Sniktitt på Nio ET5: Jakter på Tesla-kunder
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nio jakter kunder i samme utmark som Tesla med den nye sportssedanen Nio ET5. Vi fikk en eksklusiv sniktitt på Tesla-utfordreren.
NB: Dette er vårt førsteinntrykk basert på en kort og statisk visning av en pre-produksjonsbil. En fullverdig test av Nio ET5 kommer vi tilbake med senere.
– Oisann, den ligner mye på Tesla Model 3, hørte vi som et ekko gjennom rommet da Nio dro av duken på den nye kompakt-sedanen ET5 tidligere i høst.
Like etter skrev vi denne saken, men da vi var til stede på lanseringen på Rudskogen, fikk vi også tatt en sniktitt både på utsiden og innsiden av bilen – og laget en liten video om det vi så.
Filmen finner du øverst i denne artikkelen.
Ypper seg
Den unisone Tesla-reaksjonen vi nevnte over er ikke så vanskelig å forstå, for sett forfra kan Nio ET5 nesten fremstå som snytt ut av nesa på en Tesla.
Vi tenker på ting som at dette er en klassisk sportssedan med nærmest coupé-lignende former, samt lavt luftinntak foran, hovedlys strukket langs panseret oppover mot hjulbuene, frontrute som strekker seg sømløst oppover taket og videre mot bagasjeluken, skjulte dørhåndtak etc.
Det er forståelig at Nio lar seg inspirere av Tesla når de skal yppe seg mot bilen som nærmest har dominert kompaktsedan-segmentet siden 2018.
Kaster du inn firehjulstrekk, mulighet for hengefeste og taklast – og en startpris under 500.000 kroner, tør vi å påstå at Nio allerede sitter på en salgsvinner. Eller vil det vise seg at vi tar feil?
Synes du Nio ET5 ligner på Tesla Model 3? Sjekk bildekarusellen under og bedøm selv:
Aggressivt design
Det er i profil og spesielt bakfra Nio ET5 skiller seg tydeligere ut fra konkurrenten.
Om jeg skal tillate meg å dele min subjektive mening, synes jeg Nio lykkes bedre med proporsjonene enn Tesla. Nio ET5 er mer vågale med linjene, og har et noe aggressivt og sportslig uttrykk.
På innsiden fortsetter Tesla-inspirasjonen med rendyrket dashboard fritt for knapper med skjulte luftdyser. Infotainment styres via en midtmontert og nærmest kvadratisk 12.8 tommer berøringsskjerm.
Det er gledelig å se at føreren får eget digital-display foran rattet. Det føles rett og slett tryggere å ha essensiell kjøreinformasjonen rett foran seg.
Trang innvendig
I likhet med det vi opplevde nylig med Nio ET7, er det utstrakt bruk av såkalt «haptex»-stoff, eller syntetisk skinn.
Og med stemningslys både foran og bak er interiøret mindre klinisk og mer imøtekommende enn i Tesla Model 3.
Ulempen er at ET5 oppleves som noe trangere foran enn konkurrenten.
Noen liker at bilen nærmest omfavner deg, slik vi opplevde med BMW i4, mens andre vil kjenne et snev av klaustrofobi.
Selv uten å kunne sammenligne direkte, tør vi påstå at bakseteplassen er noe trangere enn i Model 3. Noe kan skyldes at forsetene ligger så lavt at man knapt får plass til tærne under forsetene.
Men det er bilens coupéformer som skaper det største problemet. Taket skråner nedover relativt bratt forbi C-stolpen. De fleste over 175 centimeter høyde vil oppleve at hodet subber bort i taket.
Baksetene deles 40/60 uten skiluke. Per i dag har vi ikke motatt bagasjestørrelse fra Nio, men vi anslår det til å være litt over 400 liter.
Uten frunk og med en klassisk sedan bagasjeluke (hengslet nedenfor bakruta), vil nok mange synes den har litt for begrenset plass som familiebil.
Hva som blir tillatt taklast har vi heller ikke fått bekreftet fra Nio.
Elektrisk tilhengerfeste er tilleggsutstyr og koster 9800 kroner. Maksimal slepekapasitet er inntil 1400 kilo.
Ikke helt innertier
På våre korte befaring av Nio ET5 sitter vi igjen med litt blandede følelser.
På enkelte områder treffer Nio innertier med denne modellen, mens på andre er det nærmest full skivebom.
Nio har uten tvil nailet designen og premium-følelsen, både utvendig og innvendig. Kvaliteten oppleves som nesten på høyde med de tyske premium-merkene.
Startprisen på 409.000 kroner i Norge gjelder dersom du velger å benytte deg av Nios særegne ordning med batteriabonnement.
Om du derimot velger å kjøpe bilen med batteri, koster den fra 499.000 kroner med et 75 kWt-batteri.
Med drift på alle fire, og med mye ekstrautstyr som standard, må dette være en innertier.
Rosinen i pølsa er batteribytte.
To batteribytter per måned er inkludert i batterileieavtalen. Bytteprosessen tok cirka sju minutter for et batteri ferdigladet til 90 prosent da vi testet med Nio ES8. Se videoen under.
Nio ET5 kan lades på hurtigladere med inntil 130 kW effekt, og bilen har en ombordlader på 11 kW.
ET5 oppgis å trenge en ladetid på henholdsvis 30 og 40 minutter fra 10-80 prosent med 75/100 kWt-batteriene.
Denne bilen byr på mye som kan gjør bilen til en storselger i Norge. Men det som kan være avgjørende for mange går på det praktiske:
Lav takhøyde bak i bilen, begrenset bagasjerom uten brukbar plass under gulvet og smal bagasjelukeåpning, samt mangel på frunk, er rett og slett skivebom fra Nio.
De første norske kundene får bilen i slutten av mars.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!