Hopp til innhold

Oppgradert Ford E-Transit: Lengre rekkevidde og raskere lading

BEST BLIR BEDRE: E-Transit dominerer salget av elvarebiler i 2-tonnsklassen. Nå hardner konkurransen og Ford oppgraderer med ny utgave.

Nå får du E-Transit med Extended Range-batteri. Rekkevidden øker fra 317 til 402 km.

E-Transit har vært en brukbar suksess for Ford. I Norge hadde den alene en markedsandel i 2023 på hele 75 prosent i 2-tonns-segmentet blant de elektriske nyttekjøretøyene, og ellers i Europa har den også dominert markedet for elbiler i denne klassen.

E-Transit med Standard Range-batteri har vært bestselger helt siden den ble lansert i juni 2022. Vi testet den i fjor. Les testen og sjekk rekkevidden vi fikk med fullt lass her:

Test av Ford E-Transit:

En STOR overraskelse

Men konkurransen hardner til. Alle konkurrentene har siden lansert varebiler i samme segment med drøyt 400 kilometer rekkevidde, så Ford må følge etter.

Større batteri

Derfor har de økt batteripakka fra moderate 68 kWt netto til 89 kWt netto. Da øker rekkevidden fra 317 til 402 kilometer.

Det er fortsatt noe lavere enn de fleste nykommerne. Les mer om dem i lenkene under:

Elvarebilen Nissan Interstar-e:

Lanserer stor varebil med 460 km rekkevidde

Mercedes-Benz eSprinter:

Nå skal den klare 440 kilometer

Renault Master E-Tech Electric:

Denne får 410 km rekkevidde

Lanserer Proace Max:

Nå får Toyota tre elektriske varebiler

E-Transit Extended Range kommer dessuten med varmepumpe som standard.

Dette for å varme opp kupeen enda mer effektivt når det er kaldt ute, noe som bidrar til lengre rekkevidde.

Lader raskere

Men den lader trolig raskest i dette knippet av varebiler. Ladehastigheten har økt fra 115 til 180 kW.

Det gir deg opp til 116 km ekstra rekkevidde på et ti minutter langt ladestopp.

Ford sier selv i en pressemelding at ei ladeøkt fra 10-80 prosent gjøres på rundt 28 minutter, altså en matpause.

NYTT TILBUD: Taxiselskaper, skoler og lokale myndigheter trenger elektriske minibusser.

Lading via ladeboks har økt fra allerede gode 11 til 22 kW. Det betyr fulladet bil på under seks timer.

– Med den nye E-Transit-varianten, som kan leveres fra 2025, ønsker vi å tilby kunder som er helt avhengig av lengre elektrisk rekkevidde, eller færre og kortere ladestopp, et alternativ som vil bli dyrere, men som for dem er mest kost/nytte-effektivt, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen i pressemeldingen.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

En rekke varianter

Ford vil åpne for bestilling av den nye varianten E-Transit Extended Range senere i år. De første utleveringene til kunder er forventet i 2025.

Bilen vil tilbys i hele 19 modellvarianter, altså L3- og L4-lengder, varebil, dobbelkabin vare, minibuss for 15 personer, eller chassis – med tillatt totalvekt fra 3500 kg til 4250 kg.

NÅ SOM BUSS: 15 sitteplasser, bygd på en E-Transit L3 varebil med en tillatt totalvekt på 4250 kg. Den er bygd om av setespesialistene ISRI. Velg mellom enkelt- eller dobbelt passasjersete foran, og 9 eller 12 seter bak. Bilen en kan fås med standard takhøyde eller høyt tak. Klimaanlegg, kupévarme bak og et elektrisk stigtrinn er standard.

Maksimal nyttelast er opptil 1460 kg for varebiler og 1814 kg for chassis-varianter.

Maksimal hengervekt er fortsatt bare på 750 kg for modeller med 3500 kg tillatt totalvekt.

Alle E-Transiter er helintegrert i Ford Pro sin plattform av tilkoblede softwareløsninger og -tjenester.

Disse hjelper kundene å optimere energibruken, strømlinjeforme vedlikeholdet og minimere nedetid og eierkostnader.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også