To får firehjulstrekk, alle får rekkevidde på minimum 400 km: Tre Smart #1-varianter – her er de norske prisene
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fra 400.000 kroner til en halv million: Det lander elbilen Smart #1 på i Norge – avhengig av hvilken modell du velger. Men kan Smart utfordre Volvos «prisbombe» EX30, også den en liten SUV til lav pris?
Det kan bli tøft, for prisene på Volvos kommende lille prisbombe starter på 321.900 kroner.
Her er for øvrig vår gjennomgang av Volvoen, da vi så den i Norge for noen uker siden:
Skulle vært ute i sommer
Men tilbake til start, det vil si Smart – bilmerket som i sin tid startet med at klokkemerket Swatch ønsket å lage en liten bybil.
Egentlig skulle Smart #1-modellene som nå har fått norske priser, være tilgjengelige for norske kunder allerede i sommer, men ting tar som kjent ofte mer tid enn man først tror.
Nå er planene justert til at norske kunder kan signere kontrakt i oktober – og da vil de i så fall få utlevert bilen i løpet av 2023.
Elbil.no får derimot muligheten til å prøvekjøre bilen senere i dag – og kommer tilbake med en rapport om hvordan vi opplever den til neste uke.
To firehjulstrekkere, én med bakhjulstrekk
Smart insisterer for øvrig på å skrive Smart med liten s. Dem om det, de har muligens sine smarte grunner.
Vi gjør imidlertid som vi vil, og skriver fremdeles egennavn med stor forbokstav.
Bilene som kommer til Norge er Pro+ med bakhjulstrekk, og BRABUS med firehjulstrekk.
I tillegg kommer modellen Pulse, også den med firehjulstrekk, som prismessig plasserer seg midt mellom de to.
Det blir mulig å få hengerfeste på bilene, og du kan trekke 1600 kilo med deg på tur. Tillatt taklast er 50 kg.
Pulse leveres med 428 hk og en WLTP-rekkevidde på inntil 400 kilometer.
I tillegg til utstyret på Pro+ vil kunder som velger Pulse få med seg trådløs lading av mobil, parkeringsassistent, skinnratt, head up-display, sparkefunksjon på bakluken og elektrisk skjulte dørhåndtak.
Sjekker du det lekre bildet vårt av prislista øverst i artikkelen, kan du sammenligne en del ytterligere spesifikasjoner mellom de tre utgavene der.
Godt utstyrt
Pro+ har en toppeffekt på 200 kW (272 hestekrefter), mens BRABUS-utgaven har hele 315 kW (428 hestekrefter).
Den kompakte SUV-en vil lade opp batteriet på 66 kWt netto fra 10 til 80 prosent med 22 kW-lader i løpet av 3 timer.
Med hurtiglading på 150 kW klares samme øvelse på 30 minutter.
Smart skriver selv i markedsføringen sin at «Smart #1 kommer ferdig spesifisert med alt forventet utstyr», døm selv om du er enig:
Pro+ har eksempelvis 360-graders kamera, panoramasoltak, LED-lys med automatiske fjernlys, elektriske seter med minnefunksjon, elektrisk bakluke og et godt utvalg kjøreassistansesystemer.
BRABUS har elementer fra BRABUS, i tillegg til Beats Soundsystem, premium ambient lighting, CyberSparks LED+ og trådløs lading for mobiltelefon.
Begge utgaver får bakseter som er justerbare i lengderetning og har en 60/40-fordeling med gjennomlastingsluke som standard.
Smart #1 får all digital funksjonalitet man er vant med fra Mercedes og selvsagt kan den oppdateres via internett/over the air.
Selges på nett og i butikk
Smart etablerer fysiske salgspunkter slik at de største regionene i landet dekkes.
Her kan du gå i butikk og kjøpe bilene:
- Bertel O. Steen Lørenskog
- Bertel O. Steen Ullevål
- Bertel O. Steen Drammen, Lier
- Bertel O. Steen Rogaland
- Bertel O. Steen Bergen, Åsane
- Bertel O. Steen Sarpsborg
- Motor-Trade Trondheim
Ellers kan du, som hos alle andre bilmerker, bestille bilen din på nett.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, Smart, Setra og Fuso til Norge.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!