Hopp til innhold

Mulig løsning for trange bygater: Hva med å lade fra fortaus­kanten?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

TØY OG BØY: Denne løsningen skal gjøre det enklere og billigere å rulle ut ladeinfrastruktur i byene. Foto: Rheinmetall

En ny løsning kan gi enklere utrulling av ladere i stor skala i byen – og den er nærmest usynlig.

Det koster store penger å rulle ut ladestruktur i byene, og behovet blir bare større og større på gata, siden færre og færre parkeringsplasser blir bygget i nybygg.

Men tradisjonelle ladestolper koster som kjent mye å sette opp.

Nå kan den tyske produsenten Rheinmetall, som driver med blant annet elektronikk og billogistikk, ha funnet en smidigere løsning.

Tesla senker ladeprisene om natten på utvalgte stasjoner:

Tilbyr billigere lading for b-mennesker

Enkelt og billig

Ideen deres er at det er billigere å erstatte kantsteiner i fortauskanten med enkle og billige ladere.

Tanken er at dette kan gjøres når gater bygges eller gjøres om.

Fordelen er at de ikke synes når de ikke er i bruk, og det er heller ingen stolper som folk kan skade seg på eller biler kan kjøre på.

Ikke er de i veien for feiing av gater og fortau heller, og vedlikeholdet kan potensielt bli svært billig.

120 av Oslos ladepunkter går til bilutleieselskaper:

– Trengs mer gatelading når bildeling også blir elektrisk

For langtidslading

Laderne skal gi 22 kW, perfekt for biler som skal stå parkert over lengre tid, uten å nødvendigvis måtte flyttes.

Det finnes ingen skjermer og betjening, så ladingen vil styres av et Plug and Charge-system som har direkte kommunikasjon med bilen og som fakturerer deg automatisk.

UTFORDRINGER: Løsningen kan være utfordrende i norsk vær, spesielt vinterstid.

Utfordring

På bildene ser vi to forskjellige løsninger. En med plugg der man setter ladepistolen rett ned, og en klaff der selve kontakten følger med opp.

Foreløpig er løsningen på teststadiet, og det er ikke nødvendigvis sikkert vi vil se dette systemet eller denne løsningen i Norge.

For selv om fordelene er mange, finnes det også utfordringer. Særlig på vinterstid.

Tungt brøyteutstyr, snø, slaps og is kan bli en stor utfordring for løsningen fra Rheinmetall.

Og det er selvfølgelig litt triveligere å sette pluggen inn i en ren kontakt en meter over bakken, enn å sitte på kne å plugge inn kontakten i bakken.

ÅPEN FOR LØSNINGER: – Alt som kan minimere det visuelle fotavtrykket og gjøre kabling enkelt er interessant å se på for oss, sier Sture Portvik i Oslo kommune.

Spennende

– Jeg kjenner ikke til dette systemet, men det finnes veldig mange spennende løsninger på markedet. Vi er interessert i alle løsninger som gjør lading enkelt, sier Sture Portvik.

Han er prosjektleder for Oslo kommunes elbilsatsning.

Portvik nevner eksempler på løsninger i London, der ladestolper kommer opp av bakken når du aktiverer en app, og induksjonsladingen til taxinæringen i Oslo – som er like enkel i bruk som bare å parkere en vanlig bil, uten så mye som en ledning.

Testene har vist at den er mer energieffektiv også. Se denne artikkelen med video der denne typen lading demonstreres i praksis i Oslo:

Spennende prosjekt rundt trådløs lading:

Hvorfor lader vi ikke på denne måten?

De største barrierene for å få bygget ut ladeinfrastruktur er ifølge Portvik areal og penger.

– Alt som kan minimere det visuelle fotavtrykket og gjøre kabling enkelt er interessant å se på for oss. Og vi ønsker løsninger som Plug & Charge velkommen så fort som mulig.

Norges største ladeselskap med forsøksprosjekt:

Nå prøver Recharge ut kortbetaling – vi har testet!

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også