Teslas mål med forsøket skal være å samle mest mulig informasjon og sjekke at alle systemer og tekniske installasjoner fungerer under høy belastning..
Derfor er det ikke tilfeldig at forsøket starter i god tid før vinterferien, da trafikken tradisjonelt er høy.
Etter det Elbil.no forstår, skal det etterhvert komme opp kameraer på noen av stasjonene, slik at Tesla kan monitorere hva som skjer.
Den amerikanske elbilkjempen skal dessuten være svært interessert i feedback fra brukerne, og da spesielt Tesla-eiere, som nå må dele et gode de foreløpig har vært alene om.
Diskusjonene har vært mange gjennom helgen, og flere Tesla-eiere utrykker bekymring for kø og kaos ved ladestasjonene.
Andre peker på at dette betyr mer penger inn for Tesla, som igjen kan bety at hurtigladernettverket vil utvides enda raskere fremover.
Det skal ikke være snakk om en ordning der Tesla-eiere har fortrinn ved kø, alle stiller på lik linje.
Frem til nå har dette sjelden vært et problem for Tesla-eiere. Ofte har det vært flere ledige uttak på deres stasjoner, mens andre ladeoperatører har hatt kø på andre siden av veien.
Det eneste elbileiere som ikke kjører Tesla må gjøre for å få tilgang til superladerne, er å laste ned Tesla-appen og registrere en bruker.
Der kan de velge å tegne et abonnement til 129 kroner per måned og få tilgang til samme pris som Tesla-eiere, for tiden fra rundt 2,7 kroner/kWt. De kan også lade uten abonnement, men må da betale en betydelig høyere pris per kWt, i øyeblikket fra cirka 4,70 kroner/kWt og oppover til snaut syv kroner/kWt.
Prisene oppgis i appen.
– Dette har vi ventet på. Gradvis får nesten alle elbilister nå ta glede av Teslas enorme ladenettverk med rettferdig prising, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
– Vi vet at elbilister foretrekker store ladeparker. Nå må de andre våkne opp om de skal henge med, fortsetter Bu, og roser Tesla for oversiktelig prising
– Dette er en prismodell som burde være levelig for alle. Vi oppfordrer de andre ladeaktørene til å følge Teslas eksempel og droppe minuttbetaling fra start, sier Bu.
Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening gleder seg over at andre enn Tesla-eiere får tilgang til det godt utbygde superladernettverket.
Norges to største Tesla-stasjoner, på Nebbenes i Eidsvoll og Rygge i Viken, er er med i forsøksperioden. Det samme er den splitter nye stasjonen på Strandtorget i Lillehammer, som åpnet fredag.
Dette er de 15 ladestasjonene som åpnes i dag (antall ladere):
Tesla har nå tilsammen 88 superladestasjoner i Norge og ytterligere 27 under etablering.
Ifølge Elbil.no’s opplysninger skal det ikke gjøres fysiske endringer på stasjonene.
Enkelte Tesla-eiere har uttrykt bekymring for at det kan bli kaos ved ladestasjonen med biler som parkerer på langs for at ladekabelen skal nå frem til bilens ladeport.
Eneste forutsetning for å benytte seg av Teslas ladenettverk, er at bilen har ladeport av typen CCS. Dette er den nye EU-standarden, og med noen få unntak er alle nye elbiler som selges i dag utstyrt med CCS-kontakt.
Biler med Chademo-kontakt, som for eksempel norgesfavoritten Nissan Leaf, kan ikke benytte seg av Teslas nettverk.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!