Ny BBC-serie intervjuer a-ha: Hylles for å ha «inspirert elbil-revolusjonen»
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Det var bare nødvendig, sier Morten Harket til BBC om de mange sivil ulydighet-stuntene sammen med Bellona i 1989 – i «hjemmelaget» elbil.
I omtalen av en ny episode av aktualitetsserien «Disclosure» gir BBC våre hjemlige pophelter a-ha æren for å ha «inspirert elbil-revolusjonen i Norge».
Programmet fra skotsk BBC omtaler hvordan elbiler «er nøkkelen til å vinne kampen mot klimaendringene».
Nederst i saken finner du lenke til BBC-intervjuet der Morten Harket, Magne Furuholmen, Bellonas Frederic Hauge og professor Harald Røstvik ser tilbake på den innflytelsesrike rebellvirksomheten de bedrev for 33 år siden.
Det dreide seg ikke nødvendigvis om å ydmyke myndighetene, men mer om å skaffe oppmerksomhet rundt at dette var en potensiell fremtidig gamechanger
MAGNE FURUHOLMEN
Dundret gjennom bomringen uten å betale
Programleder Kevin Keane har ifølge omtalen av programmet reist til Norge og snakket med Morten Harket om «hvordan sivil ulydighet førte til at Norge ble verdensledende innen elbiler».
Bakgrunnen er historien om hvordan Bellona og a-ha i 1989 skaffet seg en Fiat Panda som hadde blitt konvertert med elmotor, og begynte å kjøre på norske veier med den.
De nektet også å betale bompenger og parkeringsavgifter, til mye oppstyr i media.
Medieoppmerksomheten ønsket de selvsagt selv, siden de ønsket fokus på elbil som en utslippsfri mulighet for fremtiden som knapt noen på den tiden trodde på.
Elbilforeningen har også viet betydningen av dette oppstyret mye oppmerksomhet, blant annet i Elbilforeningens 25-årsjubileumsbok som kom ut for et par år siden.
Lenket seg fast
Det hører med til historien at Pandaen ble inndratt flere ganger, og solgt på auksjon.
Men støttespillere av Bellona kjøpte bilen og ga den tilbake til den på den tiden svært så aktivistiske miljøorganisasjonen – og ved én anledning skal Frederic Hauge i kjent stil ha lenket seg fast til bilen.
– Jeg følte egentlig ikke at jeg gikk inn i rollen som rebell. Jeg innså at det var det det var, men det var bare nødvendig. Det var det vi trengte å gjøre, og det var bare fornuftig, sier Morten Harket i BBC-innslaget.
– Det dreide seg ikke nødvendigvis om å ydmyke myndighetene, men mer om å skaffe oppmerksomhet rundt at dette var en potensiell fremtidig gamechanger, sier Magne Furuholmen i innslaget, med klar referanse til miljøfordelen ved elektriske biler.
I dokumentarepisoden er Frederic Hauge sammen med Morten Harket, Magne Furuholmen og professor Harald Røstvik med på å gjenskape bildet du så øverst i denne artikkelen – i anledning «Disclosure»-intervjuet.
Se en smakebit av episoden her ved å klikke på «Se på YouTube» under (den vises ikke direkte her, antakelig på grunn av retningslinjene BBC har satt):
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!