Hopp til innhold

Mercedes-Benz eSprinter: Nå skal den klare 440 kilometer

NY UTGAVE: Nå tangerer også Mercedes de «magiske» 400 rekkevidde-kilometerne med sin nye eSprinter-utgave.

En ny eSprinter er på vei, og endelig kan den konkurrere med de andre varebilene i segmentet på rekkevidde.

Nå begynner det å bli et skikkelig utvalg blant de største elektriske varebilene.

Ford var først ute med å tilby over 40 mil rekkevidde med E-Transit, og nylig lanserte både Stellantis (Citroen, Fiat, Opel, Peugeot og Toyota) og Renault/Nissan sine varebiler som alle går over 40 mil.

Test av Ford E-Transit:

En STOR overraskelse

Hittil er det Nissan Interstar-e som lover mest, med sine 46 mil rekkevidde.

Da snakker vi WLTP-rekkevidder som er mer enn nok for de fleste som bruker slike biler til næringsformål.

To batterier

Mercedes forteller i en pressemelding at nye eSprinter leveres med en batteripakke på 113 kWt, og den vil senere i år også bli tilgjengelig med 81 kWt tilgjengelig batterikapasitet.

Elvarebilen Nissan Interstar-e:

Lanserer stor varebil med 460 km rekkevidde

Den største av batteripakkene gir en imponerende rekkevidde på opptil 440 kilometer i henhold til WLTP-normen.

Med den innebygde ombordladeren er maksimal ladeeffekt på 11 kW via ladebokser og annen normallading, mens ved hurtiglading (DC) kan eSprinter lade med maksimal effekt på 115 kW.

Renault Master E-Tech Electric:

Denne får 410 km rekkevidde

Med den største batteripakken vil hurtiglading fra 10 – 80 prosent være unnagjort på om lag 42 minutter under ideelle forhold.

MANGE VARIANTER: Høyspent-delen er foran, batteriet i midten og bakakselen med motoren bakerst. Det gjør det enkelt å tilby flere lengder, høyder, bare som chassis eller som planbil.

Flere valg

Kjøreprogrammene Comfort, Economic og Maximum Range gir mulighet for tilpasning av effekt og forbruk.  

Fire nivåer for energigjenvinning (D-, D, D+, D++) kan velges manuelt, i tillegg til såkalt D Auto, der bilen automatisk styrer intensiteten på regenereringen i henhold til trafikksituasjonen.

SOBERT: Mercedes skal tilby smaken av luksus. Det blir spennende å se om den får like mange praktiske løsninger som for eksempel Ford E-Transit. Sjekk videoen i testen av sistnevnte i saken vi har lenket til lenger oppe i saken.

Fritt for kobolt og nikkel

Batteriteknologien benytter litiumjernfosfat, noe som eliminerer bruken av kobolt eller nikkel, som visstnok skal gi ekstra lang levetid på batteriet.

Aktiv termisk styringsenhet sikrer at batteriet blir så effektivt som mulig, og varmepumpe er standard.

Lanserer Proace Max:

Nå får Toyota tre elektriske varebiler

Bakhjulstrekk

Hovedkomponentene i den elektriske drivlinjen i nye eSprinter har to nyutviklinger: Den effektive motoren og den avanserte elektriske bakakselen.

Begge er for første gang installert på en elektrisk varebil fra Mercedes-Benz. Den elektriske motoren er tilgjengelig med 150 kW (204 hk) og 400 Nm i dreiemoment.

Elbilforeningens nye ladeløsning gjør det enklere for bedrifter å lade firmabiler.

Bli bedriftsmedlem:

Fem grunner til at bedrifter velger Elbilforeningens nye ladeløsning

Den plasseffektive enheten gjør ombygginger og varianter med ulike lengder på kjøretøyet (A2 og A3) enklere.

EN LITEN LEILIGHET: Flere størrelser blir tilgjengelig.

eSprinter får maksimal totalvekt på opp til 4,25 tonn, samt muligheten til å trekke tilhengerlast på opptil 2.000 kg.

Maksimalt lastevolum på eSprinter er på 14 m3.

Den nye eSprinter får mye standardutstyr, blant annet aktiv bremseassistent, regnsensor, tretthetsovervåking, intelligent hastighetsassistent og cruise-kontroll, blindsonevarsling og dekktrykk, aktiv kjørefeltassistent, ryggekamera og elektrisk innfellbare sidespeil.

De får også den nyeste versjonen av multimediasystemet MBUX, riktignok bare på en liten 10,25 tommer skjerm.

Systemet tilbyr blant annet intelligent navigasjon med trafikkinformasjon i sanntid og aktiv rekkeviddestyring.

Dersom systemet er koblet til en Mercedes me-konto, får brukeren et enda større utvalg tjenester og funksjoner som gjør kjørehverdagen enklere og mer effektiv.

BARE TOHJULSDRIFT: Foreløpig er eSprinter bare tilgjengelig med drift på bakhjula.

Personbilluksus

Føreren får også multifunksjonsratt med varme, slik som man finner i flere av personbilene. Det gir varsel dersom føreren ikke har hendene på rattet, og oppvarmingen aktiveres ved stemmestyring eller via MBUX-enheten.

Oppgradert parkeringspakke med 360-graders kamera og 3D-visning blir også tilgjengelig og gjør forhåpentlig at bilen forblir bulkefri mye lenger.

eSprinter kan bestilles nå og koster fra 941.624 kroner.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også