Hopp til innhold

Spørreundersøkelse blant nordmenn: Hvilken bilfabrikant er «mest bærekraftig»?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

SPØRREUNDERSØKELSE: Hvordan oppfatter folk ulike merkevarer, deriblant bilprodusentenes, grad av bærekraft? Spørreundersøkelsen Sustainable Brand Index gir svar på akkurat dét – men kanskje ikke så mye annet.

11.000 norske forbrukere har deltatt i årets spørreundersøkelse om hvor bærekraftige de mener ulike selskap er. På 34. plass havnet den første bilprodusenten. Gjetter du hvilken?

Sustainable Brand Index ble startet i 2011 og er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft.

Siden 2013 har norske forbrukere deltatt i undersøkelsen som vurderer hvordan merkevarer forholder seg til FNs 17 globale mål om bærekraft.

Stopper salget av Easee-ladebokser i Sverige:

– Forventer at norske myndigheter gjør en selvstendig vurdering raskt

Årets norske undersøkelse hadde et utvalg på 11.000 nordmenn i alderen 16–75 år, og ble gjennomført i perioden november 2022 til februar 2023.

Totalt er 268 merkevarer innenfor 24 bransjer vurdert. Listen toppes i Norge av Posten, med Tine og Flytoget på henholdsvis andre og tredjeplass.

17 BÆREKRAFTSMÅL: FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Grafikk: FN

«Miljøversting» på tredjeplass blant bilprodusentene

Vi skal straks se nærmere på hvilke bilmerker nordmenn oppfatter som de mest bærekraftige.

Men først må vi bare understreke det opplagte:

Nemlig at denne undersøkelsen ikke kan tas til inntekt for hvor bærekraftige selskapene på listen faktisk er, men hvor bærekraftig selskapene oppfattes som av respondentene.

På bilprodusent-siden finner vi bilmerker som Tesla, Volkswagen, Audi, Nissan og Toyota blant de totalt 268 merkevarene på lista.

Toyota, som av mange miljøvernere anses som «miljøverstingen» blant verdens bilprodusenter, havner etter at de norske respondentene har talt, på en tredjeplass blant bilprodusentene – og på en 63.-plass på den totale indeksen.

Volvo og VW godkjent. Toyota dårligst ut

Litt foran seg på lista – på andreplassen blant bilprodusentene, men på 58.-plass totalt – havner Tesla, som altså bare produserer elbiler.

Se listen over hvilke bilmerker som kom med på lista og hvilken plassering de havnet på i tabellen lenger ned i artikkelen.

Globalt betalingsselskap om kortlesere på hurtigladere:

Nei, dette koster ikke i nærheten av 60.000 kroner

Volvo på topp

Men det er en velkjent svenske som nordmenn fortsatt oppfatter som det mest bærekraftige merket i bilbransjen.

For andre året på rad vinner nemlig Volvo bilbransjens «bærekraftstittel» blant spørreundersøkelsens norske respondenter.

Av alle merkevarene som ble vurdert i spørreundersøkelsen, landet Volvo på 34. plass blant de 268 merker, fordelt over 24 ulike bransjer.

Nå har vi bikket 6000 hurtigladere i Norge:

Endelig et (slags) klimamål Norge kommer til å nå

– Har høyeste prioritet

Toppsjefen i Volvo, Rita Kristin Broch, sier at selskapet jobber aktivt med FNs bærekraftsmål og mener det er veldig hyggelig at arbeidet blir lagt merke til av norske forbrukere.

– For Volvo er bærekraftarbeidet nå sidestilt med vårt arbeid innen sikkerhet, og har høyeste prioritet, sier hun.

FOKUS PÅ BÆREKRAFT: – Vi sa for flere år siden at vi skal bli en helelektrisk bilprodusent, og overgangen skal skje innen 2030, sier administrerende direktør i Volvo Car Norge, Rita Kristin Broch.

Volvo har som mål å kun produsere elbiler innen 2030.

I elbillandet Norge, hvor 69 prosent av nybilsalget til Volvo var elbiler i fjor, skal det kun selges elektrisk allerede i 2025.

Samtidig skal selskapet innen 2025 redusere 25 prosent av karbonutslippet i den globale leverandørkjeden – i en periode selskapet har besluttet å redusere karbonavtrykket i Volvo-bilens livssyklus med 40 prosent.

– Nå tror jeg at forbrukerne har forstått at dette ikke bare var ord. Vi fortsetter å rulle ut nye elbiler og leverer på det vi har lovet. Samtidig intensiverer vi arbeidet for å kutte utslipp i hele verdikjeden, sier Broch.

Test av Volvo C40 Recharge Twin AWD Pro:

Første Volvo-modell uten fossile alternativer

Slik rangerer nordmenn bilmerkene på bærekraft

Nedenfor kan du se rangeringen til alle bilmerkene som var med i undersøkelsen, og hvilken plassering de fikk blant de 268 merkevarene i undersøkelsen:

Rangering bærekraftige bilmerkerTotal posisjon blant alle merkevarer
Volvo34
Tesla58
Toyota63
Volkswagen71
Audi102
Nissan122
BMW133
Hyundai147
Skoda158
Ford196
Renault244
Mitsubishi250
Kilde: Sustainable Brand Index 2023.

Jobber med inkludering

Volvo jobber også med andre bærekraftsmål, blant annet mangfold og likestilling. I Volvo Norge er eksempelvis halvparten av lederne kvinner.

Hele 91 prosent i norsk bilbransje er menn:

– Jeg står jo her med en form for skam

Med en kvinnelig toppleder i tillegg, som også jobber med å rekruttere flere kvinner til en tradisjonelt mannsdominert bransje, vil forhåpentlig denne utviklingen fortsette.

– Volvo har alltid vært en inkluderende merkevare, og det er viktig at de som jobber hos oss speiler tiden vi lever i, sier Broch.

Elbilforeningens Christina Bu om mangfold:

– Der det tenkes likt, tenkes det lite

I sin helhet er bilindustrien rangert som nummer 14 blant de 24 bransjene som er vurdert i undersøkelsen.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også