Hopp til innhold

Kommunale ladere i Oslo: Lovet 200 ladere i år. Så langt har det blitt 10

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

MANGLER 190 LADERE: For å nå målet om antallet nye ladere i Oslo må kommunen i løpet av årets to siste måneder bygge 190 ladere. Det skal holde hardt.

Skal folk i Oslo velge elbil framfor en forurensende bil må utbyggingstempoet betydelig opp, sier Per Maltun, leder i Oslo og Akershus elbilforening.

Bystyret i Oslo har lovet å bygge 200 nye ladepunkt i året. Fram til august i år hadde kommunen bygd 10.

Bystyrets mål er at det kun skal kjøre elektriske biler på veiene i Oslo fra 2030. De vurderer samtidig å innføre nullutslippssoner innenfor ring 2 fra 2026.

– Langt mellom liv og lære

Bystyret har altså forpliktet seg til å bygge ut 200 nye ladeplasser årlig for private elbilister.

Fasit de to siste årene er 83 i 2021, og ti i år. Dette får lederen av Oslo og Akershus elbilforening til å riste på hodet.

– Vi heier på ambisiøse klimamål. Å bytte ut forurensende biler med elbiler er et åpenbart klimatiltak, men her er det langt mellom liv og lære, sier Maltun.

– Det er åpenbart at utbyggingen de siste to årene verken støtter oppunder deres egne klimamål eller gir flere muligheten til å velge en elbil framfor en forurensende bil, fortsetter lederen for Oslo og Akershus elbilforening.

MÅ BYGGE FLERE LADERE: Å ha tilgjengelig ladere i gatene i Oslo er helt avgjørende for at folk velger elbil framfor en forurensende bil, understreker Per Maltun i Oslo og Akershus elbilforening.

I realiteten kan man faktisk argumentere for at tallet snarere er minus 110 ladepunkt, på grunn av ladestolpene som kommunen nylig har reservert for bildelingsbiler:

120 av Oslos ladepunkter går til bilutleieselskaper:

– Trengs mer gatelading når bildeling også blir elektrisk

Skylder på arealutfordringer

Det er Bymiljøetaten i Oslo som står for utbyggingen av kommunens offentlige ladepunkt.

Rune Gjøs, divisjonsdirektør i Bymiljøetaten, sier til NRK Østlandssendingen at det begynner å bli trangt i Oslo og at er det vanskelig å finne plass til kommunale ladepunkt.

Han peker også på at det noen steder er vanskelig å få tilgang til strøm.

Til NRK sier Gjøs at Bymiljøetaten planlegger å bygge ut til sammen 80 ladepunkter i 2022.

Noe som betyr at det i løpet av årets 60 siste dager må bygges om lag 70 ladere – i overkant av én ny lader per dag.

– Vi erkjenner at vi burde hatt en mye høyere gjennomføring i år, men nå setter vi alle kluter til, sier Gjøs til NRK. 

Kommunale ladepunkt er avgjørende i elbilsatsingen

Mange bilister i Oslo må parkere bilen på gata. De har ikke egen parkeringsplass eller tilgang til lukkede parkeringsanlegg med et ladetilbud.

Maltun frykter at mange av dem heller kjøper bensinbil framfor elbil i mangelen på et godt ladetilbud.

– For elbilister som er avhengig av å parkere på gata er det avgjørende å ha kommunale ladere i nærheten, sier han.

Finansbyråden i Oslo:

– Nå må vi slutte å selge fossilbiler

7000 ladere i 2030

Per nå er det cirka 2200 kommunale ladere i Oslo.

Disse er plassert i gater med beboerparkering. Hovedvekten av laderne er såkalte normalladere med effekt på 3,6 eller 7,2 kW, hvor du kan lade over lengre tid.

Dette skiller seg fra hurtig- og lynladere, hvor du får mye strøm på kort tid.

Bymiljøetaten skriver i sine utredninger at elbilparken vil øke fra 50.000 elbiler i 2010 til nærmere 200 000 i 2030.

De anslår at Oslo vil trenge 7000 offentlige ladepunkt innen 2030 om dekningen ikke skal bli dårligere enn i dag.

Størst behov er det i de indre delene av byen og spesielt i bydeler som Gamle Oslo, Grünerløkka og Frogner.

Dette er områder som domineres av gamle leiligheter uten egen parkeringsplass og som dermed ikke har et ladetilbud.

Skrudde opp prisene 1. juli:

Dobbelt så dyrt å gatelade i Oslo

«Enestående svakt»

Byrådskandidat Eirik Lae Solberg fra Høyre er kritisk til den manglende ladeutbyggingen.

Han sier til Østlandssendingen at dette er enestående svakt og at det undergraver elbilsatsingen.

Høyre-politikeren mener kommunen bør få hjelp fra private utbyggere i et offentlig-privat samarbeid.

IKKE FORNØYD: Eirik Lae Solberg, byrådslederkandidat fra Høyre mener at kommunens utbyggingstempo er enestående svakt. Foto: Skjermdump fra NRK Østlandssendingen

Elbilforeningen vil følge opp saken

Per Maltun oppfordrer medlemmer i Elbilforeningen som bor i Oslo til å kontakte foreningens medlemsservice på e-post ([email protected]) dersom man ikke har et kommunalt ladetilbud i nærheten.

FØLGER MED: Per Maltun sier at lokalforeningen vil følge med på utbyggingen av kommunale ladepunkt framover.

– Vi kommer til å jobbe med denne saken framover og «holde trykket oppe». Vi må sikre at politikerne leverer på det de har lovet. Et godt ladetilbud er avgjørende for at folk velger elbil når de skal kjøpe ny bil, avslutter han.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!