Hopp til innhold

Test av Fiat 600: Praktisk sjarmklump

Den vil sjarmere deg i senk med runde dådyrøyne, fire dører, romslig bagasjerom og grei rekkevidde. Men så var det prisen …

MER PRAKTISK: Fiat 600 kan du like om du synes Fiat 500 er pen, men trenger mer plass. 600 er fortsatt kompakt. Foto/video: Rune M. Nesheim / elbil.no

Fiat har bygget biler i 125 år og det blir tilfeldigvis 600 som står for jubileet i Norge.

Det italienske merket er mest kjent for prisgunstige småbiler og den største kjendisen av alle er den knøttlille 500, som ble produsert mer eller mindre uforandret fra 1957 til 1975.

LYKKES: Det er sjelden man klarer å beholde sjelen når man prøver å designe inn et ekstra sett dører på en småbil, men Fiat har klart det.

Den moderne utgaven med samme designtrekk kom i 2007 og siden den gang har dette vært Fiats designspråk.

I 2020 lanserte Fiat nye 500e på helelektrisk plattform. Les om den her:

Test av nye Fiat 500: Sjarmklump med rekkevidde

Navnet 600 er gravd frem fra historien. Mellom 1955 og 1969 fantes det en litt forvokst 500 som het 600. Dagens modell er en praktisk femdørs kombi på 4,17 meter.

Spiller på følelsene

Dette er en livstilsbil, på lik linje med Mini. Det er masse små detaljer over alt, fra de uskyldige runde lyktene i fronten til 600-logoen hele 13 steder utvendig.

Fiat 600 – oppsummert:

Pluss

  • Komfortabel
  • Gjerrig på sommerføre
  • Kul

Minus

  • Lader sakte
  • Lite utstyr
  • Dårlig vinterrekkevidde

Inni er setene i LaPrima-versjonen pepret med Fiat-logoen. Fiat er det første som møter deg på begge skjermene når du setter deg i setet også.

SMÅTT RETRO: Med enkle grep har Fiat klart å lage litt retro-stemning, selv om vi kjenner igjen de fleste elementene fra blant annet Jeep Avenger.

Kunne vært bedre

Setene er i mykt skinn og førersetet har 8-veis justering, inkludert toveis korsryggstøtte og massasje. Passasjeren må nøye seg med helmanuell justering og høydejustering type jekk.

Personlig finner jeg ikke helt god sittestilling og jeg skulle gjerne fått rattet litt nærmere meg.

MYKT: Skinnet er mykt og skal være ekte. Stolene er noen av flere ting man har spart litt inn på, men førerstolen er justerbar og har massasje.

Det meste kjenner vi igjen fra Stellantis-søsknene og spesielt den litt mindre Jeep Avenger.

Knapperaden for klimakontrollene, knappegiringen og det magnetiske «mopar»-trekket på midtkonsollen, stammer derfra.

Du har også hurtigtaster for hovedskjerm og bilinnstillinger. Visningen på 10,25-tommeren er ikke blant de mest sexy, men de tre hovedskjermene man enkelt scroller frem og tilbake i, inneholder det du trenger tilgang til, blant annet forhåndsprogrammerte radiokanaler, setevarme etc. Du bruker den skjermen som passer deg best.

NOK: Instrumentpanelet kunne vært mer sexy, men inneholder nok info.

Instrumentskjermen på 7 tommer er også enkelt designet, men intuitivt og har en helt ok kjørecomputer.

Vi liker at det er skikkelige knapper på rattet. De er for øvrig akkurat like som resten av bilene i Stellantis-familien.

Trang

Det er i baksetet man merker at dette er kompaktbil. Jeg på 1,89 meter, må brette meg inn og finne meg i at førerstolen, som riktignok er innstilt til meg, må være mellom bena mine. Takhøyden er ok og skoa har god plass innunder førerstolen.

LITT TRANGT OM PLASSEN: Her ser man at det er en bil i kompaktbilklassen.

Men fotbrønnen er bare akkurat stor nok til sko i størrelse 45. Gulvet er heller ikke flatt, noe som minner oss om at du får kjøpt denne med bensinmotor i andre land.

Luksus som håndtak i taket, midtarmlen, koppholdere eller ventilasjonsdyser finnes ikke, men du har et USB-C uttak og to Isofix-fester bak, samt et i passasjerstolen foran.

OVERRASKENDE: Sjekk videoen for barneseter og hvor mange kofferter det går i bagasjerommet.

