Spørreundersøkelse blant nordmenn: Hvilken bilfabrikant er «mest bærekraftig»?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
11.000 norske forbrukere har deltatt i årets spørreundersøkelse om hvor bærekraftige de mener ulike selskap er. På 34. plass havnet den første bilprodusenten. Gjetter du hvilken?
Sustainable Brand Index ble startet i 2011 og er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft.
Siden 2013 har norske forbrukere deltatt i undersøkelsen som vurderer hvordan merkevarer forholder seg til FNs 17 globale mål om bærekraft.
Årets norske undersøkelse hadde et utvalg på 11.000 nordmenn i alderen 16–75 år, og ble gjennomført i perioden november 2022 til februar 2023.
Totalt er 268 merkevarer innenfor 24 bransjer vurdert. Listen toppes i Norge av Posten, med Tine og Flytoget på henholdsvis andre og tredjeplass.
«Miljøversting» på tredjeplass blant bilprodusentene
Vi skal straks se nærmere på hvilke bilmerker nordmenn oppfatter som de mest bærekraftige.
Men først må vi bare understreke det opplagte:
Nemlig at denne undersøkelsen ikke kan tas til inntekt for hvor bærekraftige selskapene på listen faktisk er, men hvor bærekraftig selskapene oppfattes som av respondentene.
På bilprodusent-siden finner vi bilmerker som Tesla, Volkswagen, Audi, Nissan og Toyota blant de totalt 268 merkevarene på lista.
Toyota, som av mange miljøvernere anses som «miljøverstingen» blant verdens bilprodusenter, havner etter at de norske respondentene har talt, på en tredjeplass blant bilprodusentene – og på en 63.-plass på den totale indeksen.
Litt foran seg på lista – på andreplassen blant bilprodusentene, men på 58.-plass totalt – havner Tesla, som altså bare produserer elbiler.
Se listen over hvilke bilmerker som kom med på lista og hvilken plassering de havnet på i tabellen lenger ned i artikkelen.
Volvo på topp
Men det er en velkjent svenske som nordmenn fortsatt oppfatter som det mest bærekraftige merket i bilbransjen.
For andre året på rad vinner nemlig Volvo bilbransjens «bærekraftstittel» blant spørreundersøkelsens norske respondenter.
Av alle merkevarene som ble vurdert i spørreundersøkelsen, landet Volvo på 34. plass blant de 268 merker, fordelt over 24 ulike bransjer.
– Har høyeste prioritet
Toppsjefen i Volvo, Rita Kristin Broch, sier at selskapet jobber aktivt med FNs bærekraftsmål og mener det er veldig hyggelig at arbeidet blir lagt merke til av norske forbrukere.
– For Volvo er bærekraftarbeidet nå sidestilt med vårt arbeid innen sikkerhet, og har høyeste prioritet, sier hun.
Volvo har som mål å kun produsere elbiler innen 2030.
I elbillandet Norge, hvor 69 prosent av nybilsalget til Volvo var elbiler i fjor, skal det kun selges elektrisk allerede i 2025.
Samtidig skal selskapet innen 2025 redusere 25 prosent av karbonutslippet i den globale leverandørkjeden – i en periode selskapet har besluttet å redusere karbonavtrykket i Volvo-bilens livssyklus med 40 prosent.
– Nå tror jeg at forbrukerne har forstått at dette ikke bare var ord. Vi fortsetter å rulle ut nye elbiler og leverer på det vi har lovet. Samtidig intensiverer vi arbeidet for å kutte utslipp i hele verdikjeden, sier Broch.
Slik rangerer nordmenn bilmerkene på bærekraft
Nedenfor kan du se rangeringen til alle bilmerkene som var med i undersøkelsen, og hvilken plassering de fikk blant de 268 merkevarene i undersøkelsen:
Rangering bærekraftige bilmerker | Total posisjon blant alle merkevarer |
Volvo | 34 |
Tesla | 58 |
Toyota | 63 |
Volkswagen | 71 |
Audi | 102 |
Nissan | 122 |
BMW | 133 |
Hyundai | 147 |
Skoda | 158 |
Ford | 196 |
Renault | 244 |
Mitsubishi | 250 |
Jobber med inkludering
Volvo jobber også med andre bærekraftsmål, blant annet mangfold og likestilling. I Volvo Norge er eksempelvis halvparten av lederne kvinner.
Med en kvinnelig toppleder i tillegg, som også jobber med å rekruttere flere kvinner til en tradisjonelt mannsdominert bransje, vil forhåpentlig denne utviklingen fortsette.
– Volvo har alltid vært en inkluderende merkevare, og det er viktig at de som jobber hos oss speiler tiden vi lever i, sier Broch.
I sin helhet er bilindustrien rangert som nummer 14 blant de 24 bransjene som er vurdert i undersøkelsen.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!