktisk har prøvd, sa Anders Skredshol, maskinansvarlig i drifts- og vedlikeholdsavdelingen til Veidekke i den artikkelen.

Men ingen som har prøvd, altså? Tja, kanskje ikke med elektrisk lastebil som drivkraft for plogen – men hva med elsykkel? Sjekk ut denne saken:

Oppfinnsom kanadier bruker elsykkelen som snøplog:

Få denne mannen til Norge!

– Må ha utslippskutt, også på de tyngste oppgavene

Men tilbake til Vegvesenet på Dovrefjell

– Hvis vi skal nå klimamålene, må vi ha kraftige utslippskutt også på de tyngste oppgavene vi gjør på vegene i dag. Derfor ønsket vi å teste brøyting med elektrisk lastebil på E6 over Dovrefjell, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen.

Erfaringene etter en uke er gode, og strømforbruket for brøytebilen er lavere enn forventet, ifølge Vegvesenet.

Etter en full driftsdag på nesten ni timer med en blanding av lett og tyngre snø, vindkast og fem minusgrader, gikk batterikapasiteten fra 90 til 28 prosent, noe som gir et snittforbruk på 182 KWt per100 km.

Elbilforeningens vintertest 2024:

Trenger du egentlig firehjulstrekk på ubrøytet vei?

Testprosjekter

– Erfaringene fra disse første dagene gir grunn til optimisme, og at 10 timers sammenhengende brøyting kan være mulig. Men både hensynet til utvikling av ny teknologi og samfunnssikkerhet tilsier at vi en god stund framover vil kombinere nullutslipp med kjent teknologi, sier Bjørn Laksforsmo i Vegvesenet. 

Ny regional elektrisk lastebil fra Scania på plass i Norge:

Verdenspremiere hos ASKO for el-lastebil

I tillegg til ladetid, energi og rekkevidde under krevende forhold med vind og snøfokk og tøff belastning for utstyret, skal testingen gi erfaringer om energibruk under ulike forhold, driftsopplegg, ladelogistikk og beredskap.
   
Lastebilen skal primært brukes til brøyting av E6 Dovrefjell, men Statens vegvesen vil også gjennomføre test på E136 Dombås – Bjorli og på Bjorli flyplass. 

Testperioden er satt til en måned, med mulighet til forlengelse. 

Elbilforeningens vintertest 2024 – vi tester varmeapparatene:

Store forskjeller – så fort ble det varmt i bilene

1000 kilowattimer på batteriet

Bilen som testes på Dovrefjell er verdens første elektriske lastebil med 1000 kWt-batteri.

Den er bygd på Volvo FH hos Sveitsiske Designwerk Technologies AG, som i flere år har bygd om lastebiler til elektrisk drift. 

Bilene har norske spesifikasjoner både når det gjelder isolering av førerhus, akselavstand, 9 tonns foraksel, oppvarming vinterstid og kjøling på varme dager.

Maren Hemsett, Prosjektleder tungtransport, Norsk elbilforening

Maren kjører vanligvis Nissan Leaf:

Her prøvekjører hun 38 tonn elbil på vinterføre

Denne bilen skal kunne kjøre 60 mil med 50 tonn last. Totalvekta er 21,6 tonn.

Gjennom forsøket på Dovrefjell vil Statens vegvesen finne ut av hvor lang rekkevidde bilen kan ha under brøyting.
  

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Bruker innkjøpsmakten for å stimulere teknologiutvikling

Statens vegvesen bruker CO2-utslipp som tildelingskriterium i de fleste nye kontrakter, og stiller krav om nullutslipps-maskiner og kjøretøy der det er mulig og ønskelig.
 
– Vi skal ta hensyn til markedet, men samtidig bruke den offentlige innkjøpsmakten til å dra den teknologiske utviklingen videre. Vi skal også tilrettelegge for innovasjon i våre kontrakter, og vi opplever at både entreprenørene og leverandørene er svært opptatt av å teste ut nye løsninger, sier Laksforsmo i Statens vegvesen. 

– Det er testingen på Dovrefjell et godt eksempel på.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også