Bagasjerommet er ok for størrelsen. Det rommer 360 liter med det doble gulvet i nederste posisjon.

Da får du en liten terskel og 5-6 cm terskel opp til seteryggene, dersom de legges ned. Da får du 1231 liter. Skiluke har bilen ikke.

STRIPE: Akkurat som frontlykta, er det meste dekket av deksler. Her er det kun to LED-striper pluss ryggelyset.

Nyttelasten er på 385 kilo. Det er snaut, men ikke annet å forvente av en småbil.

Du kan også ha 50 kilo på taket, men tilhengerfeste finnes ikke.

Copy/paste

Å lukke øya er en dårlig idé som biltester, men om man kunne gjort det, ville vi trolig ikke merket noe forskjell fra denne og hele paletten av Stellantis-biler på samme plattform.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Det vil si lite egenart, utover designen, men det betyr ikke at den er skuffende.

Bilen er forholdsvis lett til elbil å være, går på smale hjul etter dagens målestokk og har et mykt og komfortabelt fjæroppsett.

Summen blir et trivelig bekjentskap med trygge, lett understyrte kjøreegenskaper som sier fra i god tid før det skjer noe som helst.

Den har fått motoren på 156 hester, så den har bittelitt å rutte med. Det vil si 108 hester i ecomodus, 136 i standardmodus, som bilen alltid starter i og 156 i sportmodus, eller om du kjøre kickdown på gasspedalen.

Noen rakett er den ikke. Bilen skal ta deg til 100 km/t på 9 sekunder.

Test av Jeep Avenger:

Elektrisk cowboy

Støynivået er helt ok. Vi måler den til 67.7 dB i 80 og 75.4 i 100 km/t.

Cruise-kontrollen er ikke blant de mest avanserte og det er sikkert derfor den funker strålende. Men nå er det lagt til en funksjon som gjør at du mister muligheten en periode dersom du er uoppmerksom.

Over 40

Nei, vi snakker ikke om alderen på målgruppa i mellomtittelen over, men om det magiske tallet for Stellantis når det gjelder rekkevidde. Altså over 40 mil rekkevidde.

Alle modeller har nå fått tidligere nevnte motor og ei batteripakke på 51 kWt netto, med varmepumpe.

Riktignok har bilen fortsatt ikke mulighet for forvarming, men du har en ok app til styring av bilen.

Fiat oppgir WLTP-rekkevidde på 406 kilometer og et forbruk på 1,52 kWt på mila.

Husk at de måler ladetap også inn i dette, vi oppgir bare forbruk.

Vi kjører testruten i fint sommervær mellom 16 og 19 varmegrader og ender opp med et forbruk på snille 1,21 kWt på mila.

Det er noe snillere enn den så å si identiske Jeep Avenger, men det sier litt om hva design og bakkeklaring har å si for forbruket.

motorveien i konstant 100 km/t, ender vi med et forbruk på 1,68. Da vil du komme deg 300 kilometer. Høy fart straffer deg dermed hardt.

Lader sakte

Da denne plattformen ble presentert i 2019 syntes vi 100 kW i ladehastighet var storslått. Ikke nå lenger.

Når vi kommer på ladestasjonen med 2 prosent på batteriet, overgår den lovet hastighet i starten og ligger over 85 kW til den passerer 50 prosent på batteriet.

Derfra til 90 daler det jevnt og trutt. Vi står 44 minutter ved ladestolpen, men bruker en halvtime fra 10-80 prosent.

Fiat melder selv 24 minutter fra 20-80 prosent og de har ordene i behold, ifølge vår tabell, men selv stikker jeg sjelden innom en ladestasjon med så mye igjen på batteriet.

Konklusjon

Det er toppmodellen LaPrima som selges i Norge. Den er ikke proppet med utstyr og mangler blant annet 360 graders kamera og LED Matrix. Og du får den ikke med annet enn 18-tommernevi har på testbilen.

SMØTRØTT: Selv om den har en overbærende look, er 600 et trivelig bekjentskap, men du kan få langt bedre utstyrte biler for prisen den koster.

Prisen starter på 348.900 kroner med standardfargen oransje. Ønsker du en av de tre andre fargene, koster det deg 7.000 kroner ekstra.

Det største skåret i gleden for Fiat, er nok Tesla Model 3, som gjør livet surt for alle småbiler. Den koster fra 356.000 kroner, og scorer bedre på alle punkter.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også