Andre kommuner myser mot Sola i Rogaland: Kommunen som deler elbilene sine med folket
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
De fleste kommuner velger nå elektriske tjenestebiler. I Sola har de også valgt å dele dem med innbyggerne.
Da Sola kommune skulle bygge nytt rådhus i 2019, ble det tidlig klart at parkeringsmulighetene var begrenset og at man måtte tenke nytt.
Hvordan skulle de få flere til å sykle og bruke kollektivt til og fra jobb, og samtidig ha mulighet til å kjøre i tjenesten?
Og hvordan skulle de både skaffe flere tjenestebiler, men samtidig redusere kommunens klimagassutslipp?
En lur kommune-deleplan
Therese Selvig, som da var rådgiver med ansvar for mobilitet i kommunen, hadde en plan. Hun mente det var mulig å finne en løsning til nytte for både ansatte, innbyggere, lommeboka og klimaet.
– Vi har rett og slett skaffet oss et knippe biler som står hos oss på Rådhuset. Disse bilene deler nå kommunens ansatte og kommunens innbyggere. Og det fungerer kjempebra, sier Selvig til elbil.no.
Selvig og kommunen gikk sammen med delebilselskapet Hyre i 2019 og skaffet en bilpark på ti personbiler og tre varebiler som står på Rådhuset.
Bilene er tilgjengelig både for kommunens ansatte og kommunens innbyggere.
– Ja, vi har 13 biler nå, men dette går jo så bra at jeg har hørt det allerede er folk i gang for å finne ut hvor mange flere vi trenger, sier Selvig, som holder seg oppdatert selv om hun ikke lenger er ansvarlig for mobiliteten i kommunen, men har gått over i en ny rolle.
Færre biler, høyere utnyttelse, null utslipp
Det er altså i dag ti Seat Mii Electric, og tre Renault Kangoo Maxi som står parkert på rådhuset.
Eller, de står ikke så ofte parkert, for de er i bruk store deler av døgnet.
Både ansatte og innbyggere kan booke bilene. For privatbruk koster det 440 kroner i døgnet for den lille, og 595 kroner døgnet for varebilen, eller 75 og 120 kroner timen for de små personbilene.
– Det mest miljøvennlige er å ha biler som brukes hele døgnet. Og når de er elektriske i tillegg, er det i alle fall ingen sak å rapportere i kommunens klimaregnskap, sier Selvik fornøyd.
I forarbeidet snakket Selvik blant annet med Halden kommune, som har gjort noe lignende, og som vi har skrevet sak om tidligere i år:
Imponert over modig kommune
Jon Harald Rønning, som er markedssjef i Hyre og som leverer tjenesten i samarbeid med kommunen, er imponert over løsningen de har fått til.
Rønning forteller at det er kommunens ansatte som bruker bilene desidert mest, men mener det er viktig, og kanskje også unikt, at muligheten er der for alle i en kommune som Sola.
– Dette initiativet fra kommunen gjorde det mulig. Uten at de offentlige bidrar med å lage gode insentiver for både beboere og bildelingsaktører, så vil bildeling være vanskelig i mindre byer og kommuner, sier Rønning.
Han tror det neste steget for kommunen bør være å spre bilenes parkeringsplasser litt utover, særlig hvis de tenker å utvide bilparken. Slik vil delebilene få enda større nærhet til der folk bor.
Oppfordrer til å stråle om kapp med Sola
Leder i Rogaland elbilforening, Erik DePasquale, er begeistret og understreker hvor viktig en slik løsning kan være.
– Her gir kommunen innbyggerne sine mulighet til å bruke elbiler, kanskje for første gang, og vi vet alle at når man først har kjørt elektrisk er det vanskelig å gå tilbake, sier DePasquale, som fortsetter med en klar melding til øvrige kommuner i området.
– Vi ser hvor fornøyde de blir med en slik ordning, så her håper jeg kommunene i Rogaland tar opp kampen, ja rett og slett stråler om kapp med Sola … kommune i tiden framover.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!