Mercedes-Benz eSprinter: Nå skal den klare 440 kilometer
En ny eSprinter er på vei, og endelig kan den konkurrere med de andre varebilene i segmentet på rekkevidde.
Nå begynner det å bli et skikkelig utvalg blant de største elektriske varebilene.
Ford var først ute med å tilby over 40 mil rekkevidde med E-Transit, og nylig lanserte både Stellantis (Citroen, Fiat, Opel, Peugeot og Toyota) og Renault/Nissan sine varebiler som alle går over 40 mil.
Hittil er det Nissan Interstar-e som lover mest, med sine 46 mil rekkevidde.
Da snakker vi WLTP-rekkevidder som er mer enn nok for de fleste som bruker slike biler til næringsformål.
To batterier
Mercedes forteller i en pressemelding at nye eSprinter leveres med en batteripakke på 113 kWt, og den vil senere i år også bli tilgjengelig med 81 kWt tilgjengelig batterikapasitet.
Den største av batteripakkene gir en imponerende rekkevidde på opptil 440 kilometer i henhold til WLTP-normen.
Med den innebygde ombordladeren er maksimal ladeeffekt på 11 kW via ladebokser og annen normallading, mens ved hurtiglading (DC) kan eSprinter lade med maksimal effekt på 115 kW.
Med den største batteripakken vil hurtiglading fra 10 – 80 prosent være unnagjort på om lag 42 minutter under ideelle forhold.
Flere valg
Kjøreprogrammene Comfort, Economic og Maximum Range gir mulighet for tilpasning av effekt og forbruk.
Fire nivåer for energigjenvinning (D-, D, D+, D++) kan velges manuelt, i tillegg til såkalt D Auto, der bilen automatisk styrer intensiteten på regenereringen i henhold til trafikksituasjonen.
Fritt for kobolt og nikkel
Batteriteknologien benytter litiumjernfosfat, noe som eliminerer bruken av kobolt eller nikkel, som visstnok skal gi ekstra lang levetid på batteriet.
Aktiv termisk styringsenhet sikrer at batteriet blir så effektivt som mulig, og varmepumpe er standard.
Bakhjulstrekk
Hovedkomponentene i den elektriske drivlinjen i nye eSprinter har to nyutviklinger: Den effektive motoren og den avanserte elektriske bakakselen.
Begge er for første gang installert på en elektrisk varebil fra Mercedes-Benz. Den elektriske motoren er tilgjengelig med 150 kW (204 hk) og 400 Nm i dreiemoment.
Den plasseffektive enheten gjør ombygginger og varianter med ulike lengder på kjøretøyet (A2 og A3) enklere.
eSprinter får maksimal totalvekt på opp til 4,25 tonn, samt muligheten til å trekke tilhengerlast på opptil 2.000 kg.
Maksimalt lastevolum på eSprinter er på 14 m3.
Den nye eSprinter får mye standardutstyr, blant annet aktiv bremseassistent, regnsensor, tretthetsovervåking, intelligent hastighetsassistent og cruise-kontroll, blindsonevarsling og dekktrykk, aktiv kjørefeltassistent, ryggekamera og elektrisk innfellbare sidespeil.
De får også den nyeste versjonen av multimediasystemet MBUX, riktignok bare på en liten 10,25 tommer skjerm.
Systemet tilbyr blant annet intelligent navigasjon med trafikkinformasjon i sanntid og aktiv rekkeviddestyring.
Dersom systemet er koblet til en Mercedes me-konto, får brukeren et enda større utvalg tjenester og funksjoner som gjør kjørehverdagen enklere og mer effektiv.
Personbilluksus
Føreren får også multifunksjonsratt med varme, slik som man finner i flere av personbilene. Det gir varsel dersom føreren ikke har hendene på rattet, og oppvarmingen aktiveres ved stemmestyring eller via MBUX-enheten.
Oppgradert parkeringspakke med 360-graders kamera og 3D-visning blir også tilgjengelig og gjør forhåpentlig at bilen forblir bulkefri mye lenger.
eSprinter kan bestilles nå og koster fra 941.624 kroner.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!