Smart vokser seg større med elektriske smart #3: Kompakt sportscoupé med 428 hester
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det begynner å bli tett med valgmuligheter for folk som ser etter elbiler på rundt 4,5 meter. Nå kommer det enda et alternativ.
Bilmerket Smart har en brokete fortid.
Det startet med klokkemerket Swatch som ønsket å lage en liten bybil, og endte opp med et samarbeid med Mercedes-Benz. I Norge ble vi kjent med lille Fortwo, Forfour og Roadster.
I 2019 annonserte Mercedes-Benz at Smart skulle bli et helelektrisk bilmerke – uten at det ble noen suksess.
Det er kanskje ikke så rart at Mercedes ønsker å glemme hele historien og relanserer Smart som nytt merke.
Liten, større, størst?
Nå er det kinesiske Geely som skal bygge bilene for dem, og første bil ut kommer til Norge allerede i år.
De har allerede vist smart #1 både som standardversjon og Brabus-variant. Nå kommer Smart #3, en snerten coupéversjon av samme bil.
Egen elbil-plattform
Bilen er såpass ny at den blir lansert på den allsidige SEA-plattformen (Sustainable Experience Architecture) til Geely.
Geely presenterte nylig Polestar 4, som også bruker denne plattformen:
Smart #3 må finne seg i å konkurrere i Norge med kommende Volvo EX30 og Zeekr X, som begge bygges på samme plattform.
Den blir også en knallhard konkurrent til blant annet Mini Countryman, som vokser kraftig i neste generasjon, og som også ønsker å beholde sin posisjon som premium-bil i småbilklassen.
Trolig samme som #1
Det er ikke oppgitt noen tekniske data på #3 ennå, men det ser ut som det stort sett dreier seg om en coupéversjon av #1.
Da blir det i så fall snakk om Pro+ med bakhjulsdrift med toppeffekt på 200 kW (272 hestekrefter) eller en Brabus-utgave med firehjulsdrift og hele 315 kW (428 hestekrefter).
Den kompakte SUV-en vil lade opp batteriet på 66 kWt netto fra 10 til 80 prosent med 22 kW-lader i løpet av tre timer.
Med hurtiglading på 150 kW klares samme øvelse på 30 minutter.
Mercedes-touch
Interiøret blir også det samme, og har klarer henvisninger til Mercedes.
Dersom utstyrsnivået blir det samme som på #1, vil Pro+ få:
- 360-graders kamera
- Panoramasoltak
- LED-lys med automatiske fjernlys
- Elektriske seter med minnefunksjon
- Elektrisk bakluke
- Et godt utvalg av kjøreassistansesystemer
Brabus blir sportsligere pepret med logoer, og får i tillegg Beats Soundsystem, premium ambient lighting, CyberSparks LED+ og trådløs lading for mobiltelefon.
Oppdateres over nettet
Praktisk 60/40-delt bakseterygg med gjennomlastingsluke er standard.
Smart #3 får all digital funksjonalitet man er vant med fra Mercedes, og selvsagt kan den oppdateres via internett.
Smart etablerer fysiske salgspunkter, slik at de største regionene i landet dekkes:
Disse selger Smart
- Bertel O. Steen Lørenskog
- Bertel O. Steen Ullevål
- Bertel O. Steen Drammen, Lier
- Bertel O. Steen Rogaland
- Bertel O. Steen Bergen, Åsane
- Bertel O. Steen Sarpsborg
- Motor-Trade Trondheim
Ellers kan du, som hos alle andre bilmerker, bestille bilen din på nett.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, Smart, Setra og Fuso til Norge.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!